AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
572

Hur demontera främre stötfångarbeklädnaden på en 523 -98?

På min 523i Touring -98 har jag skadat underdelen av stötfångaren mot en kantsten på en parkeringsplats. Utan att märka detta så sprack ganska mycket av plasten/glasfibern vertikalt då jag backade ut.
Har kontakt med lackeringsfirma som kan smälta ihop "beklädnaden" och återställa. Reparationen kostar ca.1400Kr (+ lackering) om jag demonterar/monterar själv.
Har någon erfarenhet av denna typ av plastrep. (blir det bra?) och hur besvärligt är det att demontera? Når man alla skruvar från undersidan och i hjulhusen? Något att tänka på? Har aldrig meckat med BMW tidigare.
Har funderat på skaffa annan "beklädnad" på skroten men de kostar ca. 2500Kr och tänkte spara en 1000-lapp.
Bilen blir ganska "naken" från grill/strålkastare och ner utan "beklädnaden", men tänkt använda bilen under rep./lackeringstiden. Någon erfarenhet av detta? (Motor/motorutrymmet blir antagligen ganska smutsigt, speciellt nu på hösten). Blir det att sitta kvar detaljer som sticker ut?
(Kanske polisen har synpunkter).

Tacksam om någon kan ha erfarenhet av detta.

Ove
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man får ta bort dimljusen (skruvar framifrån?) och snäppa lös gallret runt dessa. Därefter når du två bultar genom hålet. (innanför ovan hålet). Främre delen av innerskärmarna har skruvar man får ta loss också. När de är ur skall det bara vara att dra alltihop framåt. Sitter i slitsstyrningar på sidorna som glider isär.
Därefter får man ta bort spolarslangar och kablar till dimljus och yttertempgivaren.
Så mycket öppnare mot motorrummet blir det inte. Se till att fästa slangar och kablar ordentligt om du skall använda bilen utan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här kan du spara två lappar: Länk
Leta lite på privatmarknaden. Det finns många felfria orginalstötfångare över, då folk har bytt till M-utförande eller andra stylingdelar.
En annan fördel med att skaffa en begagnad, är att du ser direkt hur den sitter fast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.