|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är intresserad av att byta ut högtalarna i min E46 Coupé utan för mycket trixande och baslådor eller liknande som tar plats. Jag har inte Harman Kardon utan standard stereon. Min första fråga är hur många högtalare har jag i bilen? Vad jag kan hitta är att jag har två högtalare i varje dörr, en fet vid fötterna och en liten diskant vid handtaget och sedan två på hatthyllan dvs totalt 6 högtalare. Stämmer det? Jag har kollat in Bavarian soundwerks Länk och vad jag kan se verkar det ingå 10 högtalare i deras paket oavsett om du har HK-ljud eller inte. Det känns ju onödigt att köpa deras paket om jag ändå bara behöver sex högtalare. Nu undrar jag ju samtidigt om någon har erfarenhet av att handla ifrån dem. leveranskostnader ifrån USA? etc, vad som kan ha dykt upp om någon nu har testat att handla ifrån dem. Tack på förhand | |
|
Kan svara på min egen fråga om det nu är någon annan som skulle komma på tanken att uppgradera stereon i sin E46 med standard orginal stereon. Bavarian soundwerks paket passar inte till våra modeller. Standardstereon i USA har 10 högtalare och inte 6 som den europeiska har. Vidare har de ett slutsteg till skillnad från oss. Eventuellt kan det passa till HiFi, eller HK-versionena. De har ju dock inte lika stor anledning att uppgradera. |
|
|
Jag är också sugen på att få lite bättre ljud i min bil och även jag har sneglat på BSW. Frågan är bara vad man får för pengarna? Vad jag förstått är det MB Quart element och det känns lite som att gå över ån efter vatten att beställa dem från andra sidan en ocean. Borde inte motsvarande element finnas på närmare håll? En annan sak jag funderat på är hur det ska fungera bra i min bil. Jag har professional (ett skämt!) DSP systemet med aktiv delning och trevägssystem fram. Vad jag förstod är BSW:s frampaket tvåvägs, vad händer då med det frekvensområde som inte får någon högtalare? Dessutom undrar jag hur telefonen ska fungera? Om jag förstått saken rätt har "mellan"-elementet fram (det mindre i dörren) dubbeltalspole för telefonen. Det här går iofs att lösa med en separat högtalare, det har jag haft i andra bilar med eftermonterad HF. För min del så känns det som det bästa vore att kasta ut allt utom huvudenheten (med växlare) och bygga ett riktigt system. Att kalla något som varken har justerbar tidsfördröjning eller parametrisk EQ för DSP anser jag vara ett skämt, det kunde man få i en betydligt billigare eftermarknadsstereo för många år sedan. Dessutom irriterar det att man anser subben som en bakhögtalare, fadar man fram försvinner basen. Basen ska ju antingen ha en egen justering eller vara kopplad med framsystemet. Om man åker själv vill man ju stänga av diskant och mellanregister för att få en någorlunda vettig ljudbild (front image). Men jag tror professional systemet bara kostade 15 kkr nytt, och det får man väl inte så mycket för..... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Om man åker själv vill man ju stänga av diskant och mellanregister bak för att få en någorlunda vettig ljudbild (front image). Skulle det stå! Redigeringsfunktion!!?? Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Eventuellt är professional-systemet likadant som det som finns i America, dock vågar jag inte lova något sådant. Det får du fråga BSW om. Dock är inte E46 business stereo systemet samma som business i USA. Så för mig hade de dock inga produkter som passade. Apropå högtalare. MB Quart? Jag har bara tittat på deras E46-paket och där köper BSW in högtalare ifrån Rainbow Audio i tyskland. Rainbow gör även ett paket med ersättningshögtalare (enbart fram) till E39 sedan, men framdörrarna skiljer sig väl inte mellan sedan och touring? Jag vet tyvärr inte så mycket mer om dem mer än att den enda svenska återförsäljaren som jag har hittat är MDS. De kan beställa hem högtalarna åt dig. Men eftersom du verkar ha högre krav än jag kanske du skulle överväga att göra om allt och inte bara byta ut några av högtalarna. Maila BSW och fråga om de passar till din bil. Dock misstänker jag att frakten ifrån USA inte är så billig. |
|
|
Kommer inte ihåg var jag såg det, fick för mig att jag läst MB Quart nånstans.... men tyska var de tydligen. Mmm, MDS var det.... Jag vet inget om Rainbow, men de kanske är bra. MB Quart brukar få bra betyg i tester och jag har sett att t.ex. Backe Länk säljer dem. Där köpte jag en hel del bra grejer förr, när jag jag var ung och tyckte det var kul att greja med bilstereo... ;-) Nu vill jag bara att det ska låta bra, men som med det mesta så blir det aldrig bra om man inte gör det själv! Precis som du säger så bär det nog iväg med frakt, tull och moms. För att göra fynd i staterna krävs det nästan att man kan ta det i resväskan.... Tack för tipsen! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Inga problem, posta gärna hur du valde att göra så vi får höra hur det gick. | |
|
Visst, händer det nå't så rapporterar jag! Det är dock inte säkert att det går så fort.... Dels så vill jag fundera lite på vad jag ska ha och dels har jag lite dåligt med tid att installera nu. Men jag åker rätt mycket och har tänkt behålla bilen ett tag till, då står jag nog inte ute med det här ljudet..... Första steget är dock att få radiomottagning, vilket inte verkar helt lät.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Har oxå varit inne på BSW-grejer till min X5:a men efter att de sagt att de endast är anpassade för den amerikanska markanden så la ja ned det... Ett alternativ jag nu öveväger är JL Audio Länk lite dyrare men förhoppningsvis bättre ;-) Mvh Björn |
|
|
Jag skulle kunna slå ett slag både för Rainbow och JL-Audio som borgar för mycket god kvalitet och bra ljud. Jag har ett system i frugans bil som består av Rainbow front-högtalare och JL steg och sub. Låter mycket smakfullt. Rent och fint i mellanreg och diskant. Bra tryck i basen. I min bil använder jag också JL-steg medan högtalarna kommer från JBL och Audio-System. Krispig och fin diskant, aningen svagt mellanreg från frontarna och rejält tryck från de två 8" basarna under stolarna. En sak om JL stegen dock, de blir mycket varma oavsett om man spelar hårt eller om de bara går på "tomgång" varför placering så de får gott om luftcirkulation är mycket viktig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.