AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
983

Larmlysdiod E38 uppför sig konstigt.

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Min 750 E38's larmlysdiod uppför sig underligt. Den skall ju normalt blinka hela tiden men utan att jag eller någon annan rört bilen går den ibland över till att lysa konstant och någon gång lyser den inte alls. Så här har den gjort hela tiden så länge jag ägt bilen, drygt 1 år.
Larmet har inte löst ut, det har jag koll på eftersom den står parkerad utanför villan.
Tycker också den drar ur batteriet lite väl snabbt då bilen inte används. Kanske har detta ett samband.

Finns det någon som känner igen felet eller har några tips var man skall börja leta?

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Hej Lasse, är inte på något sätt som helst expert på 7:an :)
Men jag hade skumma fel på min, larmet började tjuta, gick ej att låsa upp etc etc. Löste alla problemen i ett nafs när jag bytte båda batterierna, både det lilla (elektronikbatteriet) och det stora (startbatteriet). Vet inte om detta är svaret i din bil, låter som det kanske kan vara det. Min startade nämligen perfekt när den väl startade, men det var ju det stora batteriet som drog runt motorn. Tog därför en stund innan jag började misstänka det lilla batteriet.
Lycka till :)

Njut av livet :)
Martin Rydell
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När jag kom ut på en stor parkering och larmdioden lös med fast sken, så gick jag ett extra varv runt 528an , men inget misstänkt mer äns att bilen som jag parkerat bredvid var borta. Lurade på detta ett tag, men fick svaret lite senare när den stog på torget i Kumla och jag satt och fikade i en lägenhet med uppsikt över bilen.
När passageraren till bilen brevid slog igen sin dörr, så slutade blinkandet, och efter 10-12 minuter så återgick den till normal blink.
Varför jag har inte fått ett konkret svar, men misstänker att larmet går upp i prioritet när nått händer som kan påverka , kan vara kupésensorn som är känsligt tex. (En barnbadmadrass som var slängt i en container blåste ur denna och hamnade på sidorutan på en 523 och larmet gick igång tex )

Sedan kan det ju betyda att larmet inte får kvittens från alla brytare möjligen också.
För övrigt bör man underhållsladda batteriet minst 24 timmar 3-4 ggr om året om man använder bilen sällan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Dåligt batteri kan ställa till mycket på dessa bilar. Jag har endast 1 st. batteri i min bil och det är ett helt nytt 110Ah original så dålig spänning tror jag inte det är.
Har en Ctek laddare kopplad på bilen när jag inte tänker använda den på några dar.

Hasso's tips om ultraljudssensorn låter som en bra start på felsökning. Sensorn går ju att koppla bort med fjärren vilket jag skall testa. Kan ju vara så att bilen väcks ur sleep-mode vilket även kan förklara alltför snabb urdragning av batteriet.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.