AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.498

Rostskydda bilen själv?

Ba
51
Basiri
320i Touring -00
Som rubriken lyder. Nån som har bra tips?

MVH
Har ett tips iaf..
Köp inte de sk rapsoljebaserade rostskydden på Biltema.
Ock inte heller de Bitiumbaserade produkterna på Biltema.
Rapsoljebaserade hålrumsvätskorna håller ingen rost borta.
Bitiumbaserna blir bakelit efter första vintern och lossnar efter denna.
Leta reda på någon som undreredsbehandlar bilar på din ort istället.
Om du ämnar äga bilen under en längre tid framöver så är detta det bästa tipset Du får här inne.
Proffesionellt utfört arbete är lång mycket bättre ock billigare än eget arbete med billiga produkter.
Om Du ändock envisas med att göra jobbet själv så satsa på kända rostskydds märken typ Dinotrol etc.
Ock en annan sak....skaffa ansiktsskydd ock handskar :))
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
Ba
51
Basiri
320i Touring -00
Ärligt talat så handlar det inte om ekonomiska skäl. Jag är en sån som vill testa på att fixa själv först, 70% av mina försök resulterar i att jag i slutänden lämnar in ändå =) Därav ville jag ha lite tips på hur och vad man gör.

mvh
my
85
myr81
330dA -01
Länk Kul att se denna kille nämnas igen

rob_t_j72 : Var du uppe i smedsbo ock lämnade in bilen?? om så hur blev resultatet??

har fortfarande själv inte fått tummen ur, men vintern närmar sig. det är nog dags snart.... kanske blir ngt detta år
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fett löser fett och även smuts. Varm oliv/raps/solrosolja på bilens lackerade delar samt i hjulhus och fälgar. Därefter tvätta som vanligt. Efter 12 tvättar verkar en tunn hinna sitta kvar samt i hjulhusen tittar färgen ifrån när bilen var fabriksny fram samt gissa själv hur blankt det blir. 2 tvättar, sedan drar bilen inte till sig damm ifrån vägarna.
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
myr81:

Mina bilar är tyvärr "bortom räddning" och lönar sig inte att behandla, kommer att anlita honom om jag köper en nyare bil.

Mvh /Robban
Ba
51
Basiri
320i Touring -00
saftig slant. Klart värt det iofs då bilen fortfarande ser ganska bra ut där under. Men det där med att testa själv lägger vi ner på en gång efter sett hur det går till ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.