|
|
|
|---|---|
|
Som rubrik lyder så är jag på jakt efter en eller flera 325i E30 som är regbesiktigade med M50B25 Motorer, Då jag själv ska montera i en sådan motor i min 325ic så sa besiktningsmannen att det smidigaste är att ha reg nr till en likadan bil som har genomgått samma procedur och blivit godkänd/in reggad med en sådan bil som man sedan kan härleda till, då behöver jag bara ha papper på att jag har en liknande motor... Mvh ___Pii___ | |
|
din är en -88 (antar att de e cabben de handlar om) då måste bilen reggas om som ombyggt fordon, o man måste byta massa annant oxå. kolla tråden "M50 i E30, fyl gärna i" eller nått liknande i trimmningsdelen, där står "allt" du behöver veta. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Tänkte kanske att någon skulle göra bort sig på besiktningen och regga in den med motorn ändå kanske? det va vad han sa iaf att det skulle räcka med ett referens nr typ, va ju ändå stationschefen jag snackade med! ___Pii___ |
|
|
Ingen som sitter inne på ett reg nr på en E30 med en M50B25?? ___Pii___ |
|
|
Fortfarande ingen som ligger och trycker på ett Reg nr till en E30 som är reggad med en M50B25 Motor??? ___Pii___ |
|
|
Jag har en men det är en 320. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Mycket intressant Johan! hur har du lyckats få igenom 140kw?? Förövrigt en mycket välbyggd Bil! Mvh ___Pii___ |
|
|
den är reggad som ombygt fordon, då får man ha 15kw/100kg tjänstevikt. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Tackar. Den är precis som Jajsen skriver registrerad som ombyggt fordon. Tror det är enklaste, inte billigaste, vägen att gå. Men det kan ju gå utan att registrera om när det handlar om en 325. "GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden: För bil som INTE är ombyggt fordon gäller: - Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!" Källa: Länk effekt: 170x1,2=204,0 (192) Parantes är för M50B25 vridmoment: 222*1,1=244,2 (245) Parantes är för M50B25 M50B25 hamnar alltså bara lite utanför gränsen på vridmomentet om jag har räknat rätt så här på morgontimmarna. Kanske kan fungera utan att omregistrera den. ///BMW - Was sonst! |
|
| Det du skriver johan om 20 och 10% är jag införstådd i men det handlar ju lite om att ge och ta med... | |
|
om ni vill göra detta utan att behöva gå vägen genom SFRO och göre det HELT lagligt så måste man utgå ifrån en 325I -87 (elelr tidigare) UTAN (!) katalysator, det är alltså ett måste att bilen inte har katalysator original, räcker inte med att den är en -87:a. då kan man göra en så kallad "katalysator konvertering" att byta motor till en med katalysator i en bil som inte har det original. då får man slänga i en M50B25 o bara åka in till bilprovningen o regga om den. o dom 0.8nm som e utanför bryr sig som inte om, räknas som felmarginal typ. så om det är din cab de handlar om o du vill ha det lagligt så MÅSTE du som sagt gå via SFRO o regga den som ombygt, det räcker alltså INTE att bilen inte har dom hårdare avgaskraven för den har endå katalysator monterad. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
I detta fallet är ombyggt fordon på en 325 lite besvärligt eftersom de redan har skivbromsar runt om och de grova fjäderbenen osv. Men vad säger reglerna om att byta till en annan motor med kat, som har mindre eller lika mycket effekt som original? m50b20 och m50b25 ser ju exakt likadana ut om man byter upp sig sedan... Bra mycket lättare och billigare att hitta en extra m50 än att hitta bättre upphängningar och bromsar än 325:ans. Och att regga ombyggt fordon kostar över 4000 för både sfro och sbp. Bara en tanke, själv går jag via sfro med min m30. |
|
|
va menar du nu, kostar lika mycke att "katalysator konvertera" med en M50B20 som vilken annan motor. problemet är att han inte kna göra en katalysator konvertering av sin cab (om de nu e den bilen de handlar om, hadde varit lättare att hjälpa till om man vista vilken bil de handlar om), så han måste gå vägen via SFRO och regga den som ombygt för att få det lagligt. o bara för att man byter till dom grova e30 prylarna så är inte det en garanti att det räcker som ombygnad, SFRO besiktningsmannen kan kräva endå grövre prylar ändå. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
JaJsEn: Ja det blev lite rörigt mitt svar. Hela idén med att först stoppa i en m50b20 och byta upp sig till b25 efter reggbes faller ju på det du skrev om att de godtar effektökningen i en 325. Har man därimot en svagare e30 så är den aktuell om man vill slippa regga om som ombyggt fordon för att få i sin b25:a. Jag har läst tråden "m50 i e30!går det att besiktiga" Och ser att du har bra koll på sakerna. Men det har skett en ändring sedan den tråden senast användes, och det är att i alla fall sfro har släppt kravet på de beryktade intyget som krävs från mekaniker eller tillverkare för bilar som har kat original, så länge de är tillverkade t.o.m 88. Hur sbp ser på det vet jag inte, men det borde vara samma hos dem. Då kan Pirelli göra en enkel reggbes som ändrat fordon trotts att den hade kat original och är en 88, vilket hans besiktningsmann verkar vara med på. Ett till exempel är min 320iK -87. Jag reggar den som ombyggt fordon med en m30b35 och bilen hade kat i originalutförande. Sfro kräver inget intyg av något slag för det motorbytet. Att regga om en 325 som ombyggt fordon "bara" för att byta till en m50b25 är slöseri med pengar och arbete tycker jag. Såvida man inte tänkt byta till m3-fjäderben och bromsar, bur, eller en massa annat skoj som man är tveksam till om sbp kommer släppa igenom på en enkel reggbesiktning. Ang om de grova grejerna godtas av sfro till en m50b25 så räcker det med att hänvisa till 320is "italienska M3:an" som har samma saker och 192hk den med. Ska man använda stora e30-diffen till starkare motorer än så, kan man hänvisa till M3 sport evo som har 238 hk, osv. Det gäller att hitta bra argument så går de med på en hel del bus :) |
|
|
Det är helt riktigt att det är min Cabrio det handlar om, Min bil är ett litet special fall för den är intagen till Sverige som flyttgods och är därför fri från avgaskrav så dom mäter det inte enns när du rullar igenom svensk bilprovning. så man kan säga att den är katt befriad redan med tanke på att jag kör utan =) ___Pii___ |
|
|
Pirelli86---> OK, när den är reggad som flyggods så blir dett endå lättare, då är det bara för dig att byta till en M50B25 o ta med dess styrsystem o kattar o oka in o regga om den hos SBP, kommer troligtvis göra en liknande operation på min IX som oxå är intagen som flyttgods. så lycka till med ditt bygge!! rishögen---> Tack för uppdateringen angående -88 modellerna, de va en glad nyhet för mig, kollade på sfro:s hemsida stog mycke nytt där jag missat! mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.