|
|
|
|---|---|
|
Har en E36 m3 3,5 hartge som går som en 328 på ettan! börjar dra vid 2500 sedan misständer mellan 3500-5500 sedan drar den nästan som den ska vid 6000. Går inte riktigt 100 på dom andra vxl heller men det märks mäst på ettan. Har bytt oringar till vanos mätt ohm i magnetventilerna, rengjort LMM, bytt tändstift, sprutat startgas runt alla slangar mm för att kolla läckage, kört felkoder hos M-bilar i Västerås ingenting ger någon förbätring. vad mer kan man göra? | |
|
VÄXEL |
|
pg_ice |
misständningar orsakar väl inte vanosen så den kan du utesluta tippar på tändspolarna |
|
Misständingar kan ske när antingen kammarna står lite fel, eller när du får fel luft/bränsle blandning. Behöver inte vara något fel på några givare eller felkoder. Men när hände detta? plötsligt eller blivit sämre och sämre? Har du bytt några saker i motor setup? |
|
|
I början hände det då och då men nu är det hela tiden. Jag har inte ändrat något. Det jag funderar över är ändå vanosen att den inte hinner ställa om när motorn varvar ur så snabbt som på ettans växel. eller lmm som inte hinner mäta riktigt. tog tid idag och kraften finns på 4 vxl och uppåt. olje byte kan väll inte spela någon roll kör med Castrol 10-60 |
|
pg_ice |
den hinner ställa om tro mig :) förutsatt att vanosen är frisk. med dina 350hp och alusvänghjul så ska det bara sjunga till på 1an det gör det på min |
pg_ice |
ta bort ventilkåpan och starta bilen i mörker kika efter blå blixtrar vid tändspolarna. ser du inget så ska det inte vara nåt fel på dom blixtrar det så blir det överslag. |
|
okej pg provar i morgon kväll! |
|
| Det blir inga överslag vad jag kan se, men när man tittar väldigt noga/länge i kolsvart mörker så lyser det blåt på spolarna. Glömde att säga att tomgången är väldigt ojämn. | |
pg_ice |
det ska inte lysa nånting vad jag har fattat. det gjorde dom inte på min när jag kollade lyser det blått så läcker dom ström. jag har inte haft fel på tändspolarna själv utan det är sånt man har lärt sig hur man kollar. |
|
Min bil misstände ett tag. Och det visade sig att det var ventilkåpspackningen som blivit sliten, så det kom in olja till tändstiften. Kan vara värt och titta till stift och tändspolar, tar inte så lång tid och är busenkelt. Alltid skönt och lösa irriterande saker på enklast möjliga sett :) lycka till! //Alex |
|
|
Det brukar kunna lysa lite längst ner vid spolens rör... med det får inte bli överslag! /Jonas |
|
|
Ta upp tändspolarna och titta på gummihylsorn som sitter mellan spolen och stiftet, kolla efter sprickor på dom och mät motståndet har för mig att där ska vara 1,6 kohm men det står nog på dom, är där för högt motstånd kan gnistan bli svagare. stefan |
|
|
Nu har man bytt alla tändspolarna och ingen skilnad! är nog bara en Sachs vanos kvar att köpa. eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.