AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.034

Trasig huvudcylinder? - E39 2002

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Hur märker man att huvudcylindern är trasig?

Vilka symptom, svampig broms...?

Björn
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om huvudbromscylindern läcker internt så sjunker pedalen sakta till golvet om man trampar hårt. Läcker det ut i servot så sjunker bromsvätskenivån
tills behållaren är tom och då kan det i.o.f.s komma in luft som gör bromsen svampig. Har du gjort något åt bromsarna nyligen?
Kolla nivån i behållaren. Man får ta bort vänster kupéfilterbox för att komma åt den.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag tror att ena bromsoken läcker. inte så att jag kan se det..

När jag bytte skivor och klossar, fram, och jag motionerade oken så lyckades jag trycka ut ena kolven lite för långt, så jag tryckte tillbaks den med en rörtång, jag fick ta i ordentligt och den vred sig lite. Sen har jag luftat, med hjälp av en verkstad och dator, men felet kvarstår.

Jag misstänker att det är oket som behöver packas om, men som sagt, jag ser inget läckage.

Den har inte larmat om låg bromsvätskenivå heller.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag kan tillägga att jag hade en son som hjälpte till att trampa på bromspedalen när jag luftade och misstänker att han har tryckt pedalen i botten. Jag har läst någonstans att detta kan paja packningarna i huvudcylindern.

Pedalen blir stum efter lite pumpande.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nu har jag varit ute och pumpat på bromsen, och den sjunker om man trycker hårt!

Om det nu är Huvudbromscylindern, vad är bäst att göra:

Köpa ny, ca 2 700 på Micro, kanske finns billigare?
Köpa begagnad, ca 1000 lappen?
Renovera?

Björn
ro
59
rochley
530 DA Touring -99
325 -88
Kör ca 100 mil. Har det inte blivit bättre så har du nåt trasigt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst kan det säkert gå någon tätning nån gång om man trampar pedalen i botten. Det beror väl troligen på rost eller vändkanter i cylindern. Själv har jag luftat flera bilar genom att pumpa pedalen i botten och jag har inte haft något problem med det.
Håller med rochley. Ge det lite tid och kolla sedan efter läckage eller att nivån i behållaren sjunker.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Varför skulle man inte få pumpa pedalen i botten???
Hur skulle man annars kunna få det luftat ordentligt.

E39 i all ära men bilen är inte från framtiden direkt (vad som nu skall komma då, digitala bromsar?), luftningsprocessen borde vara som till vilken annan bil som helst?

__
/Chrille
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Det lutar åt att det är oket som läcker och suger luft... Byte på G.

Jag har läst på fler ställen, bl.a. på detta eminenta forum, att man ska undvika att trampa för långt eftersom det kan finna rost/avlagringar som kan skada tätningar i huvudcylindern. Men vad vet jag...

Digitala bromsar låter spännande :-), kanske med Windows som operativsytem, så man får bota om lite då och då..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Programmet broms har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att stängas av Windows. Vill du starta om bilen nu?" ;)
Sa
440
Saij
X3 -12
JoDå, det går alldeles utmärkt att "paja tätningarna" i huvudbromcylindern vid luftning eller annan åtgärd där man trycker "pedalen i botten". Lyckades med detta på "gamle Golfen" vid försök att få pedalen "stummare" - efter några bottentryckningar sjönk pedalen duktigt ! Vid demont. visade det sig att det fanns gravrost så att säga "längre in i cylindern" (dit tätningarna normalt inte når vid normal bromsning). Gravrost p.g.a. - ja, just det -uteblivet byte av bromsvätska.
"Det inte huvudet förstår får plånboken betala.........."

/Saij
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
He he... just det, Anders..

Lite uppföljning:

Felet var ett läckande ok, bromsen är fortfarande lite svampig, men det är klossarna som behöver köras lite mer innan de blir fasta och fina.

Björn
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad bra att det löste sig. Jo med nya belägg krävs det alltid lite inkörning innan det blir distinkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.