AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.171

rätt fysisk storlek på batteri?

at
140
ataim
523i -98
hej, jag behöver byta batteri på min 523i -98. När jag tittar i kataloger ser jag att det finns två storlekar på rekommenderade batterier.
278x175x190 resp 353x175x190 mm.
Hur kan det vara så? det som sitter är det större, finns det olika klammer som håller fast det?
Jepp, det finns minst ett par alternativa hål för fästena. Större batteri är aldrig fel, bara fördelar förutom något högre vikt/pris.

FP
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Biltema har rätt bra bilbatterier till rätt kurs. De två storlekarna ovan ger 88Ah eller 72Ah. Ett större batteri komma alltid att leva längre då man inte laddar ur det lika mycket. Skillnaden i pris är bara 100:- så jag skulle valt det större. Biltema är dessutom snudd på ensamma om att lämna tre års garanti.

Länk

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Är det någon som vet om dagens batterier från BILTEMA skiljer sig från de batterier som testades 2007 där deras batteri kom dåligt till i jämförelser med andra batterier?

Länk

Per L
Det är svårt att svara på. Tittar man bakåt så har ju Biltema haft olika leverantörer på många artiklar, troligen även batterier. Jag hade kanske satsat på något märkesbatteri, t.ex Varta, Exide (Tudor) osv. Ev prisskillnad utslagen på några år kan man nog leva med om man får bättre tillförlitlighet.

FP
at
140
ataim
523i -98
Jag ni har hittat rätt, det är Biltemas som verkar good-enough -samt att det ser ut som att det är samma pris på det större som det mindre.
Silverbatteri kostar 1000 sek mindre än original.

Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Biltema byte leverantör för runt två år sen och i samma veva ökade vikten på batterierna märkbart. Du får inte 3 års garanti om du köper ett "märkesbatteri" för dubbla pengarna, då är det ett eller två år som gäller.

Har ett biltema i min A6 2.5Tdi som hade problem förra vintern med läckande packbox till dieselpumpen vilket gjorde den väldigt svårstartad. Var dock inga problem att nöta igång den med biltemabatteriet som då var ett år gammalt. När det blir dags att byta i min 530d så kommer jag inte att tveka att köpa biltema.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Mekonomen har 3 års garanti på allt de säljer, är nog inte många som vet/tänker på det! Dock till något högre pris såklart, men då finns bättre märkesgrejer att välja mellan!

Diesel-räsern
/Rickard
Biltema är lite luriga.
Man skriver 2 års garanti på ett ställe (1 år på storlekar över 100Ah) och 3 år på ett annat vad gäller batterier. Vad skiljer mellan t.ex ett 95Ah och ett 110Ah batteri som gör att man inte vill lämna samma garanti?
Man anger CCA enligt SAE (USA) medan vi i EU använder EN för samma mätning. Givetvis ger SAE en högre siffra, men vet alla konsumenter detta?

FP
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Folke: Inte jag iaf. Mkt intressant

Köp ett batteri på micro, hög kvalite och 3 års garanti.
at
140
ataim
523i -98
Micor e lika dyrt som original. Och bättre?

Jag skulle säga att du inte märker nån skillnad på din bil vs original.
Vad är egentligen original?

Vad som helst är oftast billigare än original.
at
140
ataim
523i -98
just i detta falll borde de vara lika. De kostar lika. Men Biltema kostar mindre.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.