AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.345

Airbaglampa lyser på e46, funkar eller funkar inte airbagen?

te
9
teab
323i e46 -99
Tjena! Airbaglampan lyser på min e46 med sportstolar. Har försökt läsa mig till här på forumet vad som gäller, men förstår fortfarande inte om airbagen funkar eller inte. Lampan lyser hela tiden, men var släckt efter att bilen varit inne på service II nyligen. Emellertid tändes den igen efter att jag haft en passagerare fram. Alltså bör det vara något på passagerarsidan som är trasigt eller? Grejen jag nu gärna vill ha svar på är om inga airbags fungerar vid krock eller (som jag har hört talas om) att de ändå fungerar men kommer även att lösas ut på passgerarplats även då ingen sitter där??? Om samtliga löser ut vid eventuell krock även om jag är den enda i framsätet känns det inte värt att lägga pengar på att fixa. Tack på förhand för svar!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Lyser lampan, kommer airbagen INTE att lösa ut.

__
Min bil:
Länk
Fråga där svaren divergerar kraftigt.... så iväntan på att nån provar "på riktigt" är det som du säger ingen som vet riktigt 100, BMWs material säger en sak verkstäderna en annan, autoliv en 3.dje etc etc

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag har än inte sett ett dokument på att airbagen skulle fungera när lampan
lyser, däremot motsatsen att den inte fungerar, så tills det så får man väl rätta sig efter det tradionella =fungerar ej.
Ingen har tydligen tordas tryckt det i pränt att den skulle fungera inte ens i BMWs eget utbildningsmateriel för mekaniker
Jag har varit i kontakt med en E39 ägare i UK som rullade med sin bil och hade lysande lampa, sidoairbagarna löste ur.Men det är EN referens och det duger inte tycker jag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag har samma uppfattning, MEN det vore snudd på katastrof om man har konstruerat ett system där alla enheter kopplas ur bara för ett fel t.ex på en av stolarnas bältessträckare osv. Jag vill inte tro att det är så, en indikering för att visa att bilen skall kontrolleras, OK, men varför stänga ner allt??
Det finns ju betydligt komplexare system både i bilar och annat där man selektivt kan koppla ur vissa delar utan problem osv.

FP
te
9
teab
323i e46 -99
Tack för alla svar! Fortfarande finns oenigheten om hur det funkar :) Väldigt märkligt att BMW inte vet säkert hur deras grejer funkar. Jag håller annars med folke ang. systemets utformning OM det nu inte funkar alls pga. fel på ett ställe. Vore ju som att alla lyktor slocknar när en går sönder. Men men, idiotlösningar har ju kommit till världen förr.
Jag hade samma fel på en av mina tidigare E46:or, jag fick också olika svar från olika verkstäder. Troligtvis är det sensormattan som i passagerarsätet som är trasig, det kostar ca 4500 kr att laga. Kan det inte vara värt 4500 kr att känna sig säker på att airbagen löser ut vid krock?

/// Erik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Sensormattan är inte speciellt vanligt fel på sportstolar av nån anledning, däremot så är ju bäsltessträckarkablaget den största boven oavsett vilken stol man har. Repkablage kostar ca 400 spänn och är inte svårt att fixa om man händig.
Sensormattan löser man på ett annat sätt istället för att byta.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ni
9
Niklas 37
BMW 325i E90 - 08
Min airbag-lampa tändes nyligen i samband med att min sambo drog tillbaka passagerarstolen. Det visade sig att en plastflaska att klämts mellan golvet och sätet, samtidigt som den antagligen kom åt kontakten för airbagssensorn i stolen.

Efter att ha betalat knappt 500 kr hos bmw är lampan numera släckt. Jag frågade även verkstaden huruvida airbagssystemet fungerade med tänd lampa. Svaret blev att systemet fortfarande fungerar, men också att det kunde vara avstängt lite beroende på vilket fel det var.

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.