AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.205

BMW 318is -93 vilken bensin? 95 el 98 oktan?

da
15
dannewik
318IS COUPE E36 -93
Som topicen lyder, vilken soppa till 318is (m43 motorn, 16v) -93, 95 okt el 98 okt?
Nån som känt skillnad mellan de olika i soppa förbr. och i prestanda?

Mvh danne
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Det är väl ändå M42 som sitter i dem? Hur som helst, testade jag det mesta under tiden jag körde min med M42 till och med V-Power... men kan i ärlighetens namn säga att det kändes mer i plånboken än vad det någonsin gjorde på vägen!

Vet att en högpresterande turbobil kan hitta 15-20 hästar eller mer med högre oktan när den är optimerad för högre. Men en M42 tror jag det blir svårt att känna något 2 % möjligen?

// MVH Jocke
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Jag märker skillnad på min,tankar alltid 98okt.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
märker på min att den går jämnare med högre oktan. men den är iofs optimerad för 98 vad jag förstår.
i längden är mer oktan bättre för motorn. det är ju en avvägning. lite sot på ventilerna efter 23 000 mil är bara normalt x)

Bmw OWNZ
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
I slutändan är det viktigaste väl ändå att den som pröjsar känner skillnad och får valuta för pengarna, är det så så varför inte tanka 98a.

Frria, på vilket sätt är det bättre för motorn, har inte fördjupat mig i just detta, förutom att man potentiellt kan plocka mer effekt.

// MVH Jocke
da
15
dannewik
318IS COUPE E36 -93
tack för svaren! m42 ska det givetvis vara, skrev fel :)

Mvh danne
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har bilen knacksensor kan en viss skillnad kännas,men finns det därimot inte så förstår ju inte systemet att en finare soppa används och därför inte kan optimeras efter de högre oktanet.
Nu pratar vi om normala sugmotors bilar,inga turbo monster för då är förutsättningarna helt anorlunda.
Är dock lite osäker på om M42:an har det?! M52:an har ju det tex...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.