AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.081

328i -95 går på 5 ibland

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej svej. har märkt på sista tiden att min bimmer inte vill gå på alla cylindrar ibland, när man står på tomgång kall som varm och gasar lite till 1100rpm så vibrerar hela bilen lite lätt. även på högre varvtal, eller när motorn inte belastas med tryck. vet inte om den gör så när man kör på vägarna, men tror att den gör så när man kör på rakor. (mindre belastningar)
lysnar på motorn och konstaterar att den går på 5. låter precis som fars 5cyl mercedes 270cdi (diesel)

har också märkt ända sen jag köppte bilen att eco-mätaren under rpm mätaren inte stänger helt (fuelcut) när man motorbromsar. utan den stannar på 0.3l i 2 sekunder sen stryper den. under de 2 sekunderna baktänder den. som en volvo :( fast inte så högt

plockade upp och kollade alla stiften. avstånden var ca 1mm till 1.2mm, så ställde ner alla till 0.7mm. motorn gick mycket finare men problemet kvarstår. enligt mätare ska den inte dra så mycket soppa. ca 0.7 i 80km/h och den verkar inte dra mer.
motorn går mycket bra i övrigt. sticker som ett skott när man gasar på.

undrar om det kan bli värre och vad som kan tänkas vara fel.
är mycket tacksam för svar och funderingar.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Kolla först komresation i alla cylindrar, ska vara 9-11 kg/m3 normalt, är det mindre än 9 då är det nog stort problem, om kompresion är ok då är det nog tändspole som ska bytas, kostar ca 800:-, du kan oxo prova med att dra ut elkontakter till tändspole en i taget och lysna om motor ska reagera, så fick jag hitta fel tändspole på min 325.

Lycka till
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. tackar! det ska jag prova!

men. om den redan går så bra kan det väll ändå inte vara kompressionen? är också livrädd att det skulle vara den.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vill du spara tid så så bör det dyka upp i datorn, åk in till någon oauktoriserad mek med OBD2 läsare, tar 5 minuter, kollar de för en hundring eller två kan jag tänka mig.

Har du inte oljedimmor bakåt eller skumma rökbildningar i oljan så är det nog inte problem med kompressionen, testa det enklaste först.

Min började gå på fem ett tag sedan, hade kass komp på 6an, visade sig vara ett genombrännt hål i kolven =) Men det syntes på rökmolnen bakom mig och på avgaser när man lyfte på oljelocket:P

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. ja jag ska kolla upp det. det ryker i alla fall inte konstigt bakom mig. när den är kall och så då vitryker den tills kattarna har blivigt varma. som på alla bilar.

plockade bort locket till oljan när jag varmkört efter oljebyte 1 månad sedan, och det rök lite ur det precis när jag hade tagit bort det. är det tecken på komprisionen börjar bli dålig?
konstaterade också att den gamla oljan som var av ett mycket bra fabrikat helsyntet var enormt blaskig efter 1300 mil gasande och lugn körning. men i och för sig skulle man bytt redan vid 1000mil.

oroar mig mycket för bilen, därför skriver jag med så mycket jag kan komma på :)

provade plocka bort kontakterna från en spole i taget. och vad jag kom fram till så verkar en av dem lite dålig. den närmast torpedväggen (6an? 1an?) så gör den likadant som förut fast värre uppfattar jag det som.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Frrla, det var även 6an som dog för mig (Längst in)... Ehh, det är normalt med lite rökbildning från oljan när man kört motorn varm.

- Känn efter om tändspolen blir varm på 6an.. Kan vara trasig! (Visar dig på diagnostest annars)
- Kolla om du får gnista
- Fanns nyligen 2 trådar om 328or som går på fem, (död på sexans) i båda fallen vart det databoxen som strulade!

Om allt verkar okej hade jag börjat kolla kompen..
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. tackar! ska kolla det. ligger inne i lumpen nu. men kommer hem nästa helg igen.
skriver igen när jag kollat gnista/känt om spolen blir varm.

vore tacksam om du MIXIM eller någon som vet kunde lägga upp länkarna till de andra 328 som strulat på denna tråd. så man kan komma in och läsa deras problem och lösningar xD andra kanske får nytta av det också :)

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Oj vart en 325 ifs!
Länk

328an
Länk

Min tråd, finns säkert en massa bra tips som folk gav mig där.
Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej igen. bad min far kolla upp de tippsen jag fått här. spolen på 6.an blev varmare än de andra tydligen. röret till nr 6 blev inte varmt lika fort som de andra när man gasar lite så den går på 5 då. tog och bytte alla 6 stiften till nya bmw orginal som det också var från början. samma sak så klart. (viss skillnad) fick tag på en bättre begagnad spole av en verkstad. vipps nu går den hur fint som helst!! tydligen ska den vara mycket starkare och roligare att köra nu xD kan inte vänta på att komma hem och provköra en sväng!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.