AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.465

Byte av ratt, svårt?

ji
34
jimpy89
e46 316 -99
Hej det sitter en "bussratt" i min e46"
är sugen på att byta till multiratten frågan är,
är det svårt att byta ratten med tanke på krockkudden och ljudknapparna?

/Jimmy
Busenkelt, koppla ur batteriet i minst 30min för att vara på säkra sidan, sedan är det bara att börja skruva bort airbag och ratt.

Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är så enkelt som Stephan beskriver om ratten du har i dag har multiknappar. Har den inte det så behöver du köpa en kabel som ska dras från bakom ljusomkopplaren till ratten. Tror det finns ett mektips som beskriver detta.

Du har säkert redan koll på att du måste byta både ratt och airbag. Finns ett fåtal rattar där airbagen är densamma och bara är att flytta över men med tanke på att du byter från bussratt (4-ekrad?) till vad jag gissar en 3-ekrad så är det olika airbag.

Kolla också att den aktuella ratten passar din bil. Kan inte exakt vad som gäller E46 men på t ex E39 så finns det åtminstonde två generationer airbagsystem och då gäller det att köpa rätt ratt.

___
//Ulf
ji
34
jimpy89
e46 316 -99
Okej =) ska kolla upp detta!
tycker det är konstigt att det sitter en"bussratt" i bilen med tanke på att den är svensksåld. för visst är det bara inportbilar som har "bussratten" ska höra med han som hade den före och kolla om han har bytt ratt isf om det är dragna några kablar redan eller om man måste kopla nya, är det svårt att sätta in en farthållare
eller tex kopla in ljudknapparna?
Mo
63
Mortician
320i coupe E46 -99
Om man byter till en multifunktionsratt får man även då alla funktionerna som t.ex farthållaren jag har ju ingen sådan idag?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.