AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
980

bästa motortvätt?

Någon som har tips på hur man själv fixar den bästa/smidigaste motortvätten? Jag har CRC sprayen och den fungerar väl sådär. Någon som har bättre tips?

~ sport = komfort ~
och glöm inte: Det är ALLTID gratis ost i råttfällan...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är det mycket skitigt?
försiktigt med fälgrengöring på rena metalldelar. diskborste när det fått verka en stund. Petroleumavfettning på övriga delar och högtrycksspruta sen. Viktigt att det finns oljeavskiljare pga medlen..Det brukar fixa om det är väldigt skitigt. Men under huven skall det inte glänsa, det skall mest vara dammfritt....
Mvh
Asken
Ok, tack. Det är inte så skitigt, men det skall ju vara fint i pannrummet iallafall :-)

Kan man verkligen köra med högtryck där riskfritt?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vinylglans på alla svarta plastbitar blir fint.

MVH
Hasso
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar ta olja av typen 5:56 eller WD40 och spraya på alla delar som skall tvättas (täck över elsystem) och låt det sedan verka en stund. Denna olja löser upp gammal ingrodd smuts utan att man riskerar att den torkar fast igen. Sedan tar jag kallavfettning och sprutar på det på samma delar som jag har sprayat oljan på, låt verka några minuter. Avfettningen kommer då att lösa upp olja + gammal smuts. Sedan tar jag en (helst varm) vattenstråle (ej högtryck eftersom du kan trycka in vatten där du ej vill ha det!) och spolar bort avfettning, olja och smuts.
Sista åtgärden blir att spraya på olja igen på de delar som behöver en skyddshinna efter att vattnet har torkat.
Lite omständigt, men skonsamt för delarna och effektivt!

Mvh
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jag täckte all el sen så...
*avfettning
*högtrycksspruta
*autozol
*sonaxhårdvax
*vinylglans

ser ut som nytt ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.