AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
975

Trasig fönstermekanik e36 coupé

Hej
Min ruta hamnade igår inne i dörren! När jag plockade isär så såg jag att (jag tror) 2 nitar har släppt och i mekaniken vilket gör att rutan ej hålls uppe. Motorn fungerar som den ska men inget händer förstås. När man är 35 mil hemifrån, regn och storm, så är det bara att göra som volvoraggarna gjorde förr fram med skruvmejslarna och kila fast rutan i högsta läget. Min fråga är har någon drabbats av detta och lagat mekaniken på något sätt eller ska jag leta reda på en ny fönsterhiss?
Jag är tacksam för tips, även var jag hittar en fönsterhiss till vettigt pris.

Hälsn

Boppe
Har skrivit en del om det i bilbloggen (2008-02-06) på min E36:a: Länk

Jag köpte en hel dörr för en hundring, monterade ur hissmekanismen och sålde resten för en 50-lapp...

Skroten skulle ha 300 för mekanismen tror jag, har för mig att BMW inte var så hiskeligt dyra på dem heller!

/Magnus
Bostongurkan: Länk
hej och tack för dina tips.
Jag har fått de trasiga nitarna fastsvetsade och hoppas att det ska hålla ett tag. Det som har hänt nu är att rutan åker ner lite snett så att den tar i när jag ska stänga dörren, sen åker rutan upp som den ska. Jag kan , när jag kommer ihåg det, trycka till den så att den inte tar i men hur det ska gå när det blir kallt och jag glömmer det vet jag ej.
Är det någon som vet hur man justerar hur mycket rutan ska åka ner när jag öppnar dörren och även hur vinkeln kan justeras?
Tacksam för svar!
Jag kan bara säga att det är toknoga med hur mekanismen monteras.
Nån millimeter fel och rutan riskerar spricka pga spänningar i glaset.
Justeringar finns både i infästningarna av mekanismen i fram och bakkant och på "baksidan", med ingång genom dörren bakom listen.
Jag vet att det inte är lätt, glasmästaren som bytte min ruta la 3 timmar på att få till det, bara så jag skulle kunna stänga dörren...

Lycka till!

/Magnus
Bostongurkan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.