|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet problem som jag behöver få lite tips om hur man löser. Fällde sätet bak och sedan när jag skulle fälla upp det igen ville den inte gå upp, en lite bit sedan var det tvärstopp, det är bältet som inte vill röra sig längre än kanske 15cm, har prövat att "flörta" med bältet men icke! Behöver först o främst lösa det tillfälligt men givetvis även permanent Alla tips emottages tacksamt Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 | |
|
Inga tips om detta iriterande "lilla" fel? Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Hej Johan, Tyvärr inget tips, men en kommentar. Har en 04:a touring med samma problem. Vet dock inte riktigt vad jag ska göra, då min har låst sig helt. Irriterande! Följer "tråden" spänt och hoppas att du får en bra förklaring/tips. Bästa hälsningar/ Peter |
|
|
Lösing kommer det lovar jag dig, intressant att du har samma fel, märkte att en annan E46 touring jag kikade lite på hade samma tendenser. Kanske blir ett mektips så fort jag hittat lösningen? Så nu uppmanar jag E46 folket att bistå med all spetskompetens på området ; ) Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Det är en säkerhetsdetalj som förhindrar att någon drar på sig bältet om inte ryggstödet klickat i lås ordentligt. Då skulle man ju vid krock fara framåt trots bälte fast med ryggstödet i släptåg. Förstår dock problemet att bältet hindrar uppfällning. Kanske går det att lura spärren som låser ryggstödet uppfällt på något vis? |
|
|
Låter ju lite intressant detta, det finns alltså något som hindrar bältet från att dras ut när inte sätet är i klickat där bak? Får kanske läsa lite i manualen, hade ju varit heltokigt om det är en feature istället för ett fel på bilen. Det är kanske så enkelt att man skall göra något extra moment vid uppfällning av sätet? Ingen annan med E46 touring som kan bekräfta/dementera detta? En gissning är att det inte är så här "enkelt" men hoppas det gör jag. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
| På E39 Touring funkar det så. Jag trodde att det var nåt fel på mittenbältet först då det inte gick att dra ut, men det var tydligen ryggstödet som inte var helt uppe. Något extramoment känner jag inte till utan det skall nog bara gå i lås ordentligt. | |
|
Aha men har du rätt då är jag i moment 22, för att bältet skall börja rullas ut måste sätet låsas fast, sätet går inte att fälla upp och låsa fast för bältet rullar inte ut sig... frågan är var den funktionen sitter som hindrar bältet, runt bältesrullen eller vid "sätesklicket" Hhhmmm... Börjar ju bli spännande det här.. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Hej, jag har haft exakt detta problem fast med en e36 coupe. Jag har aldrig ägt en e46 och är inte säker på att det är samma lösning på problemet men det bör det vara... Gör så här: På ovansidan av ryggstödet kommer bältet ut, runt där bältet kommer ut sitter en plastkåpa och på min bil satt där även en röd dutt som stack upp när ryggstödet inte var fastsatt i upprätt läge och en knapp för att släppa låset och fälla sätet. På e36 finns det ett litet plastlock på baksidan av ryggstödet, ta bort detta och lossa en bult, dra sedan upp hela "bälteskasetten" och sedan kan du resa sätet. Dock fungerar inte bältet att använda mera... När jag hade detta problem förklarade någon för mig att dessa bälteskasetter kan gå isönder och hakar helt enkelt upp sig. När jag väl fått loss min kasett och höll den i rakt läge fick jag inte ut bältet utan den gick bara längre in och inte ut. Jag klippte av bältet och tog bort dynan och skruvade bort bulten under sittnynan och hämtade sedan en ny bälteskasett på skroten. Jag fick tag i en med svart plastkåpa och jag hade beiget läder så jag bytte bara kåpan, enkelt.. På skroten gav jag 50 eller 100kr för bältet. Om du inte får ut kasetten pga att bältet är för sträckt så klipp bältet och strunta i att prova om det fungerar igen när du håller kasetten rakt. Har den hakat upp sig en gång gör den det igen. BYT. Det är som sagt småpengar på en bildemontering. |
|
|
Tillägg: I denna bälteskasett finns det en hake som släpps när ryggstödet är helt uppe, är ryggstödet inte helt uppe går inte bältet ut. Där är också en stålkula ( ca 1,5cm i diameter) som måste ligga rakt i mekanisken för att bältet ska släppas ut. |
|
|
intressant och troligtvis väldigt nära sanningen. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Uppar lite och hoppas på mer svar, klipper snart bältet annars. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.