AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.354

Info angående köp av 530 da touring

BR
62
BRG BMW
M3 e30 ASK 253hp -87
530i touring M-sport -03
325i e30 långloppsbil
Evo 9 -07
Är på jakt nu igen efter en 530 da touring efter ett års uppehåll av sökande.
Då blev jag less efter att 3 stycken jag var intresserad av var mätarfifflade!

Reg Nummer XEZ-405 har gått i norrland dom senaste åren och är en 2002 med m-paket! någon som vet nått om den bilen?? Hasso kanske??

Tyvärr linus bil som har importerat den men den verkar otroligt nog vara ett ärligt ex.!!

Kommer naturligtvis beställa ett garantirep. utdrag från tyskland men ifall någon har info om att detta ex. är mätarfifflat så sparar jag ju 500kr:)

MVH Fredrik
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej! Tror tyvärr du kommer att hitta konstigheter. Jag var intresserad av en 540 de hade tagit in några ägare tidigare, och där stämde mätarställningen också men när jag kontaktade förra ägaren i Tyskland så visade det sig att den var totalsmälld och skulle ha kostat 250000 kr att reparera. Så "någon" fuskade ihop den och sålde den billigt till Sverige, och en lycklig dumsnål svensk har helt plötsligt en bil som lämnar 4 hjulspår i snön....

Så är den inte mätarfifflad så är den gissningsvis toksmälld och uppspacklad. Något fel är det i alla fall, de priser som Linus tog för bilarna är HELT omöjligt att sälja fina ärliga bilar för med vinst.

Kontakta sista ägaren i Tyskland! Eller leta vidare.

Mvh Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om man går in på Linusbil´s hemsida så har de en avdelning med "långmilare", det lustiga är bara att den avdelningen nästan alltid är tom... ;) Länk

Johan: Det är väl det som kallas fyrhjulsstyrning? ;)

Mvh
BR
62
BRG BMW
M3 e30 ASK 253hp -87
530i touring M-sport -03
325i e30 långloppsbil
Evo 9 -07
Tack för svaren!

Skall lyda ditt råd johan och ringa sista ägaren bara jag hittar hans namn någonstans..
Säljaren har scannat och mejlat mej serviceboken och det verkar bara varit en ägare på den i tyskland före Linus & Co har köpt den!
Har noga studerat servicar och kilometer per dag!
Resultatet är 104 km om dagen dom första 9 mån.
96 km per dag följande 9 mån.
89 km per dag följande 10
89 km per dag följande 10
61km per dag från sista service i tyskland tills att per larsson i huddinge har servat den 22.6 2005

med var oxå ett intyg från per larsson att milen var kontrollerade

Detta vet jag att det inte är någon garanti att mätarställningen är korrekt men det verkar ju ändå faktiskt att stämma!

Det att den skulle varit toksmälld tror jag ändå inte för jag vet en hel del om bilar och jag måste säga att denna bil är den finaste 530d jag sett!!

Det enda som talar emot är att Linus har importerat och att automatlådan är bytt runt 19000mil som jag tycker låter tidigt.
Framstötdämpare var oxå bytta tidigt 13200 mil..

Återkommer när jag fått garanti rep. utdrag

Mvh Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilen är intagen med en privatperson som första ägare en herre på 80 bast i Segeltorp
dvs bilen har aldrig reggats hos Linus = momsfifflad bil reggad på målvakt.
Vanligt förekommande fenomen av bilimportörer för att slippa momsen som företagare. Dessutom slippa att synas i regbeviset.
Att behöva byta dämpare på en Tysklands bil vid 13.000 mil säger en del.
Min 540 hade rullat 15.800 på tre år i Tyskland och inte var det nått behov av dämparbyte inte. Även om jag gjorde det ändå.
Linus har väl aldrig sålt en ärlig importbil, att detta skulle vara den första njet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BR
62
BRG BMW
M3 e30 ASK 253hp -87
530i touring M-sport -03
325i e30 långloppsbil
Evo 9 -07
Som väntat när linus har lagt sina smutsiga fingrar på en bil!!
Bilen hade rullat 15800 på tre år i tyskland!!
När den kom till sverige hade några mil lämnat mätartavlan som vanligt!!
Gissning c.a 7000

Den hade även varit smälld ordentligt i april 2005 och bilen hade blivit omlackerad!! Detta jobb är iofs gjort på Bmw Tyskland och är väl genomfört
så skulle den inte varit milmanipulerad skulle jag ha köpt den!!

Länk

Tack alla som höjt varningens finger åt mej igen!
Nu slutar jag att leta bil för det verkar ej finnas ärliga 530d!!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hos Linus bil eller Intersprint Huddinge gör det definitivt inte det tyvärr. Men det finns andra handlare samt svensksålda att titta på men då kostar de mer. Tyvärr såldes det inte så jättemånga 530d i Sverige och de brukar sakna M-paket. Du kanske får köpa en ärlig bil och sedan eftermontera M-paketet.

//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åk tll BMW i tyskland, nu kanske de inte har så många 530D av 2002-2003 kvar ? då de räknas som gamla, då får du en ärlig bil.
Om du nu vill ha absolut en fräsch 530D.
Det enda sättet och tjäna pengar på tyska, dieslar är att köpa långmilade företagsbilar och backa 10.000 mil, de lågmilade har varit dyrare i Tyskland de senaste 4-5 åren.
Men ska du handla billigast på blocket så är detta vad du möter tyvärr.

Det som jag tycker är sämst att Perre lämnat ett "mätaravläsningsintyg" till Linus , han vet mycket väl vilka skojare det är men det kanske var ett misstag och ett helt annat syfte med det om bilen var på service.

Länk
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Om jag var ute efter en sån bil skulle jag titt på den här: Länk
Inte den billigaste kanske, men rätt komplett Om jag inte misstar mig så är det samma säljare som jag köpte min bil av och jag har inget att anmärka på honom. De fel som jag haft på bilen kan inte han beskyllas för och efter 4000 mil på knappt 1½ år kan jag inte säga att jag hittat något som säger att mätarställningen på min bil inte skulle stämma.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den såg snygg ut och prissättningen är ju som sagt inte billigast på blocket.

Erik N det enda som kan säkerhetställa är ett utdrag från BMWs databas, ser och hör hur långt bilen gått gör ingen på ett fullrekondat exemplar 10t kan lika gärna vara 20t. ett vanligt fel är när frammatningspumpen under bilen lägger av vid 14.000 mil på mätaren. Då har den oftast passerat 23-24tusen.
Roligt att du är nöjd med din bil och att den funkat bra.

Länk
Er
216
Erik N
Självklart har du rätt Hasso, egentligen kan jag inte veta om mätarställningen stämmer. Om det inte anses vara för långt från ämnet ska redogöra för vad jag grundar min bedömning av min bil på.

Han som hämtade hem bilen hade fått diagnos gjord som visade att inga felkoder fanns registrerade, där fanns även mätarställning från ljusmodulen ( som kan vara bytt). (halvljusautomatik var aktiverad och TV-spärr borttagen samtidigt)

Eftersom bilen registrerades på mig vid import och jag besiktigade fick jag med fahrzeugbrief, en ägare. Förutom servicebok fanns kvitton på de fyra servicar som gjorts, från samma ställe som bilen var köpt på. Kvitto sen bilen var ny (på €59k) fanns med. Bilen hade varit på privatleasing.

En allmän bedömning av hur bilen ser ut samt är att köra, den hade gått 9538 mil när jag fick den.

Nu har den gått 14300 mil och jag har hunnit serva den två gånger på Autowåx i Karlstad. När jag frågat om deras bedömning säger de förstås att de inte lovar något, men de säger att de inte sett något som talar för att den gått längre.

De större problem jag haft är:
-Startproblem innan jag kört 100 mil med den, fick byta en insprutare och lägesgivare för vexaxeln.
-I vintras började det läcka vid flexslangarna på främre röret. Bytte dem med hjälp av en kompis som är duktigt att svetsa, c:a 7000 kr billigare än nytt främre rör.
-Baklucka och framdörrar bytta i maj på garantin.
-Det går fortfarande inte att höra på radio ordentligt. Det blev något bättre efter att bakrutan byttes. Lite bättre till efter att jag bytt antennförstärkaren, men det går inte att åka och lyssna på radio hela tiden. Den i särklass sämsta radio jag haft i en bil, och ändå är det den dyraste som fanns orginal!

Sammtaget tycker jag väl att det är lite mer problem än jag räknat med, men bilar är väl inte bättre nu för tiden.... Fick jag bara ordning på radion skulle jag vara riktigt nöjd!

Det är är inget försvarstal för min bil, bara en lite förklaring till varför jag TROR att den är OK. Jag är ingen bytare och tänkte jag skulle köra tills den gått minst 30 000 mil, det gjorde jag med Mercan jag hade innan.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
Glömde den förbannade bakrutetorkaren! Men efter att ha knackat isär, slipat och fettat in så funkar den med!
Ett nytt batteri har jag köpt också, orginal AGM. Och belägg fram vid förra servicen. Å den där elöppnigen av bagagen funkar ju sådär....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där med radion är ju märkligt har aldrigt haft några problem med mottagningen överhuvudtaget varken på 528an eller 540, antennen sitter väl i sidorutan bak på touringen . måste var ett fel nånstans.
Historiken låter ju bra, Autowox kan kolla den om dom vill utan problem.

Länk
Er
216
Erik N
Lite mer OT då:

Jag har bett Autowåx felsöka radion både vid bytet av insprutare och service, men det har varit lite vagt vad de kommit fram till. De säger att de mätt och provat, och visst inne i Karlstad så funkar det.
Enligt dem sitter radioantennerna i bakrutan (det är väl sån här diversity på prof. radion). Jag har även mätt lite själv, att jag har kontakt från bakrutan till antenningången på själva radion under golvet i bagagen. Om jag förstått det hela rätt så är det antenner till värmare, lås och TV som sitter i sidorutorna, fast jag vet inte vilken på vilken sida.
Så länge vi hade analog TV i så hade jag mycket bätrre ljud från TV'n än radion. Eftersom jag bytt bakruta och antennförstärkare är väl nästa steg att byta hela radiomodulen. Det där är ju i princip en vanlig radio utan front så man kanske kunde fixa till nå't och testa med en vanlig radio....

När jag frågade om de kunde kolla att mätarställningen stämde sa de att de inte kunde, men det kanske var ville. De kollade iaf att det inte fanns några garantireparationer registrerade, då kan det ju finnas en mätarställning registrerad som inte stämmer in i historiken.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BRG BMW: Det du postar om är tragiskt nog vardagsmat här på forumet sedan många år. Det säger nog som Johan säger, det billigaste segmentet av bilar är vrakguidning? Reparationerna genomförda på en aukt BMWverkstad i Tyskland är de enda mig veterligt som blir genomförda på ett sätt som är kvalitetscertifierat och så kan även BMW sätta sin stämplel på det. Min fd D10 var reparerad och även det var bra gjort och skriftligt dokumenterat. Doktor Per sökte med sitt BMWinstrument och skrev nyckelintyg till försäkringsbolaget som de kräver.(något milintyg har jag inte sett ifrån den verkstaden mer än en utskrift ifrån den BMW-servicedator som finns och som läser av km på de ställen de lagas).

Vill du spara bekymmer, tid och pengar, sök begagnat via BMW.se det är trygghet så gott det går. Själv har jag insett att import det köper jag enbart om det är en bekant som ägt den ett par år och den är intaget av han.

Allt detta är bara toppen av ett isberg pöjkar...
Asken
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BRG BMW:

Har du funderat på en E60 530d? De börjar bli rätt billiga, här en i Sundsvall:

Länk

En till men med manuell låda i Umeå: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.