|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag besiktigade Compacten idag och den gick igenom utan anmärkning. På 2 ställen hade det blivit lite ytrost (ingen anmärkning) men besiktningsmannen tyckte jag skulle slipa till och roskskydda dem annars kan det snart bli anmärkning på det. Min enkla fråga är hur rostskyddar men dem när man slipat bort rosten? Hittade på forumet att någon hade skrivit just gällande bromsrör: "är det bara ytrost..? isf kan du rengöra ordenkligt och på med klarlack o rostskydd" Räcker det inte bara med rostskydd? Skall man lägga på klarlack först eller skall man ta grundlack och sedan rostskydd? Tacksam för tips. mvh Tobbe | |
|
Spruta först med tunnflytande Tectyl, Dinitrol el. liknande. När det torkat lägg på tjock underredsmassa. Vill du vara riktigt seriös kan du ju stryka rören med en zinkbaserad galvgrund först. |
|
|
Lysande! Tack för hjälpen! Tobbe |
|
| Svart hammarlack, pensla på 3ggr så håller det livet ut!! | |
| varför gör sätter inte tillverkarna på koppar rör ? har precis byt bromsrör bak på min då dom var väldigt rostiga. Finns det någon annan nackdel med koppar rör än det högre priset? Beroende hur rostiga dina rör är så tycker jag att du ska fundera på att byta, säg att rosten fortsätter under färgen/underredsmassan kanske du inte märker det förens röret spricker. | |
| pulk .. mina bromsrör börjar också ha lite mer "norskt krom" än vad ja vill att de ska vara, hur mycket kostade nya bromsrör bak ? | |
|
pulk Bilar är byggda för att hålla, -ett tag. Sen skall de gå sönder så att man måste fixa / reparera eller byta bil. Det finns ingen nackdel med kopparrör eller att rostskydda ordentligt, mer än möjligen att folk inte köper nya bilar. //E |
|
| nadaclue, betalade ca 400kr för allt. En rulle kopparrör, nya nipplar och en skarv. Bytte inte ända fram utan skarvade mitt under bilen. Hade bakvagnen nere för byta byssningar så det underlättade men du måste ner med tanken för att komma åt att byta högra sidan bak. | |
|
När du byter bromrör bak så behöver man inte nödvändigtvis följa rörens "orginalväg" utan kan dra dem runt tanken. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.