AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.735

vilken olja i motorn 540 ia

Sida 1 av 2
Tu
61
Tune
330 CI - 04
Hejsan är en nybliven ägare av en Bmw 540 ia 96:a,ock undrar vilken olja ni brukar pytsa i motorn. har förstått att den rymmer 7,5 L.

Mvh .Tony.

Tune
En LL98 klassad 0W-40 eller 5W-40 blir perfekt.
Minst LL98 skulle det stå. Du har P.M!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

Jag kör Valvoline Synpower 5W-40 i min 540. Dock så gör jag ett extra oljebyte i halvtid dvs. oljebyte var 1250:e mil. Fungerar perfekt och bilen drar ingen olja.

Mvh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Valvoline Synpower 5W-40,här också, fungerar allers.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En 96 behöver ingen LL-98 olja utan går i princip att köra på delsyntet Mobil super S (2000) 10W-40 om man vill (godkänd av BMW för motorn)
Valvoline synpower 5W-40 är ett utmärkt val för övrigt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso: Ge mig en anledning till varför man skall använda en sämre presterande olja om en bättre/nyare finns? (vi bortser från priset)

Varför jag inte sa BMW LL04 direkt är för att många av dessa (alla?) är s.k low saps-oljor och det är inget denna motor är avsedd för att köras med och kunda "tillgodogöra" sig egenskaperna i dessa oljor.
(ex. utsläpp,bensinförbrukning)

Tu
61
Tune
330 CI - 04
Okej tack för svaren grabbar,det får bli castrol 5w-40 Bmw ll 98,bra olja till motorn är viktig.

Mvh Tony.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW-lelle finns ingen anledning annat än den ekonomiska biten, dessutom är den delsyntet en utmärkt BMW godkänd olja till vettigt pris och inte sämre presterande under normala driftförhållanden, den gör sitt jobb bra.
LL-04 är som du säger bortkastade pengar.

Länk
Ok, då är vi överrens :)

Jag menar, titta hur det gick för Björn Borg i comebacken med sitt träracket.
Varför inte använda senaste tekniken som finns tillgänglig.
jag rekommenderar Castrol sport 0-40 från mapodo.de
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej
Men även ett träracket uppfyller väl kraven för att kunna spela tennis, eller?
Som ett billigare alternativ till olja så länge uppfyller motorns krav.

Bayerische Motoren Werke
Chrille.A:

Ska jag lira tennis gör jag det gärna med det bästa racket som passar mig nu.

Inte det som var bäst för mig när jag var ung, när det inte fanns andra.

Men visst....-spela kan man med bägge två
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har Mobil1 0w40 i min 540
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lite märkligt att jämföra tennis med motorer..
Tennisbollen ser ju lika dan ut idag som för 10 år sedan, det gör inte motorerna därimot.

Dagens motorer med lågfriktion och allt vad de heter ska de va en speciell olja för. Medans en mer konvensionell motor som en M60 från mitten av 90talet är ska ha en annan olja. Här kan man därimot jämföra med en gammal chopper tex, häll i finaste syntetoljan i den och det läcker olja överallt. Packningar och toleranser på den tiden va anpassad för tjock mineraolja.
Var det inte nåt liknande vi skrev en bit ovanför?

Jämförelsen haltar liiiiiite men det var, för ordningens skull, tennisracketar vi jämförde med. ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att säga att alla mineraloljor är tjockare än syntetoljor är inte korrekt!

Man måste kolla oljans varmviskositet för att få fram hur tunn oljan är när den är driftvarm - många syntetoljor är tjockare än mineraloljor!

En rak SAE-30-olja är t ex ganska "tjock o go" när man skakar flaskan i butiken, medan t ex en 5W50-syntetolja är nästan som vatten när man jämför flaskorna. Däremot är syntetoljan i detta fall mycket tjockare när oljorna är varma trots att syntetoljan är mycket mer pumpbar när de är kalla!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Proctologist
Har inte valvoline slutat med 5w40?

det sa dom på autoexperten då jag frågade dom om den, den hade ersatts med valvoline 5w30
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ajdå det stämmer nog att -40 har försvunnit hmmm.

Länk
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Hittade denna länk när vi jagade smörja till E38an. De levererar till flera olika bilmärken så de bör veta ganska bra vad som ska hällas i. Automatlådeoljan stod inte med i rekommendationstabellen men det var bara att ringa och fråga. Det är nog inga problem att resonera med dem om olika viskositeter på vanliga motoroljan heller. Känns mest som lösryckta siffror ibland... Tyckte det var kul att få tag på någon som kan sin sak när man talar med dem. Har stött på mjölkförsäljare som ska sälja olja till fina och dyra bilar allt för många gånger. Har provat märket (Midland) tidigare i flera bilar med mycket gott resultat. Här är länken till rekommendationstabellen:

Länk

Hittade den via www.midlandoil.se om någon är intresserad.

Lycka till med oljetypsletandet!
//Mikael
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp:)

Visserligen köpte jag min Valvoline olja (5W-40) i April men enligt Micro:s hemsida så verkar 5W-40 fortfarande finnas till salu. Dock så verkar inte 5W-40 oljan finnas kvar på Valvolines egen hemsida utan där finns (förmodligen) ersättaren som heter Valvoline Synpower MXL både som 0W-30 och 5W-30.

Lite tråkigt, jag tyckte om 5W-40.....hmmmm....får åka och köpa den på Micro innan den tar slut:)

Mvh/Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.