AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.403

Kostandskalkyl eller budget flör att åka M3 E46!

Sida 2 av 2
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skämtet att alla BMWs är importerade behöver vi inte dra in här för det har vi hört förr.

I absoluta antal kan det vara så att antalet skruvade svensksålda bilar är samma men vad säger det om andelen? 300.000 bilar såldes under 2007 för att ta ett exempel. 45000 bilar privatimporterades samma år. Om lika många svensksålda bilar som importerade är skruvade (vilket verkligen är till de importerades fördel) innebär det således att risken för att bli lurad av en importbil är ~6 gånger högre.

Det är bara ta den här siten som exempel. Under den tid som jag hängt på den här siten har ungefär 40 bilar avslöjats som skruvade, av dessa har 3-4 varit svensksålda.

Du har rätt i att svensksålda bilar sannolikt kollas upp mer sällan men andelen skruvade bilar bland det importerade beståndet är mångdubbelt fler.

//Lövet
Men herregud, det är ju as simpelt att kolla upp om mätaren stämmer ju, om det är det ni är rädda för? Först och främst, så ser man ju ändå på skicket på bilen, framförallt interiören om milen verkar stämma, sen kollar man serviceboken, ser så att chassienumret stämmer överrens mot bilen, kollar så att milen och åren verkar rimliga på stämplingarna, är man även då osäker, så kan man faktiskt kolla på BMW bilar vad bilen verkligen gått, bara lämna in till en BMW verkstad så kan de se i mätarhuset vad bilen har gått, fastän någon skulle ha ställt tillbaka den mätaren som syns för oss, så finns det en till som inte går ställa, och som inte syns av oss, och den visar ärligt vad bilen har gått! Tror det kostar en 500-ing att kolla upp detta!

Så simpelt är det, och verkar allt nu stämma, och bilen är jätte fin, bra pris, rätt utrustning m.m. Varför skulle man inte köpa den? Då är man bara dum..
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

He he riktigt såååå lätt det inte Istvan.........:-)

För det första...BMW håller så hög kvalite så det ÄR omöjligt o se om den rullat 5 eller 15000 mil!!! Beror helt på hur bilen är skött!

För det andra.....Har själv lämnat in 4 av mina Bmw-bilar varav 2 st M3 E46 på Bmw i k-na och enligt dem så är enda sättet att kontrollera mätarställningen att göra en såkallad mätarkoll från bmw-central-register, detta kostar numera 700 kr och kan endast göras av ägaren till Bilen!! Och det är dessutom inga 100% uppgifter du får!

OCH för det tredje så är det när service-boken ÄR tryckt som är avgörande om det är en originalbok eller inte.......

MVH Peter
Peddadn, ser du inte skillnad på interiören på en bil som rullat 5/15k mil så är man ju lite halvblind, och lacken, typ stenskott osv.
Visst beror allt på hur man skött bilen, men man utgår från att de flesta ska ha skött sin bil ganska väl iom det är en lite sportigare/dyrare bil.

OCH, det går visst kolla mätaren på ett annat sätt än via deras centrala register, som sagt, det går kolla via mätarhuset, man kan till och med kolla själv om man vet i vilken procedur man ska trycka på knapparna osv.

Min bil jag har nu är t.ex. kollad mätaren, både via centrala registeret som du säger, det är alltså när BMW bokfört deras servicar på bilen, med datum och mil, sen också via "mätaren". Som sagt, finns en dold mätare i mätarhuset, som vanligt folk inte vet om.. Därigenom kan man kolla den egentliga mätarställningen om man nu tvivlar på den.

MVH
István
Sen visst, det kan råka hända att de utav nån anledning har bytt hela mätarhuset och att mätaren inte stämmer av det fallet, men då ska de ha kvitto på det från auktoriserad verkstad, som intygar den förra mätarställningen!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Istvan: Om importören lackar om huven och byter de främre stålkastarna, hur ska du då se om bilen är ärlig med din metod? Centrala reparationsdatabasen har BMW stängt för andra än agaren (mumma för mätarskruvare!) och BMWs "milintyg" (avläsning av DIS) är inte ens värt pappret det är skrivet på. Så har du tänkt att man ska ringa till föregående ägare inför varje bil man tittar på? Vad är det som säger att det inte var han som ställde mätaren?

Alla importerade bilar är inte skruvade, det har jag aldrig påstått, men väldigt många är det och det blir bara krångligare och krångligare att kolla upp dem. På grund av detta är svensksålda bilar mer värda, that's it. Var och en får bedöma om man är beredd att betala de extra pengarna dock.

//Lövet
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Om det du säger stämmer IstvanC, då är det ju lite märkligt att BMW inte upplyser det offentligt så att folk slutar skruva BMW bilar, samt ännu konstigare att de inte erbjuder folk att kolla det antingen gratis eller mot en liten avgift... borde ju vara lätt nog...

Tror tyvärr inte det stämmer.

Och det där att man kan kolla själv genom att trycka på vissa knappar i en viss följd, det lär vara en ren myt. Läs tidigare trådar om det på forumet.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Istvan: det funkar inte riktigt som du beskriver med osynliga mätare men i princip är det ju som du säger att mätarställningen finns lagrad på flera ställen. Dock är det ju så illa att merparten av de bilar som mätarmanipuleras får samtliga mätarställningar ändrade vilket gör att BMW inte kan se om mätarställningen är fuskad med. De milintyg BMW kan skriva intygar bara att mätarställningen är samma på de olika ställen de finns lagrade och i praktiken är detta intyg värdelöst...

Finns åtskilliga personer här på forumet som köpt bil utan att kontrollera och när man fråga om milen stämmer så kommer det självklara att bilen i stort sett är i nyskick så den har garanterat inte gått mer än de t ex 8000 mil det står på mätaren. Dom berättar gärna vidare om hur erfarna dom är på bilar och hur enkelt det är att upptäcka bilar som rullat det dubbla. När dom sedan trots allt kollar upp sina nyinköpta bilar och får info från Tyskland att den redan för två år sedan rullat 12000 mil så är dom något mindre kaxiga.

___
//Ulf
Andreas, men bör man itne bli misstänksam om huv, strålkastare och allt ser väldigt fräscht ut helt plötsligt, sen som sagt, så ser man oftast på interiören om bilen gått mer eller mindre.

October, nej det med knapparna är ingen myt, gjorde det själv på min GT innan.

Programmer, klart jag inte bara litar på mina ögon, men de säger oftast väldigt mkt, efter att ha ägt 14st bilar, och hållt på med rekond, så börjar man bli rätt duktig på att se dittan och dattan :)
Jag själv har på min import, alla möjliga papper på mätarkoll, både med servicarna från tyskland, samt mätarhuset kollat. Man kan väl aldrig bli 110% säker, men å andra sidan kan man aldrig bli det på svenska bilar heller, för det märker man ju här, folk antar ju rakt av att tyska bilar är fifflade med, medan svenska bilar är aldrig nåt.. Det är rent BS!

MVH
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
IstvanC: Jag skulle nog råda dig att tagga ner en aning. Bland annat ditt knapptrix har avslöjats som rent BS vid flera tillfällen tidigare.

//Lövet
Lövet, jag vet inte vad ni kommit fram till om "knapptrixet" men jag fick lära mig detta av en versktadskille.

Varför ska jag lugna mig? Är jag otrevlig? Jag blir bara sur när alla bara rent ut antar att 90% av importbilar är skruvade, det är skitsnack, de flesta bilar som importeras nuförtiden importeras av privatpersoner som själv vill bruka bilen, då vill man ju själv ta hem en bil som är så fin som möjligt, inte en bil som man ska börja skruva mätaren på. Sen visst finns det rötägg som tar hem en bil som gått mkt skruvar tillbaka mätare för att sedan sälja dyrare, men om man har lite koll på bilar, så ska inte man behöva "akta" sig bara för att det är en import tycker jag. Och just alla dessa kommentarer från er som har era "svensksålda-bilar" skrämmer ju bort folk som kanske inte är så kunniga. Finns hur mkt fina importbilar som helst!

Visst, kanske äldre BMW eller vanliga bilar som gått 20tusne de drar tillbaka till 15tusen, det förekommer nog ganska ofta, framförallt förr i tiden, men såhärpass nya bilar, framförallt lite ovanligare och dyrare bilar, där servicebok och stämplar m.m. är så viktiga, och man ändå kan göra ganska bra koll på om de stämmer eller ej, så tror jag inte det förekommer alls ofta faktiskt..

Just my 50cents,

MVH
Men driften pojkar!! Lägger ni 10k per månad inkl värdetapp?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Istvan, visst är det en del bra tips du ger men jag är inte alls lika övertygad som du att man verkligen avslöjar en väl utförd mätarbluff.

På en hyffsat välskött BMW är det inte alls säker man på skicket ser skillnad på 8000 och 18000 mil. Som Lövet påpekar byts strategiska slitdelar enkelt ut.

En bil som i annonsen uppges vara milkontrollerad hos BMW ser jag bara som ett varningstecken. Klart att en bluffare utför denna kontroll då BMW inte kan avslöja en väl utförd backning.

Din kombination av knapptryckningar skulle jag mycket gärna vilja ta del av.
Finns en variant som ofta leder till missförstånd. Men kanske har du hittat nåt helt nytt, vilket vore helt fantastiskt och jag tror det inte förrän du skriver hur.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Vad är det för knapptryckning det snackas om?

Björn, jaa, alltså alla får ju tycka va de vill :)
Min bil uppgavs inte annons att den va kontrollerad eller så, utan det gjordes av den första svenska ägaren som tog hem den, han kontrollerade mätaren, kollade så att alla 4 nycklar fanns och var rätt hos BMW, kollade så att servicerna i centraldatorn stämde överrens med de i serviceboken osv.
Och dessa papper fanns naturligtvis kvar när jag kika på bilen.

Klart man ändå kan bli lurad, och att slitdelar kan vara bytta.
Men jag vet inte, vissa har väl mer ögonen för sånt än andra, har rekondat bilar som folk har köpt, på en bil var de 3-4olika nyanser på bilen, och när jag berättat att den säkerligen varit krockad eller nåt som orskat att bilen blivit omlackad i flera olika omgångar, så fatta han inte vad jag prata om, han hade inte sett några nyansskillnader eller nåt, detta var en solid röd E46 320diesel, och alltså enligt mig syntes det jätte tydligt, han blev nästan ledsen då han precis köpt bilen, nästan så jag kände mig taskig när jag sa det..

Alltså, ser huven och fronten hel fri ut från stenskott och bilen gått 8tusen mil så ska man ju böjra fråga, samma sak med framlampor, vindruta..

Det är väl billigare saker att byta, men att t.ex. köpa ny säten till en M3a är ju inte så billigt, samma sak, ratten, växelknoppen.
Visst är de tillbakadraget några "få" tusen mil kan det vara jätte svårt att se.
Men att inte se 10.000mil mer på en 8000milar bil, det är alltså 125% mer, iaf i mitt egna fall, förstår jag inte. Men som jag sa t.ex. om bilägaren där över, finns ju folk som anser sig som bilintresserade, men ser inte ens sånt..

Jaja, nu ger jag mig iaf, och ska inte förstöra tråden mer för trådskaparen.
Och ber om ursäkt till trådskaparen för att jag snackat O/T överhuvudtaget!

Spajjs, jag kommer inte ihåg hur man gjorde, kanske är samma knapptryckning som alla pratar om, kanske inte är pålitligt ändå, jag är inte hundra på det, men enligt han så lagrades iaf original mätarställningen där, fastän men ställde om den vanliga. Fast detta var iofs på min GT, så kanske inte funkar på samma sätt på E46. Men som sagt, vi lämnar detta O/T.

MVH
István
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Istvan: bara så du vet så har jag absolut inget emot importbilar...6 av mina 7 senaste bilar har varit direktimporterade. Anledningen till mina kommentarer var absolut inte att skrämma någon till att inte köpa importerade bilar utan tvärtom förtydliga saker som att BMW inte kan kontrollera att en bil är mätarsjusterad då dom inte kan se detta i kanske 95% av fallen eller att man inte ska vara för självsäker på sin egen förmåga att bedömma en bils miltal.

Som rekondare så har du säkert bättre förutsättningar att bedömma skick och slitage än gemene man men bara för din info så var det en här på forumet som blev pålurad en rejält skruvad E39 för några år sedan och han jobbade på en auktoriserad BMW-verkstad. Det fanns inget på bilen dom tydde på att den hade rullat så långt som det senare upp framkom.

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Istvan, ta inte illa upp mitt resonemang gällde inte just din bil utan mer generellt.

Möjligt att du är jättebra på att bedöma skick och mil men faktum är att MÅNGA blir lurade och vissa anser sig ha bra koll på bilar. Skulle själv inte bli förvånad om någon av de bilar jag ägt varit skruvade trots att jag gör betydligt mer kontroller än medelsvensson.

Har själv haft fler privatimporterade bilar än svensksålda så jag har köper gärna importerade bilar men de ska vara billigare än motsvarande svensksålda (vilket de vanligtvis också är).

Kan du inte berätta mer om "knapptrixet"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.