AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.855

Motorbyte 316 till 318is

Mr
6
MrLing
316i sedan -96
hej jag undrar vad är det minsta man måste byta när man byter motor från en 316 -96 till en m42 318is motor?
Tack på förhand!
Hej!

Inte säker på att jag förstår din fråga riktigt men jag har själv en M42B18 i min E30 316.

Det som passar rakt över är svänghjul, tryckplatta, koppling och vxl-låda.

Jag köpte en komplett motor med kabelhärva och allt och då skiljer det EN enda kabel mellan M42 motorn och bilen så att säga. Detta förutsatt att M42an kommer från en E30 oxå.

Jag kan bistå med lite mer info inom detta då det inte var längsedan jag gjorde det själv, men skriv gärna vad exakt du vill ha svar på.

/ J

Mr
6
MrLing
316i sedan -96
hej!

okej, nu är det dock så att jag har en e36 316 och ska byta till m42 från e36an, men jag undrar om man måste byta till en 318is styrbox eller om det räcker att chippa 316boxen med ett 318is chip och sånt i den stilen?

Mvh Martin
Med all säkerhet måste du ha boxen och kabelhärvan från en M42 eftersom den motorn har 4 tändspolar som styrs från boxen. Det har väl inte 316 E46?

/ J
Mr
6
MrLing
316i sedan -96
nej 316 e36 har andra tändspolar än vad har 318is har, och men om man har en 318is m42 och kabelhärvan och styrboxen så behövs det inge mer va?

/ Martin
Hej!

Nä, har du kabelhärva, styrbox och tändspolar så ska du klara dig.

Bara att börja skruva :) Jag kan rekomendera att sätta i en elfläkt till kylet istället för den med viskokoppling som sitter på vattenpumpen. Enkel operation som fungerar kanon jämfört med en tvivelaktig visko.

/ J
Mr
6
MrLing
316i sedan -96
tack så mycket för hjälpen=) nu ska det bytas motor:D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.