|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder har jag tappat bort nyckeln till min BMW 540i e34 -94. Detta är (eller var) olyckligtvis den enda nyckeln jag hade till bilen och är en sådan med låsdosa till C-låset. Bilen är låst och numera avställd vilket underlättar men det gör inte saken mycket bättre. Nu undrar jag alltså vad det kan kosta att skaffa en ny nyckel med låsdosa till bilen och i sådana fall hur man går tillväga? Vilka koder behöver man och hur lång tid tar detta för BMW att ordna? Vill alltså ha så mycket info som möjligt om detta ämne! Nyckeln är lyckligtvis borttappad på mina egna "ägor" men efter 1 mån ihärdigt letande har jag gett upp. Man kanske skulle ta och koda om låset om nyckeln skulle bli upphittad av en obehörig, hur görs detta och ungefärlig kostnad? Enormt tacksam för alla svar! OBS! Har använt sökfunktionen i forumet utan resultat. | |
|
Det räcker med reg.nr om du är känd kund hos din åf, annars så ta med reg.beviset så dom vet att det är du som är ägare till bilen. Pris till din bil vet jag ej. Men nyckeln kostar 1800 till en E90, bör vara billigare till din bil. Det tar max 4-5 dagar att få hem nyckeln. |
|
| Okej! Det låter ju betydligt enklare än vad jag trodde det skulle vara, och tur är väl det. Har hört på omvägar att det kostar 1500 till e34 och det kanske kan stämma något sånär då med andra ord... och 4-5 dagar låter ju helt fantastiskt bra! Skulle snarare tippat på 1 mån om jag själv hade gissat ;) | |
|
har du en enkel nyckel med larmdosan separat eller e den inbyggd i nyckeln? en enkel nyckel fick jag betala 250kr för tror jag det var, det va den tunnare fula modellen utan belysning :) |
|
| Jag har varianten med larmdosan inbyggd i nyckeln, en klump-nyckel med andra ord ;) Funderar på att kanske beställa två nycklar, en ny med larmdosa inbyggd och en sådan tunnare du menar eftersom att reservnyckel helt saknas för tillfället hehe. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW brukar generellt köra med konceptet att vem som helst kan beställa en nyckel via regnummer men kräver förhandsbetalning vid beställningen och när du hämtar nyckeln måste du visa legitimation. En standard huvudnyckel (utan belysning och utan larmdosa) kostar 305:- till E34 och 163:- till E30. |
| vem som hellst? tror jag inte, "min" verkstad ville att jag skulle ta med regbeviset fastän jag handlar där oftare än på konsum | |
| Tackar så hemskt mycket för prisuppgifter och dylikt! Alltid bra att veta vad kalaset kommer gå på innan man beställer, och i detta fallet handlar det om betydligt mycket mindre pengar än vad jag från början trott. 305 kronor för att återigen kunna ta sig in i bilen är ju en piss i nilen! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Baader : Av ren nyfikenhet - är "din" verkstad en auktoriserad BMW serviceverkstad? Fixade själv nycklar hos Förenade Bil i Malmö (alltid trevligt bemött där). Notera att jag sa att vem som helst kan beställa (och måste erlägga hela summan som förhandsbetalning vilket gör att man nog drar sig lite för att bara chansa och beställa) samt att för att kunna hämta ut nycklarna måste man visa giltlig legitimation och endast ägaren till bilen får hämta ut nycklarna. |
| Jag kunde beställa nyckel till min (står på frugan) så länge jag betalade i förskott. Däremot var jag tvungen att ha hennes pass och en fullmakt från henne för att hämta ut nyckeln. | |
|
Förhandsbetalning? Nu har jag beställt nyckel via telefon! Jag ringde till min närmaste återförsäljare för att försäkra mig om priser och dylikt men uppenbarligen gick det att beställa direkt över telefonen via reg.nr.. alltså utan legitimation och förhandsbetalning. Jag ska endast betala när nyckeln har kommit och legitimera mig som ägare alternativt ha fullmakt från den rätte ägaren. Standardnyckeln utan belysning och larmdosa gick mycket riktigt på 305:- och dom tippar på att ha den redan i slutet av veckan. Enklare än så kan det ju inte bli! |
|
| Någon som vet vad det kostar att beställa en ny nyckel till en E61 -07? Måste man koda om något så att den tappade nyckeln inte längre fungerar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.