AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.222

Sufflettställningen förstör tyget

z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Hejsan!

Tänkte höra med er om ett litet problem som jag knappast kan vara ensam om.

På insidan av min sufflett, ute vid kanterna över sidorutorna, så har metallen i ställningen börjat äta på tyget. Metallen har en del vassa kanter (dåligt BMW) som förmodligen går emot tyget vid nedfällning. På värsta stället är "hålet" ca. 2mm djupt och ca. 5*30mm stort. Det är dock ingen katastrof för det har inte gått igenom, och det syns inte (och känns inte) utifrån. Bilen är 10 år gammal och har gått 15000 mil, så suffletten har nog åkt upp och ned ett par gånger. Dock så tvivlar jag på att den är ursprunglig, för den är i nyskick förutom det jag nämnt ovan.

Nåväl, tänkte göra något innan det börjar gå igenom. Mina planer var att slipa de vassa kanterna samt att klistra på extra tyg på insidan vid utsatta ställen. Vad tror ni om det? Hur har ni som ev. varit drabbade gjort? När jag sökt i forumet hittade jag ett lim som heter Liquisole; räcker det kanske att "spackla" de begynnande hålen med detta?

Misstänker att jag inte är den förste med detta problem och tar tacksamt emot tips/synpunkter.
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Lägger in en bild på det jag beskrivit ovan:
Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
tackar för ditt inlägg!!tittade på min egen Z och ja visst där var exakt samma sår på innertaket som du visar, dock bara vid förarsidan, min bil har gått 6000 och är 8 år varvid 3 sista i min ägo och då har jag knappt använt suffletten, (fäller den på våren och upp på hösten och endast en gång överraskats av regn) så den borde inte ha använts så mycket.

Nu till saken, jag förstärkte skadan med ett bit svart nappaskinn tunt smidigt men ändå hållbart att ha som nötningsskydd mot bågen, tog till nästan dubbel längd som skadan och en bra bit på höjden för att bågen inte skulle haka i kanterna utan mjukt och fint skulle komma in i sin rörelsebana på förstärkningen, limmade med ett kontaktlim, skinnet från en gammal handske så det blev ingen kostnad och bra blev det , så gjorde jag iallafall
mvh Uffe/bildock
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Då är det förmodligen som jag misstänkte: En vanligt förekommande liten skitsak som är enkel att åtgärda men som kan bli dyrbar om det går för långt (hål rakt igenom). Blev förvånad att jag inte hittade det i forumet, för det kan ju knappast bara vara vi två som är drabbade.

Bildock: Repan jag visade är också bara på förarsidan, sedan är det betydligt mindre märken på andra ställen. Kände du efter om metallbågen var vass; det var min precis på ovankanten av metallen över hålet på bilden (man ser det nästan) så det är där det måste ha karvat emot.
Hej.Tittade på min Z3a 2,8 98 som har rullat 9 100 mil.Precis samma på min.Tråkigt men enkelt att ordna.
Z3-spekulant var menade du att du slippade?
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Katzi: Jag slipade i närheten av skadan där det var en ganska vass kant på metallen, och sedan slipade jag några andra ställen där det också var vasst. När jag forskade vidare (dvs. studerande ett par långsamma fällningar) så såg jag dock att det inte var här det tog emot. Metallkanten som tog emot var inte speciellt vass så slipandet kan nog kvitta.

Vid ett par förslitningar (inte så stora/djupa som på bilden ovan) så var det inget som tog emot alls; här måste tyget ha slitits bara genom att vikts ihop vid fällning. Jag funderar på att lägga en större skyddande remsa längs hela sidan så jag kanske kör förbi en sadelmakare för att få råd och kanske ett par spillbitar av lämpligt material; återkommer med rapport om detta.
Z3
22
Z32,8
BMW Z3 Roadster 2,8 97:a
11 år gammal 3000 mil org. cab inga märken//thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.