AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.227

HalvjusAutomatik mha byte av ljusomkopplare E36

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Min ny inköpta Compact saknar halvljusautomatik vilket 528an har så det kommer att bli problem att komma ihåg ljuset.
Jag kollade på realoem och där skiljer ljusomkopplaren för skandinaviskt utförande och andra. (se Länk )
Har någon bytt bara ljusknappen och fått halvljusautomatiken att fungera?
Det finns många trådar men alla bara pratar om att köpa ett eftermonteringskit vilket inte känns så intressant.
Lars
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Hejsan.
Jag gick själv i samma tankar till min 328, jag åkte till skroten och hittade en ljusomkopplare som var märkt med sweden. Monterade den och då hade jag inget bakljus alls tillsammans med halvljus, endast bakljus tillsammans med parkeringsljus. Vet inte hur det skiljer sig på compacten men skulle inte tro att det är alltför mycket..

Mvh Lardy
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Länk
Hade denna tanke jag med och precis som Lardy så funkade inte bakljus och instrumentering tillsammans med halvljusen.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Har studerat elschemat nu det verkar finnas ett relä också.
Får se om jag hittar någon donator bil på skroten, då blir det kanske ett mektips.
Lars
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jag lyckades koppla in ljusautomatiken på min med hjälp av svenskt ljusreglage,likriktare och lite tåtar.Ska försöka göra en Gör Det Själv o lägga upp kanske...
IM
132
IMFA
Ingen BMW :(
Det skulle vi tycka om!
Gu
35
Gubben
328ia Cabrio -96
Hej
På min 328 ia E36 Cab. har jag en märklig variant av halvljusautomatik. Bilen är från -96 och importerades till Sverige -98, men vem som står bakom modifieringen av lyset vet jag inte. Det fungerar i alla fall såhär: Halvljuset tänds när bilen har startats och så långt är ju allt OK. Men det är också så att nummerplåtsbelysningen och instrumentbelysningen fungerar inte. Detta är ju heller inget problem så länge det är dagsljus och det är naturligtvis så att om det börjar mörkna under färd tänder man naturligtvis minst parkeringsljuset också för att se instrumenten och då fungerar också nummerplåtsbelysningen förstås. Allt det här skulle man ju kunna leva med, men vad som irriterar mig är att halvljusautomatiken också sätter instegsbelysning och bagagerumsbelysning ur spel om man inte samtidigt har minst parkeringsljus tänt och det har man naturligtvis inte när bilen står parkerad. Så om någon har något tips om hur man kan komma tillrätta med detta vore det bra. Om inte annat återställer jag gärna bilen till originalskicket dvs utan halvljusautomatik, eftersom summertonen vid glömt lyse fungerar bra. Bilen står f ö och inväntar våren nu så det finns gott om tid för lite fix.

"Never drive faster than your Angel can fly!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.