|
|
|
|---|---|
| Upplever att jag har ett "glapp" i ratten när jag står still och vrider ratten fram och tillbaka på min E61, tycker det är ett litet klonkande ljud i samband med detta också. När bilen rullar så finns varken glappet eller klonket.... Nån som har en idé om vad detta kan vara? | |
|
Det kan givetvis vara fel på styrväxeln, men mer troligt är att du upplever slip stick fenomenet som kommer från splines kopplingen mellan styrväxel och rattstång. Dvs om det knäpper till i ratten ibland när du svänger, men inte jämt utan då och då. Detta är kännt på BMW och de tog de som gnällde kraftigt under garantitiden. Dock, att smörja eller kladda med olika medel ger bara temporär effekt. "knäppandet" kommer att komma tillbaks.Det finns fler tillverkare som har denna feltyp, bla Saab 9-5. |
|
| OK, detta är som sagt om jag vrider ratten fram och tillbaka när jag står still med bilen eller kör jättesakta, typ 5 km/h, när jag kör snabbare känner jag inte av något glapp... | |
| ingen som har någon idé? | |
|
Om det var styrväxeln borde jag väl märka glappet även när jag kör? Likadant om det var nåt glapp i framvagnen? |
|
| Ni som kör E60 / E61, om ni står still med bilen igång och vrider ratten fram & tillbaka snabbt, är det tyst eller låter det ett litet klonkande ljud? | |
| knäpptyst (aktiv styrning) | |
| det är tyst ! | |
|
jaadå, det är tyst.. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
| Knäpptyst !! | |
|
min är då också tyst ( icke aktiv styrning) /Håkan |
|
|
Inget oljud. Kolla Länk |
|
| Mitt lilla glapp i en styrled kunde inte höras vid körning, men kunde lätt konstateras vid upplyft av framvagnen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.