|
|
|
|---|---|
|
Har bytt dämpare bak pga läckage, och vid själva demonteringen rann det även ut lite olja. De nya dämparna gissar jag var förfyllda till viss del? Frågan är om man behöver/kan lufta på något sätt? Eller är det ett självluftande system? Det nämns inte något i TIS öht angående byte av dämpare med nivåreglering, det står bara om standarddämpare. --- Min bil: Länk | |
|
Sorry kan inte svara på din fråga, men jag måste säga din vagn är hur läcker som helst. Den får en att bli sugen på att köpa 750. |
|
|
Självluftar genom locket på oljekärlet. Mvh Dic. |
|
|
Hej. När jag bytt dämpare på min e38 så var jag tvungen att hjälpa luftningen på traven lite för att få fason på väghållningen. Jag gjorde så här: 1. lossa locket till oljebehållaren. 2. Justera "armen" på nivåreg så att dämparna går i botten = trycker ur sig olja och luft fram till oljebehållaren. 3. Återställ "armen" till sitt ursprungliga läge, starta bilen. 4. Sväng med fullt rattutslag höger resp vänster ett tiotal ggr. 5. luftningen är nu klar. Systemet skall vara "självluftande" men enligt erfarna källor så behövs det lite hjälp för att systemet skall lufta ur helt. Mvh Skalman |
|
|
Tackar för info och beröm! :) Skalman, är denna metod uppfunnen av dig eller har du hittat info någonstans? Inte för att jag tvivlar på att det fungerar, är mest nyfiken. Jag har inte provat min bil ännu, väntar på nya bromsklossar... Hur betedde sig din bil när den var oluftad? Så jag vet vad jag ska känna efter så att säga. --- Min bil: Länk |
|
|
Hej Johan. Detta tips fick jag från en tidigare BMW mek, huruvida han har uppfunnit den själv vet jag inte. Vad jag vet är att i mitt fall så räckte det inte med att systemet själv fick lufta ur vilket resulterade i att ena dagen var fjädringen 4cm högre på ena sidan, nästa dag tvärtom osv.. Den krängde också märkbart speciellt vid kurvtagning och man kunde också märka en klart studsande fjädringsväg när det var lite gropigt. Har läst om ett snarlikt förfarande men hittar inte länken :( Mvh Skalman |
|
|
Det var kanon att jag fick denna info, nog är det stor risk att min behöver lite extra-luftning precis som din! --- Min bil: Länk |
|
|
Jag behövde inte göra något särskilt. Har fått fylla på olja några gånger. Tog ut den på små korta svängar från början, och fyllde på eftersom att det rann undan (luftades). Nu har nivån stabilicerat sig och allt känns kanon. Alldeles från början slamrade bakdämparna till lite om man körde över någon snabb nivåskillnad, som trottoarkant, men nu är det helt tyst. --- Min bil: Länk |
|
|
Justera "armen" på nivåreg så att dämparna går i botten = trycker ur sig olja och luft fram till oljebehållaren. Hur gör man det, skalman eller nån annan som vet? |
|
|
Hej Shrimpt. När du lossar på "armen" så går dämparna automatiskt i botten, dvs bilen bakdel sjunker i hop. OBS..detta fungerar inte med hjulen hängande i luften, det måste vara vikt på dom. Mvh Skalman |
|
| kan jag lossa dem i luften men sen släppa ner dem i backen igen eller? någon bild på vad man ska lossa? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.