|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har lite problem att få en jämn temperatur i min 328 e36 96:a. Mitt problem är att när jag har bra temperatur i mitten så blir det bastu nere vid fötterna. Jag tyckte att detta fenomen kom efter jag bytt termostat men dem kanske var och pillade i mittreglaget så det blev ojämn temp efter det. Detta fenomen Jag har forskat runt lite på forumet här och det ser ut som det råder lite delade meningar gällande reglaget som sitter under mitt utblåset :) Hur funkar det och hur ni det ställt in det?? ska det stå på rött, mitten eller blått och vad blir egentligen skillnaden?? tack på förhand / O | |
|
Om du har sökt så har du kanske redan läst min förklaring. Med reglaget som sitter vid mittutblåset ställer man in skillnaden i temperatur mellan uppe och nere. Om du tycker att skillnaden är för stor så ska du vrida mot rött tills du tycker att det blir lagom. Tycker du fortfarande att det är för stor skillnad vid max rött så är det nog något fel. Jag har min alltid på mitten, det ger alltid rätt skillnad för min smak. Ovanstående gäller i alla fall E36 och E46. E9X är tydligen konstruerad så att temperaturen på golvet sakta stiger upp till 30°C oavsett inställning. |
|
|
Jo jag har faktiskt läst din förklaring :) Men om jag vrider mer mot rött så kommer det ju att blåsa mer varmt från panelen och det vill jag ju inte men ska prova att ställa den i mitten och se hur det känns. |
|
|
Om det blir för varmt både uppe och nere med vredet mer mot rött så är det ju bara att ställa ner temperaturen. Det blir inte nödvändigtvis varmt ur mittutblåsen bara för att vredet står på rött. Om det är varmt ute och man ställer in något kallare på klimatorn så blir det svinkallt ur mittutblåsen ändå. Likväl som det kan komma varmluft även fast vredet står på blått, om det är kallt ute och man har ställt in något varmare på klimatorn. Felet jag tror att många gör är att de ser vredet som en separat temperaturinställning för mittutblåsen. Det är det ju alltså inte, utan det är en offset ovanpå den inställda temperaturen på klimatorn. |
|
|
Alltså, om du tycker att du har bra temperatur ur mittutblåsen nu, och för varmt på golvet, då behöver du justera både röd/blå-vredet och medeltemperaturen på klimatorn. Om du vrider röd/blå-vredet mer mot rött så höjs temperaturen i mittutblåsen och temperaturen på golvet sjunker. Sen när du sänker temperaturen på klimatorn så sänks temperaturen både på golvet och ur mittutblåsen. - Perfekt temperatur överallt! :-) |
|
|
Ja jag blir inte riktigt klok på det här :( tack för dina tips dock :) Har nu provat (dock inte med din sista ide) men allt annat tycker jag Har ställt in graderna på 21 och har ac påslagen. Det blåser så varmt om fötterna att jag var tvungen att koppla bort det utblåset, då märker jag att det sprutar svinvarm luft upp emot vindrutan och svinkallt ur mittenpanelen, då med reglaget i mitten. Tror knappast att det var 21 grader i bilen utan det kändes som att det var typ 29 grader varmt. Man ska väl inte behöva ställa ner graderna på 16 för att det ska bli behagligt? :) Ska dock laborera lite mer imorgon men det konstiga är ju att detta problem har kommit efter jag hade in bilen för att byta termostat, efter det så märkte det här. |
|
|
Okej, det låter ju helt klart som att något är fel. Kanske har vattenventilerna till värmeelementet fastnat i öppet läge? Vad det skulle ha för samband med termostatbyte vet jag dock inte. Jag har för mig att jag har läst om samma symtom när själva klimatkontrollpanelen varit trasig också. Du ska i alla fall inte behöva ställa ner till 16°C för att det ska bli behagligt. 18-20 kör jag med på vintern, beroende på klädsel. 20-22 på sommaren. |
|
| Blir det föresten kallt om du ställer ner till 16? I så fall bör ju ventilerna funka, men att styrningen av dem inte funkar - klimatkontrollpanelen. | |
|
Nej något är defenetivt galet alltså. Idag har jag provat mig svettig bokstavligen talat :) Ex 1: auto inställd, 20 grader och med "vredet" i mitten sker detta: Det blåser kallt i hela mittkonsolen, varmt vid fötterna och rutan och det pågår hela tiden. Ex 2: Jag tar bort fotblåset och samma inställning som ovan: Blåser kallt i hela mittkonsolen och varmt vid rutan. Ex 3: Jag kör med endast mittkonsol blåset, samma inställning igen. Blåser ljummet ur mittkonsol, sänker jag graderna så händer det inte så mycket alls. Börjar bli mer och mer säker på att det är något knas med min styrenhet efter som jag kan få kyla i vissa lägen, vad tror du Adelson? :) |
|
|
Det är tyvärr flera som har problem med detta och ingen lösning i sikte: Länk Länk Mvh |
|
|
En klen tröst men jag är inte säker på att det är nåt fel på din bil. Personligen tycker jag BMW:s klimatsystem är kass och många verkar ha problem att hitta en bra inställning. Man får dra ner temperaturen riktigt lågt 17-18° för att det inte ska komma obehagligt varm luft från rutan. Sedan tycker jag inte om draget från mittutblåsen, blir heller inget bra att stänga dessa spjäll till hälften för då susar det en hel del. Min lösning är att helt enkelt manuellt välja att bara använda utblåsen vid rutan och fötterna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.