AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.559

530d fel, laddtrycksjustering

ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
hejhej, håller på med en 530d -03 Automat som gått ca 18000mil.
felet är det att om man trycker fullt med bilen från botten så dör den tvärt av vid 150km/h, det går om man smygdrar få den närmare 200km/h.
när den dött av vid viss hastighet går bilen som skit tills man stängt av tändningen och startat igen, då går samma procedur att upprepa.

den sätter felkod 1E30 - laddtrycksjustering, för lågt laddtryck och 1470- laddtrycksjustering för högt laddtryck.

som lägst är laddtrycket nere i 1.3 upp till 2.5bar.
har provat bytt luftmassamätare utan resultat.

har även kört test på justeringen av turbon och den verkar fungera, men det är frågan om den riktigt hänger med alla gånger? det är ju en VNT turbo.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
ingen som har nån koll här?

turbon ligger längst upp på listan att byta just nu!
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Låter som något som en duktig erfaren BMW mek borde kika på innan man ger sig på att chansa med att byta turbo. Finns många potentiella elektriska förklaringar. En sak som jag hört om är att spjället i VNT aggregaten kan sota igen i synnerhet om man är lite för försiktigt på gasen och varvtalen.
Onödigt att byta turbo pga av en sån sak när det bara handlar om att rengöra. Hur har du testat "justeringen" som jag väljer att kalla "spjäll".

Är det kört en riktig diagnos hos BMW eller har du bara läst ur felkoder?
Vet inte eakt vad dom har för testmöjlighter på turbon i sin egen diagnos men det kan vara värt att kolla upp. När jag hade min M3 tidigare vet jag att det gick att testa rätt mycket runt VANOS systemet.

Låter som att den laddar för hårt och därefter går över i något failsafe läge som man kommer ur genom att stänga av bilen. Sitter väl en elektrisk givare som mäter laddtrycket, har du kollat vad denna ger för värden eller kommer laddtrycket från någon annan mätare?
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
bmw mek är jag redan, men går bet på skiten i vilket fall. det var en stor chansning att lägga ut frågan här, men men vad gör man inte för att lösa ett problem:)

jag kan genom komponentaktiverig i DISen kör vaccumventilen som justerar spjällen i turbon. den armen verkar gå halvtungt i vissa lägen, menmen. sen vet jag att BMW haft mycket problem med turbos i dessa.

hade jag endast haft felkoden 1470 för högt laddtryck hade jag bytt turbon utan att tveka. men eftersom jag får felkod på för lågt laddtryck har jag börjat tveka på vad det kan vara. skulle lika gärna kunna vara fel sprutbild på spridarna.

tänkte om nån annan hade varit ute för liknande fel.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dieselmeken kanske kan hjälpa dig?: Länk Länk

Mvh
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Om spjället till VNT turbon fastnar så kommer den ju inte att kunna justera att något håll. Dvs om motorn begär en förändringar av spjället för att antingen höja eller sänka laddtrycket så kommer denna ändring inte att göras vilket kommer att resultera i att motorn får högre eller lägre laddtryck än vad motorstyrningen begjort.

Kan förståss vara en mängd andra saker men jag hade nog försökt rengöra VNT spjället innan jag bytt turbon. Vet att många friska turboaggregat blivit utbytta pga av skitiga/kärvande VNT spjäll. Bästa sättet att rengöra är att doppa ner den halvan av turbon där spjället sitter utan att demontera något i en ultraljudstvätt. Fungerar rätt bra med vanligt vatten men det bästa är nog att köra med fotogen eller liknande.

Om spjället går tungt på tomgång så kommer det att gå ännu tyngre när turbon är varm och jobbar för fullt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
VNT-delen kan rengöras, i denna länk kallas den för NGV (tyska?): Länk

Mvh
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
Turbon rengjordes igår kväll utan resultat, samma fenomen som innan.
då är det ev att skicka spridarna på koll.
mw
6
mwg
530tdi -01
samma fenomen varför !

MW
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Min 530D hade samma symptom ungefär o huvudkattarna var igensatta på den.
Jag skar upp dom o rensade ur bröten i dom o nu går bilen som attan...
Fick en massa konstiga felkoder oxå.

Micke
mw
6
mwg
530tdi -01
hej har en 530d får samma fenomen som näms här åvan kan också fastna tidigare en 150 km drar jag sedan ner på gasen henger den sedan upp sig i den fart jag holler därefter släpper jag ner till 70 holler den sig där fast jag gasar som en g kan vi prata om elfel här går ju bra tills den fastnar i ett döläge sedan går som ett lass skit någon sa till mig att det kunde vara någonting med farthollare elektrisk gas men jag har en fel cod för högt laddtryck 1470 min tanke ligger fortfarande på nonting som hännger sig eller nödläge mvh en till grubblare vill gärna dela det här med någon skriv snälla

MW
Är det en E39 eller E60 vi talar om?
Har varit med om vakuum ventilen på E60;or.
mw
6
mwg
530tdi -01
Hej vad hittar jag tryck givaren tryck regulatorn eller vad det heter ska tydligen styra trycket till turbon

MW
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Är det den här du menar nr 1?

Länk

eller laddtryckssensorn nr 13?

Länk

Laddtryckssensorn (MAP-givaren) kan man prova att rengöra. Kolla att hålet till den i insuget inte är igensatt också!
mw
6
mwg
530tdi -01
tack ska du ha!
Har samma klabb med min e39a 2003 o har dratt 2 st turbos tack vare detta. Verkstan testade justera trycket manuellt men då sköt han min turbo.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.