AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.546

När blir en olja "aggresiv"?

Tänkte kolla med er nu när avställning nalkas. Bilen i fråga är servad insp 1 för mellan 200-300 mil sedan. Och att göra ett oljebyte till nu innan vintern känns onödigt men samtidigt vill man ju inte "skada" kärran. Har läst runder en massa men när kan man räkna en olja som aggresiv eller ja på ett ungefär?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite svårt att svara på exakt!

Vad är det för bil?

Har den körts hårt - bankörning etc.?

Har du bara kört en massa kortkörningar, eller är det långkörningar då motorn fått jobba varm i några timmar?

Vilken olja använde du?

Har du tänkt att byta olja innan du ställer på bilen?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bilen i fråga är en m3 e46. Servad med castrol som bmw rekommenderar insp 1. Ingen bankörning och körs den så körs den till oljan når normal arbetstemperatur enstaka småkörningar. Tänkte isåfall byta i vår då fukt antagligen gör sig påmind i oljan. Tänkte först ta ut han och varmköra han en gång i månaden men känns inte så aktuellt med avställd bil då man ändån ska ge han en 20minuter för att allt ska bli genomvarmt. Så då är det nästan bättre att låta den stå och sedan köra till närmsta verkstad och få oljan bytad i vår. Några invändningar mot detta "receptet"?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM du tänker byta olja i vår, är det bättre att byta oljan redan nu - då är oljan ren från smuts och kondensvatten när du ställer av bilen. På våren är det bara att starta och köra...

Annars tror jag inte att behovet är jättestort att byta olja, med tanke på körsträcka, oljekvalitet och körsätt.

Men som sagt - om du vill vara extra pedantisk och byta oljan - byt den innan du ställer av bilen, det är bäst för bilen!

Att "varmköra" under vinterförvaring är ofta bökigt, då du bör köra minst en timme för att få ut allt kondensvatten från avgassystemet mm. Bättre är då att bilen får "vila", helst i avfuktat utrymme.

Mvh

Ska kolla exakt i serviceboken men tror det handlar om närmre 200mil än 300 så skillnaden på ny olja och den som ligger är nog hårfin. Så får se vad som görs men det är ju ingen fara för bilen vilket jag nu än väljer att göra. Så bra med lufttryck i däcken och ett par torrbollar i bilen så får den vila. Ska man hänga av batteripolerna förresten?
Filip_J
Häng av pluspolen och i med luft i däcken, ännu bättre är det om du kan sätta på ett par andra fälgar med däck som du inte är så rädd om.

Kan du palla upp bilen så är det ännu bättre och då behöver du inte byta däck.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska underhållsladda batteriet !! under vintern, låt polerna sitta kvar, en cteck laddare 24 timmar vid några tillfällen under vintern håller batteriet friskt och välmående. Det ska laddas så fort det sjunker ned mot 12V

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack för tipset hasso. Lite kluven angående oljan än, hade man varit närmre 500mil är det givet att byta men nu har den ju inte rullat så långt. Jag kommer köra i bra med luft i däcken så får den stå på marken med koll på däcktrycket givetvis.
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
Jag vet inte om man ska kalla oljan aggresiv men så fort oljan är använd så bildas de syror i den. Jag byter alltid på min när jag ställer av bilen även om jag bara kört 2-300 hundra mil. Jag fick de rådet av en kille som jobbar på ett olje bolag.

Mvh Frasse M5
Okej. Lutar åt ett byte ja så den är redo för våren.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
På min förra M3a o även på alla sporthojar har ja gjort oljeservice innan avställning! På så sätt så kan man bara ut o njuta när vårens första värme kommer.... :)
Kollade serviceboken igår. Den har rullat lite över 150mil sen service. Kan oljan verkligen bli "dålig" på dessa milen?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Se till att starta bilen minst 1 gång per månad annars försvinner den tunna oljefilmen som skyddar att det blir metall emot metall=grymt mycket motorslitage. Vad det gäller oljan så oljan äro alltid billigare än metall och filtret behöver du knappast byta. Samt att du bör ge bilen en full tank högoktan(kan inte samlas någon fukt i tanken då) och varför inte smörja in den med lite solrosolja som en skyddande hinna samt tvätta av den:)
Mvh
Asken
Den kommer få full tank vpower samt en rejäl tvätt innan avställning. Iom starterna en gång i månad ca så kan man ju likabra behålla oljan i över vintern och sen ge den sprojlans ny när man väl ska börja köra med den och även nytt filter i vår. Är så många olika tips man har läst, vissa säger att det inte är bra att bara starta upp han sen stänga han igen osv. Men det med oljefilmen är ju vettigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Åsikterna om vad som är bäst för bilen under avställning går isär en del.

Jag hävdar att om det är en bra olja (vilket du har), kommer du att ha kvar en oljefilm på metallen även om du inte startar motorn. Oljefilmen är mycket tunn och syns inte med blotta ögat, men finns där!
Rent smörjtekniskt behöver en normal motor ungefär en tiondels tesked olja som är smörjaktiv samtidigt! Men givetvis använder motorn mer olja än så samtidigt i form av att t ex skölja bort smuts och kyla motorn invändigt.

Startar man motorn utan att samtidigt köra den riktigt varm (i minst 30 min, kanske upp mot 60 min), orsakar denna start en del problem i form av kondensvatten, bränsleöveskott (choke-funktion) och andra föroreningar i motor och avgassystem.
Jag anser att man inte behöver starta motorn om den fått fin olja och ordentlig varmkörning innan avställning!

Det finns speciellt medel för att hälla i bensinen för att stabilisera den kemiskt, vilket inte är dumt med tanke på att modern bensin bryts ner ganska snabbt och tappar oktantalet mm.

Jag hade inte bytt olja efter bara 150 mil! Men om du tänker byta olja till våren, är det bättre att göra det innan avställning....

Tvätt och vaxning är bra innan avställning!
Var dock försiktig med olika tyg eller galonöverdrag till bilen om du har sådant! Om det blåser kommer överdraget att fladdra och röra sig på lacken - och det kommer alltid in något eller några gruskorn som snabbt repar lacken i olyckliga fall....även kondensvatten orsakar problem under överdrag som inte kan andas ut fuktigheten.

Mvh

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ett partytält som kan stängas till helt är ingen dum idé för bilar man är rädd om.

De kostar inte mycket och kan moddas i höjd om man har taskig takhöjd i garaget. Då står bilen mer skyddad för damm m.m. men ändå inte helt tätt med risk för kondens och elände

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Johan B: Så du hade inte bytt olja alls utan haft den i och bara kört vidare nästa år? Tänkte ändån byta rätt tätt var 500mil tex. Tänkte kolla med bmw om ett modellspecifikt överdrag. Måste ju vara det absolut bästa även fast de går på en 1800 typ.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Twinsturbo, tänker du byta vart 500:e mil har du stor säkerhetsmarginal på den oljan!

Har du en inomhusplats för bilen? I såfall kan det vara bra med ett bomullsöverdrag då det är skonsamt mot lacken och andas ut kondens, men skyddar mot damm.

Utomhus är det lite lurigt att ha överdrag på bilen som sagt, bättre att försöka göra ett skyddande tak - t ex partytältidén!

Tänk bara på att ett väderskydd med tak kan dra till sig diverse djur som tycker det är mysigt med bra väderskydd....

Mvh

Tänkte byta ungefär så ofta ja. Bilen kommer iaf aldrig rulla över 1000mil på samma olja. Bilen kommer stå i en isolerad maskinhall bland andra vinterförvarade bilar husvagnar etc. Så det är ett dammskydd jag är ute efter men måste givetvis andas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.