AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.499

Passar M5:ans Mätarhus i en 540

Visa användare
50
540_Divan
Bmw 740iLA e38 -95
Har en Bmw 540 som jag hade tänkt att montera i M5 Mätarhus... Tänkte bara kola om det går, kommer hastighets mätaren att stämma? Om jag sätter i ett annat Mätarhus får jag då dens mil/km i instrumentet eller får jag mina?

Jo bara en fråga till Vissa instrument (Mätarhus) har två knappar och andra en vad är skilnaden och vad är den andra knappen till för...

Tack på förhand för svar

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Jag har ingen aning om det är lätt men: Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vet ej hur det är på E34 men på E39 får du iaf gamla bilens mätarställning. BMW kan programmera detta rätt till dig, skulle tro att det går på en timdebitering ~1500:-
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mätarställningen sitter i kodpluggen.

Flyttade bara över den när jag bytte instrumenthus på min 530 Touring E34 och allt stämde.

__
/Chrille
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
deejaywasp: Förklara mer vad en kodplugg är.
Tror inte kodplugg finns på nyare BMW. Hade i alla fall inte någon på min -99
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Se Länk
Lars
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ravve. E39/E38/E46 mfl BMW kan enbart koda in ett nytt instrument med mätarställning 0.
När chassienumret är inkodad så läses den gamla mätarställningen över från Ljusmodulen automatiskt, likaså tvärtom om man byter Ljusmodul.
Därför ska man aldrigt byta bägge enheterna samtidigt.
På tidigare vagnar så finns har inte BMW möjlighet att ändra mätarställning alls vid instrumentbyte utem det får börja om på noll, om det inte finns en kodplugg som lagrar detta som flyttas över till det monterade instrumentet.
För att ändra till rätt mätarställning så får man vända sig till skumrasket.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kodpluggen sitter i bak på instrumenthuset, för jag antar att det är en E34 det gäller?
Det står att du har en 95:as 540 så varför vi ens pratar E39 i denna tråden förstår jag inte riktigt :)

I kodpluggen lagras bilens chassienummer, mätarställning etc.
För dom som nu får idén att fiffla med sin mätarställning genom att byta kodplugg kan jag informera om att det inte går alls ;)

Detta märkte jag av en slump när jag bytte instrumenthus utan att flytta över kodpluggen, jag visste då inte ens hur det låg till och att det fanns en kodplugg men efter att ha spanat lite på baksidan hittade jag den.

Kodpluggen verkar vara kodad mot någon annan modul så stämmer inte kodpluggen med bilens chassienummer så funkar ingenting.

__
/Chrille
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej Chrille,
På E34 går det utmärkt. Om du ser tråden ovan så ser du att jag mixtrade ganska mycket instrumenthuset på min gamla 525:a
Jag provade med många olika kodpluggar och det fungerade bra (inte ens ryktet om den röda pricken som skall tändas stämde)
Du måste ha gjort något annat fel.

Hälsningar Lars
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Kan bara hålla med lalaw, det funkar alldeles utmärkt att byta kodplugg.
Jag bytte kodplugg 2 ggr. på min gamla E34 pga av det "berömda" 299996 km. syndromet.

Mackan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.