|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu blir jag snart tokig på min bil! Jag har ett durrande ljud som hörs mer inne i bilen än utanför, men hörs även där. Ljudet infinner sig mellan 500-1000 rpm och är mycket irreterande. Jag har försökt lokalisera ljudet, har krypigt under med bilen på pallbockar utan att hitta det. Det är inte avgasystemet eller liknande som ligger emot. Ljudet skulle kunna beskrivas som att motorn ligger och vibrerar mot torped väggen. Är det någon som varit med om något liknande. Börjar bli tråkigt det här när man aldrig hittar felet :( __ /Chrille | |
|
Hej Hade en e34 med M60 en gång i tiden. Hade också ett mysko resonansjljud vissa låga varvtal. Det lät dock inte som att motorn skakade mot torpeden, snarlikt men inte lika högt eller vad man nu skall säga. Efter att en gammal räv föreslog att det kunde vara motorkuddarna bytte jag dem. Sen satt motorn fast utan vibrationer och resonans. Annars har jag inga goda ideer. 528 AC Schnitzer??? -Phil |
|
|
Tack för svar Philip! Jag har ju också varit inne på det här med motorkuddarna men hur jag än bänder, vrider och våldför mig på motor och motorfästena blir det ingen skillnad i ljudet. Om vi ponerar att ljudet skulle komma inifrån motorn eller i närheten (vilket jag har svårt att tro) vad finns det då som skulle kunna låta i bakkant på motorn? Ljudet är verkligen jätte svårt att lokalisera och låter ju som sagt mer inne i bilen än utanför. Jag har ju en M52:a som ligger i garaget men palla bya motor för att se om det är det som är felet :) """528 AC Schnitzer???"""" Haha,, ja nu är det fan mer fälgar än bil AC Schnitzer Type II 19x9,5" ;) Retar ju alltid någon :) __ /Chrille |
|
|
Ingen annan som varit med om något liknande på E39? Börjar gå mig på nerverna det här nu! Om vi skulle anta att ljudet inte är en vibration från bilen vad skulle kunna låta så här i motorn? Låter precis som någon plastpanel är lös o ligger i vibrerar. __ /Chrille |
|
| Det enda jag vet brukar skapa vibrationer på låga varv från motorn sitter tyvärr i framkant, men värt att kolla ändå. Jag tänker på en glapp viscokoppling till fläkten. | |
|
Jag har testat att stoppa fläkten utan framgång. Ljudet är fortfarande kvar. i samband med durrandet går vibrationer genom hela bilen.. Känns i pedaler och om man lägger handen på bilen. Eftersom bilen går extremt vibrationsfritt på andra än just dessa varv tror jag inte på motorkuddarna. Hade dåliga motorkuddar på en E30 en gång och det kändes verkligen på alla varv. __ /Chrille |
|
| Fick du ordning på detta? | |
|
Yes! Det var multiremmen som kom i någon konstig svängning (syntes tydligt hur den vibrerade). Ja la en slangbit emot den o då vart det tyst direkt. Jag bytte då remmen o då var det tyst ett tag men började komma tillbaks efter nån månad dock inte alls lika starkt man kunde ana att det fanns där. Spännaren var bra men misstänker att det kan ha varit något av löphjulen som gjorde att den vibrerade. Sålde dock bilen innan jag började felsöka mer. |
|
|
Låter farligt att trycka saker mot remmen när den är igång. :) Intressant info. |
|
|
Ingen fara.. Tänk på vadspännrullarna och löphjulen trycker mot den.. En vettenslang eller liknande mjukt material är bra för att minska risken att skada remmen. För att förtydliga så behövde jag alltså inte trycka hårt utan endast lägga emot slangen och man såg också på en långa sträckan att remmen skakade o vibrerade. |
|
| Jo, fast med den skillnaden att spännrullar och löphjul är just hjul som är monterade på en lagrad axel för att kunna följa med remmen utan friktionsmotstånd. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.