AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.283

e34 535 kickdown svarar ej!?

Sy
76
Sylwe
325im coupe-87
hej har en 535ia -91 växlar fint i lådan men reagerar inte när man trycker plattan i botten,ev så växlar den ner någon växel men drar inte på något?
Går slöare än min gamla 320!

Vad kan vara felet?

mvh Sylwe
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Känner du att givaren under pedalen trycks ihop? (min var fast ärjad).

Nästa steg vore att mäta givaren så att den sluts när den är nertryckt.

Om även det fungerar så får du leta efter kabelbrott mellan givaren och styrboxen.

Sy
76
Sylwe
325im coupe-87
ok tack ska kolla upp den i morgon.hur mäter jag ifall det skulle behövas?
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
JA du ohm mäter mellan siftet på switchen och jord.
0 ohm när switchen är aktiverad, oändligt om den är oaktiverad.

Om switchen fungerar så ohm mäter du kabel mellan switchen och boxen (sift 2 på boxen på min) den skall vara så nära 0 ohm som möjligt.

Om även kabeln är ok så kan du testa så att boxen ger ca: +5volt mellan sift 2 och jord (tändningen påslagen).
Och 0volt när swichen är aktiverad.

Obs sift 2 gäller på min 735:a sen -88 kan vara anorlunda på din.

Länk

Sy
76
Sylwe
325im coupe-87
ursäkta sena svaret.har inte haft tid att titta så mycket på den.är det själva runda "knoppen" som sitter på golvet under pedalen som ska kunnas tryckas ner? För den är hel stum!

mvh
Har du EML med elektriskt gasspjäll så sitter det nog ingen sådan switch utan styrs via elektroniken enbart, via gaspotentiometern. Har du antispinn? Isf har du EML.
Då blir felsökningen betydligt besvärligare och potentiellt fruktansvärt mycket dyrare (pga sällsynta reservdelar), men vi ska inte gå händelserna i förväg. :)
Sy
76
Sylwe
325im coupe-87
hmm japp sitter antispinn i den tyvärr!
Vill dock reservera mig för detta med eller utan switch och EML, har inte tillgång till ETKn just nu.
Sy
76
Sylwe
325im coupe-87
ok,sitter en rund knopp under gaspedal men den är hel stum (tog i bra mycket åt båda håll) vet inet om de bara är ett stopp för gas pedalen dock?
Växlar den ner när du har sportläget i? Hela programmet ändras drastiskt till mer aggresivt beteende och växlar den inte ner då heller är det definitivt något fel.
Knoppen är endast stopp för gaspedalen. Själva potentiometern sitter dold högre upp, men det kan vara fel någon helt annanstans.
Sy
76
Sylwe
325im coupe-87
den växlar ner en vxl men blir inge större skillnad på drag direkt =(
Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Finns det ingen kickdownswitch på bilar med EML?

Du ser snabbt om det är en switch eller en stopp skruv.

Switchen har en svart plastbeklädnad mot pedalen och du bör se/känna en kabel nånstans runt denna.

Min var jag tvungen att demontera och plocka i sär i ett skruvstäd för att få att löpa fint var totalt stum innan.

Inte världens bästa bild men endå ;)
Länk

Sy
76
Sylwe
325im coupe-87
hmm nä min var mer rund tror ja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.