AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
768

Toppen ska planas!

Visa användare
79
Mr.Rosen
Bmw 320i -91 E30
MIn topp ska planas på måndag eller tisdag. En Bmw 520i -89.
Jag har en orginal packning. Hur mkt ska jag plana den rekomenerar ni??
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Förutsatt att den skall planas för att bli plan (inte för att höja kompressionsförhållandet) så planar du väl bara så mycket som behövs!
Förutsatt att toppen är noggrant uppsatt så kan det bli väldigt litet som behövs.
Eller om den är krokig kan det bli "hur mycket som helst" som behöver tas!

Det syns tydligt när det "är klart".

Per L
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Minsta möjliga, topparna har en tendens att bli låga mellan förbränningsrummen så kolla att det är bearbetat där . Jag brukar ta bort mellan 0.2 - 0.3mm så det brukar inte vara mycket som behövs planas bort.
Pe
2
PellePrutt
525 tds -95
Om du kollar noga så ser du att det finns en plangräns någonstans på toppen nära själva anligningsytan till blocket. och den får bara vara en 1/10 av en millimeter skev.
Visa användare
ProPro-medlem
13.410
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur mycket planing blev det?

Men utan att veta den mest grundläggande information är det svårt att ge ett bra svar - varför ska den planas? Är det för att höja kompressionsförhållandet till en förbestämd siffra? Eller finns det misstankar att toppen är skev? Eller har toppen mäts upp till att vara skev? Eller är det bara ett steg i en helt vanlig renovering av en motor som fungerade innan? Eller ville du ha en uppgift om hur mycket man maximalt kan plana från toppen innan man börjar stöta på problem?

För en helt vanlig motorrenovering räcker ofta 0.10 mm för att säkerställa plan och bra anliggningsyta (behövde själv endasat 0.10 på toppen och 0.10 på blocket).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.