AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.289

S EDC funkar inte som den ska.

Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
Har en 750 -96 som EDC:n har börjat krångla på, den känns precis som att den fastnar i sportläge. Känner ingen skillnad oavsett om den är i sportläge eller inte.

Men den gör inte så här hela tiden, den har sina perioder som fjädringen är helt stumm och sen ibland funkar de som de ska.

Känns ju som att de nästan är elfel? eller är de bara köpa nya dämpare om man vill ha tillbaka komforten?

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Det är definitivt ett elfel.

Är inte så ajour med E38ans EDC-system men det borde fungera i stort som E32ans.

I det läget du befinner dig nu så kan det vara precis vad som helst... Gjorde du någon service/reparation i samband med att EDCn började strula?
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
nej jag har inte gjort nått speciellt, inte vad jag kan komma på nu iaf.
Som sagt så kommer de och går, är inte hela tiden.

kan de gå på nått sätt att koppla ur EDC så man kan vara helt säker på att de är ett el fel och sen börja felsöka?
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Nej det går inte att koppla ur/stänga av EDCn.

Kan rekommendera att du åker direkt till BMW för en Diagnos. Kostar en slant men det är det värt...

Det är förmodligen glapp/felaktigt värde från någon givare. Det är därför du upplever att bilen hamnar i Sportläge eller tom hårdare.

EDCn är utformad som så att när något inte lirar så ställs den per automatik i det hårdaste läget för säkerhetens skull.

Du vill inte åka i högt tempo med en fullastad E38 längs svindlande alpvägar som plötsligt blir lika gungig som en gammal jänkare...
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
men då har man ju tur som vanligt att man har 25 mil till närmaste BMW verkstad.

då lär de ju vara en givare eller kabel som de bara är glappt i?

samspelar fjärding och styrning på nått sätt? tycker att styrningen också har lite av samma syndrom som fjädringen.

visst är de nått aktiv styrning i dom så att den ska bli segare i högre farter?
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Nja riktigt så enkelt behöver det inte vara...

Det finns givare för acceleration och retardation framåt/bakåt och sidledes både fram och bak i bilen samt styrvinkelsgivare för ratten. Detta är EDC systemets nerver. Allt är kopplat via EDC boxen som är hjärnan och talar om för servo och stötdämpare hur de ska bete sig.

Även en så fjuttig detalj som väljaren för sport/komfort måste vara 100 % i funktion för att systemet ska lira. Därför tyckte jag att du skulle göra en diagnos för att se eventuella felkoder som lagrats.

Det är svårt för mig att ge dig något bra svar men det lutar åt givare eller kabel med oxidation för det verkar ju fungera imellanåt.

Och ja servo och nivåreglering bak samt broms hänger ihop. Bromsbomben kan ge upp men då skulle det vara samma symptom hela tiden...
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
Ska fara runt på verkstäder imorgon och höra om nån har utrustning för att göra ett diagnos test.

Det räcker alltså att en kabel är glapp eller en givare trasig så styvar den upp hela bilen?
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Korrekt...
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om det är hastighetssignalen som glappar så kan den ju även påverka servotronic styrningen så den blir olika trög.

/Mats J
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag hade samma fel som dig förut, jag lät felsöka på BMW med diagnos och manuell mätning av kablage, men inget fel hittades.
Jag drog till slut en chansning och bytte EDC-styrboxen - och sen dess har EDC fungerat precis som det ska!

---
Min bil: Länk
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
vart sitter styrboxen? kan ju kolla så kablarna sitter ordentilig där iaf.

vad kostade styrboxen?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nog skulle jag tro att kablarna sitter som dom ska. Men den du hittar boxen i högra bakskärmen, du kommer åt den via bagageutrymmet, innanför batteriet bakom lite klädsel.
Tror den kostar runt 3000 kr på BMW, plus att dom måste koda in den mot bilen, kostar säkert en 1000ing till. Jag köpte en med exakt samma part-nummer begagnat på skroten för 700 kr - och den fungerade utan inkodning.

---
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
Nu har jag haft in bilen för att läsa av fel minnet, enda dom fick fram på fjädringen var att det var fel på ventilspolarna.

vad gör dom för nått och vart sitter dom?

nu har den funkat hur bra som helst hela dagen så de måste ju vara glappt eller nått sånt.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ventilspolarna sitter i stötdämparna. så är det avbrott/glapp i kablarna ut till dämparna så borde du få denna felindikering. Fick du reda på till vilket hjul det var fel på spolarna? Isåfall kan du börja med att följa kablarna och göra rent och spraya i alla kontaktstycken du hittar

/Mats J
Ni
114
Nicke_lsn
325 xi touring -06
är de dom som sitter upp till på stötdämparna? de går ju kablar in i stötdämparna via fjäderbenen?

nej jag fick inte reda på vilket hjul de handlade om, hur funkar spolarna? är de givare eller vad?

sen hade den föresten i felminnet nått om motorreducering, men jag märker då inget på motorn så är de nått att bry sig i?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nu kom jag på att jag fick exakt samma felindikering från BMW's diagnos, men felet var likafullt styrenheten. Min kunde fungera bra vissa dagar, men sämre andra dagar. Ofta blev det som så att styrenheten fastnade i hårt läge efter lite hårdkörning - men om man stängde av bilen och startade igen så blev det normalt. Körde man luugnt hela tiden så gick den hela tidne mjukt. Mot slutet så var det dock som om hjulupphängningen var svetsad direkt i chassiet - stenhårt!

Spolarna sitter väl troligen på magnetventilerna som är inne i stötdämparna. Dom är mycket riktigt anslutna via elkabeln som går in i kolven ovanifrån.

Det är ju enkelt att kolla så det är bra kontakt till de främre dämparna, där sitter ju anslutningen mindre skyddat till också. Jag har väldigt svårt att tro att det blivit dålig kontakt under hatthyllan till de bakre dämparna.

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.