AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.099

Varning för Turtles insektsmedel

Sida 1 av 2
fr
57
fredwal
118d, -08
Fick frätskador i lacken på min svarta 118d i somras pga Turtles insektsmedel.

Mr Cap kunde inte polera bort skadorna, så nu återstår bara omlackering av motorhuven på en 5 mån gammal bil.

Fint..

Så inget Turtle för min del framöver och heller ingen svart solid lack.
Gemini__
Låter inget vidare. Men det kan inte ha varit själva insekterna som var boven i dramat?
Jag har använt Turtles insektsmedel dom senaste åren utan problem.
fredwal, hur länge låg insektsmedlet på lacken?
Turtle är det bästa du hittar på marknaden , inga problem alls

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Bruksanvisningen till Turtle Insect Remover: Länk

Har den följts till från början till slut och det ändå blivit frätskador?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Kört med Turtle i flera år och aldrig haft minsta problem.
Jag kan tänka mig att medlet har fått torka in på lacken, vilket är riskabelt med många rengöringsmedel, naturavfettning och liknande inte minst.
Alternativt är det märken efter insekterna som inte går bort, om de suttit länge osv.

FP
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Fu´nkar det inte att våtslipa då för att sedan polera bort det?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här skriver du om att insekterna suttit fast länge i solen: Länk
Det låter som om du försökt få bort frätskador i lacken genom att låta medlet verka för länge!
Knappast något som Turtle kan rå på...

Jag är helnöjd med deras medel, och har aldrig haft problem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Gemini__
Lutar åt handhavandefel mao. Då är Turtles heder återupprättad och ordningen återställd =)
Ovän av permafrost som jag är letade jag efter turtles magifika Rain-x som underlättat rutskrapningen åtskilliga gånger men hittade inget, däremot hittade jag Länk som jag nu inhandlat.

Eller kanske någon förordar olivolja även här...? =))

The way we see the problem is the problem.
Säkert "någon" som kommer att förorda olivolja ;-)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hade trådskaparen lyssnat på Asken och dränkt bilen i olivolja hade inte insekterna kastnat och Turtles produkt aldrig använts!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Turtles insectremover är kanon OM man gör som det står på flaskan...
Ingen skugga ska falla över detta medel..

Mvh Janne.
brukar spraya insektsmedel och låta verka nån minut sedan spola nogrant med högtryck minst 1ggr veckan under sommarperioden, använder ibland turtle och har inga problem med det. Det funkar ju bra, har en röd solid bil som är lite extra känslig i lacken så jag är noga med att inte insekterna sitter kvar på bilen, upplevde att silver metallic var enklare att sköta iom man då kunde gnugga lite med nätsvamp och schampo utan att repor syntes.
Tvättar aldrig i solen utan endast på morgon eller kvällen hemma, men oftast på jobbets tvätthall.
Man kanske ska köra olivolje grejen för att prova ?
fr
57
fredwal
118d, -08
Var hos billackeraren idag. Att lackera om huven kostar 5.000 inkl moms. Så kom gärna med en bättre idé...

Funderar på att lägga i klarlack i många lager, och sedan våtslipa och polera som fan. Någon som gjort detta med bra resultat? Vilka produkter är bäst?
Du har ingen bild på skadorna?
Kör du med ett starkt alkaliskt medel så är risken mkt storatt du får dessa skador om medlet får ligga för länge och torka in.

Fö så är turtle nog marknadens sämsta bilvårdsprodukter, med högst literpris och minst effekt.

Köp en stark alkalisk avfettning som koncentrat o betala några kr litern istället för 80 för en mer eller mindre identisk produkt..

MVH/
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

NiklasO:
Jag brukar aldrig handla så mycket "extramedel"(annat än vax) till mina vagnar,men det som jag tyckte motsvarade mina förväntningar(+ lite till) var just Turtles Insectremover...
Men man MÅSTE följa bruksanvisningen för att undvika ev. skador på lack och annat..

Visst,jag är ingen proffesionell inom bilvård,men detta medel fungerade förbluffande bra för mig(och andra)..

Mvh Janne.
Ja det man behöver för att få bort flugor är ingen rocket science direkt.
Det som gör att turtles kanske är bättre än andra "skit" medel är att dne är starkare, men då ökar även risken att du skadar lacken.

Men alla ska ju använda vad de föredrar annars vore det dumt:)
MVH/
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det är inte så att bilen är ny och lacken har ej fått härda ordentlig och då var det fel tidpunkt att använda sådant medel på en nylack?

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.