AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.651

KÖP dilemma vinterbil bmw eller ej?

Hejsan, har ingen bil just nu eller rättare sagt min käre bmw är avställd och står i vinterförvar.. Blev lite hektiskt med den bilen brände min pengar på den och stälde av den och står nu utan bil och behöver en bruks/vinterbil snabbt och har gått igenom blocket och konstaterat att jag inte får en okej bmw för den lilla summan jag har att lägga på bil!

Vill ha 316-318 e36 compact/sedan/coupe efter 93 (hittar inga sånna fina för udner 15k i närheten av mig!"
Vill ha 320-325 e36 efter 91 ( hittar heller inga bes o skattade sånna för under 15k)

Vill ha: 520-525 e34 efter 91 (hittar några sånna men inga i närheten och jag har haft en sån tidigare o tycker inte dom är värda mer än 10-15k men dom står bra mkt högre speciellt här i sthlm)

Så då återstår skit bilar som jag absolut inte vill äga som volvo 740 gammla sunkiga audi quattros och sierra.

Så vad får jag för shysst bes och skattad slitvarg med rwd eller 4wd för 8-15k?

Råd någon? vill inte ha e30 touring med m20 motorn gillar inte den motorn..
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om du har 15K att spendera på vinterbil, är det nog ändå en E34 du ska titta på.
Kan du bortse från fåfänga och 'vill ha', så skulle jag tipsa om att titta på 518i E34, helst 95-96 med M43-motorn som är betydligt robustare än den M40 som satt i 58i 90-94. Eller en hyfsad 520/525 med M20-motor, fast då blir totalekonomin lidande jämfört med 518.
en e34 518 kanske? mer pulver än så är sällan man behöver på vintern och det är en (vad jag har erfarit) mycket pålitlig slitvarg som för den del inte är direkt tråkig eller varvar överdrivet i motorvägsfart. köp en fin sån så har du säkert vinterbil för många år framöver.
En 518 95-96 med m43 motorn är inte direkt gratis! tyvärr.. annars hade jag köpt en sån för länge sen.. o jag tål inte m40 motorn!

Länk

Tanken med denna tråd är väl att få lite andra förslag på bilar som kan motsvara en bmws kvalite o hålla o vara bess o skattad för pengarna

Men jag har inte gett upp hoppet om bmw ännu letar för fullt och ringer för fullt men det är svårt att hitta en bra bmw för dom pengarna tyvärr.. dom ändå motorerna jag kan tänka mig är väl m43 och m50 inprincip.. gillar verkligen inte m20,m30 och m40..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Denna 518 har varit på Blocket sen 12/8: Länk

Du kan nog få den för under 10´ lappar...

Mvh
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
overboosted
jaa du, jag ska inte vara någon moral farbror, men det förstår du väl att det rimmar illa att "jag tål inte" "vill ha" osv. en förnämlig bil som BMW när man inte har pengar och är arbetslös enl. "profilen" vore jag som dig skulle jag gå ner så långt ner i botten som möjligt när det gäller bilar och av dessa köpa den i bäst skick, naturligtvis inte rolig men du kan vara åkandes ett tag till skillnad från ett BMW köp, det går inte att kombinera lyxbil-utan pengar-billigt ska de va" det är nästan en oslagbar ekvation och utlägg blir det var så säker, då kanske det inte är så billigt längre
mvh Uffe/bildock
Bildock om det stör dig att jag är arbetslös kan jag trösta dig med att ringde på en sierra för 4000spänn för ett par timmar sen.

Tyvärr kan jag inte hjälpa att mitt hjärta tillhör bmw så som många andra här.

Jag är inne på min 4e bmw just nu. Jag har varit arbetslös hela tiden och har inte en betalnings anmärkning så spara dina åsikter för dig själv, jag lever för bilar och ja jag äter nudlar ett år för att kunna betala försäkringen på en bmw som jag älskar.

Jag har inget annat intresse än just bilar.

Sen så är jag inte helt arbetlös heller jobbar extra en hel del och söker dessutom jobb för fullt.

Tycker ditt inlägg var rätt onödigt överlag jag visste inte "pensionärer" kunde vara omogna.
BMW är ingen lyxbil i termen inköp/ägande, det vet alla som har öppna ögon.

Underligt att läsa inlägg som bildock, det får mig att häpna?!

Ja ja, vi är alla olika, som att jag älskar M30.

Stephan
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ska du köpa ett dilemma?
steaman, ursäkta? står tydligt och klart "köp dilemma" Alltså jag har ett dilemma med vad jag ska köpa eller ej.

Vad är det med folk idag?
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
undrar lite om inte bildocks inlägg egentligen är rätt förnuftig ändå, och jag tror inte att han menar något illa.

så som jag tolkar den så tror jag han menar att för dom pengarna så är det nog bäst att bita i det sura äpplet och köpa en bil du egentligen inte vill ha som är i bra skick, istället för en sunkig bmw som förmodligen kommer tömma din (jag antar) redan anträngda börs allt eftersom.

f.ö. önskar jag dig ts lycka till i jobbsökeriet. kasst att folk som vill jobba inte lyckas hitta något.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Overbooster skriver: står tydligt och klart "köp dilemma"

Det betyder i klartext att du försätter dig i knipa genom ett köp! Mitt råd är att avstå!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det är ju synd att du inte gillar M20 motorn.
Annars skulle en fin 320 för c:a 8000kr kunna vara en trogen följeslagare
som möjligtvis skulle kunna kvala in i din ekonomi för tillfället, åtminstone tills du hittar ett jobb och kan avancera vidare i bildjungeln.

På M20:n byter du kamrem själv utan specialverktyg i lugn och ro hemma
på gårdsplanen. Vattenpump, oljebyten, stift, filter mm. ja det mesta kan du fixa själv på den bilen när det gäller underhåll. Delarna håller hyffsade priser och råd vid ev. problem kan du få gratis av oss på forumet.

Lycka till!
/L
Jag ska överväga m20 lite.... men jag har verkligen ingen lust att stå byta kamremmar o topplockspackningar hela vintern. Har tyvärr fått dålig erfarenhet av det med m20.. samma sak med m30 gällande topppackningen.. och en m40 har jag ägt... och det var inge kul mer än så behöver jag inte säga..

Självklart så förstår jag att bildock menar väl Men jag skulle inte starta en tråd eller leta efter en bmw om jag inte hade råd o äga den! Det som jag har kävrt med nu är pengar till inköp o jag behöver en kärra pronto! ska kika på 2bilar imorgon.. en gammal opel och m20 bmw.

Jag har råd att betala ägar avgifter o bensin varje månad.. men jag kan dessvärre inte trolla fram 50tusen pronto till en bil.

Hoppas ni förstår utan att dryga er mera och steaman snälal skriv inte sånna där onödiga inlägg som inte har nått med saken att göra.. du är inte bättre än mig då som gör ett stavfel.
Steaman syftade säkerligen på din särskrivning - "köpdilemma" är väl mer riktigt men huvudsaken är att vi förstår och det gör vi uppenbarligen.

Vidare, jag förstår verkligen ditt dilemma och det faktum att du är arbetslös spelar de facto ingen roll - själv är jag student men prioriterar bilen före annat så som shopping och dylikt... Bildocks inlägg var, enligt min mening, väldigt onödigt och förvånansvärt överhuvudtaget då Bildock brukar komma med välinformerade och sakliga inlägg - kanske hade han en dålig dag precis som vi andra..?

Mitt tips; Kika på tråden jag startade i forumet "Övriga bilmärken" - namngiven "Bruksbil för 10 000 Kr". Däri får du mängder av bra förslag på olika typer av bilar och inte enbart fordon av det tyska blåvita märket.

Lycka till i dag!

//A...

Jag äger nu en hartge e36 och en opel omega hehe! :)

Får tacka dom hjälpsamma i denna tråd

Om någon behöver vidare hjälp i framtiden o har samma dilemma som jag haft så rekomderar jag starkt bmw 316-318 93+ och bmw 518 95-96.. Bra bekväma bilar som håller och har gott med krut för att ha kul på vintern. o samma härliga körkänsla som i alla andra bumsar!
Omega verkar vara en rel. driftsäker och trevlig vinterbil - grattis!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Opel Omegor får man billigt,men se upp med trilskande motorstyrningsbox...den är INTE billig att köpa ny iaf(finns visserligen på skrotarna för en betydligt nättare summa)..
Går väl också att fixa på lämplig bilelsfirma(omlödning osv)..jaja..man blir ju ståendes med detta problem,inte roligt om den "pajar" någonstans ute i obygden hur som helst..
Många har haft problem med denna på iaf 2,0 16v(136hk)..

Skön komfort är det i den vagnen + naturligtvis bakhjulsdriven...mycket bra detaljer att också nämna :)

Mvh Janne.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Janne T
du nämner omlödning, jag har ägt en Kadett cabrolet och där blev kretskortet till halvljusautomatiken avbränd, om det fungerar lika som du nämner i motorstyrningsboxen så är omlödningen väldigt enkel, då kopparslngorna på kretskortet kan vara för underdimensionerade för den ström som ska passera, jag menar om det är ett genomgående problem på Opel,

Jag lödde helt enkelt på en remsa av bladmässing vid avbrottet och det höll hela min ägaretid, så skulle något hända så går det att fixa nästan gratis, och om det händer skulle jag rekommendera att ha en krets i reserv då indikationen på att det här kan vara en öm punkt på opel.

En annan märklig sak är och nu kommer vi från ämnet lite men likväl hör det dit, det är skillnad på pris på skroten , jag menar inte skrotar sinsemellan utan till vilket bilmärke det är, tag en och samma detalj och prisjämför denna som Opel-Volvo-Mercedes-BMW, man tycker en beg del borde kosta lika mycket, men där får man betala bra mycket mer för de två sista , varför vet jag inte, så därför borde valet av en Opel vara ett av de enklaste och billigaste alternativen att äga, trots att jag inte är någon opelvän så tror jag det
mvh Uffe/bildock
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Japp...Oplar av nittiotalsmodell är genomgående inte dyra att fixa själv(ganska lättmekade överlag).
Har inte någon erfarenhet av omlödningar i Opelboxar,men det kan säkert vara som som säger.
På t.ex. en billig Opel finns också det faktum att gemene man "törs" prova lite alternativa lösningar än att lämna in åket..Jag menar då om bilen är värd "0kr" på marknaden innan och "0kronor" också efter en eventuell misslyckad reparation...spelar liksom ingen roll att testa på egen hand ;)

Skrotarna går väl efter "marknaden" och prissättningen är satt efter detta...dvs BMW/Merca ägare kan ofta "ta" ett högre pris på pryttlarna än en "superekonomisk" Opelägare..

Men jag vet om en Opel Omega ägare som hade sådana problem med sin Omega att den också vart ståendes lääänge och felet då var bl.a. boxen till motorstyrningen som han tydligen inte lyckades(ville?) fixa själv så han sålde den BILLIGT kan jag säga..

Mvh Janne.
Jag kan säga att jag saknar min E34 när jag sitter i omegan. Jag saknar tom min 318 när jag sitter i omegan! Men ja detta är en brukshäck som inhandlades billigt o drar lite bensin och är billig i försäkring trots att den står på mig (19år) får va i min ägo så länge den lever! morssan kanske får den sen! men men! Ska bli underbar känsla att ut och svänga med min e36 i mars-maj nästa år iaf ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.