|
|
|
|---|---|
|
Aloha. Köpte för dryga månaden sen en 530D touring -02. Sen inköp har den gått som en klocka. Aldrig nå tjafs om att starta etc. Ikväll skulle jag åka förbi på stan en snabbis. Inte kört bilen på ett par dagar så man tar ju gärna en sån där hipsomhap tur. Men det blev ingen tur för den totalvägrar att starta. Startmotorn går runt men den verkar inte tända. Gick så långt att batteriet tog slut, så jag får ladda det under morgonen. Nåt annat som kan ha pajat? Mvh Hasse | |
|
Bränslepumpen brukar ha en benägenhet att säga upp sig. Länk |
|
| Aha, när jag tänker efter har den varit lite småskum ibland. Inget jag la direkt på minnet. Går denna del att testa utan att åka in på verkstad? | |
|
Lite uppföljning efter konsultation av min mekaniker som älskar dieslar. Misstänkt bränslefilter eller ispropp. Kom fram till detta då det enda som förändrats sen bilen gick skitbra sist är just temperatur förändringen här. Kiruna är kallt.. och vareviga natt glider det in på minus grader. Och ett nytt bränslefilter är ju alltid på sin plats. Är det något man ska tänka på gällande filterbyte och vart sitter det? Mvh Hasse |
|
|
Hade liknande problem förra sommaren, när bilen gått 9600 mil, tyvärr var det inte riktigt så enkelt som ett filter.... För det första så klarade den första verkstaden jag besökte att hitta felet, trots att de hade väldig diagnosmaskin och Boschutbildning. På märkesverkstaden konstaterade de att en spridare (heter väl insprutare på moderna dieslar) och lägesgivaren för kamaxeln var kass. Delarna kostade drygt 5000 lr och det tog betalt för 4 h arbete (helt OK tycker jag), totalt drygt 8300. Jag har skrivit om det här förut, sök på "startproblem" så tror jag du hittar några trådar..... Hoppas det blir billigare för dig! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Missade ett "inte", första verkstaden klarade INTE att hitta felet. (F-n att man inte kan redigera här!) Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Efter att ha laddat batteriet och slängt i sån där diesel injector cleaner så hoppade pärlan igång direkt. Var mest troligt bara en ispropp pga tankning från farmartank. Hursomhelst funkar den klockrent nu, enligt mig bättre än tidigare. Kört 30 mil idag och legat på 0.64, låg för det mesta på mellan 120-130km/h. Sjukt nöjd med min pärla just nu. Mvh Hasse |
|
|
Går den så j-a billigt? Jag har ett genomsnitt över drygt 3000 mil på 0,76 l/mil, då ligger jag normalt 20 över det som står på skyltarna. Automatlåda och alltid farthållarn på, nästan bara landsväg (lite motorväg). Stämmer förbrukning färddator verkilig? Min drar något mer om man räknar tankat/trippmätare. Färddatorn visar ju SOG (GPS-fart) och den ligger c:a 5 km/h under hastighetsmätaren så det är möjligt att det är den som den räknar ut förbrukningen efter. Det lägsta jag kommit ner till är 0,65 l/mil, men då har jag snålkört på kanske 10 över skyltarna.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Erik N. Min bil drar precis som din, jag begriper inte hur man gör för att komma ner så lågt som WizziZ skriver. Några tips WizziZ... Björn |
|
|
Jag tippar att Wizziz/Hasse har manuell låda? Mvh |
|
|
> Erik N Jo , det är nog som rob_t_j72 skriver. Automat vs manuell ÄR stor skillnad i förbrukning. Har haft både manuell och automat och kört många mil......... enda sättet att komma ner i förbrukning med automat (förutom att köra med förstånd = små långsamma gaspedalrörelser, lirka i lockup:en tidigt osv. (Länk = nyttig info om detta)) är i princip att "ligga på" ordentligt. Har vid långlörning med "högt tempo" kunnat klara nästan samma förbrukning som med manuell - men det är helt klart "dyrt" att ligga i 70 - 90 km/h och lite ojämn trafikrytm ;-) Mvh/Saij |
|
|
Det kan skilja rätt mycket mellan verklig förbrukning och vad man läser av på färddatorn. Dock går det enkelt att justera den förbrukning som färddatorn visar. Vid min normala "jobbpendlar" körning visade den 0,59L/mil innan justering men den verkliga förbrukningen låg på 0,65L/mil. Då är det 4,5mil E4 med farthållaren på 120. Det är förståss med manuell låda. Ett tips som är extra viktigt om man tankar från farmare eller liknande är att byta bränslefiltret oftare än varje inspection som anges i serviceplan. Det går inte att tömma filtret på vatten och det rymms inte så mycket vatten i filtret. Man får mer vatten i bränslet om man tankar farmare som står ovan jord där dessutom inte omsättning, filter och vattenavskiljare finns som på en vanlig mack. Högtryckspumpen mår RIKTIGT dåligt av att pumpa vatten och vatten i pump/spridare som orsakar rost är även det riktigt illa. Sen kan ett dåligt filter i värsta fall släppa genom skit som är döden för pump och spridare. Med tanke på vad ett filter kostar kontra vad spridare och pump kostar så tycker jag det är vettigt att byta dieselfilter varje gång man byter olja enligt serviceplan (runt 2500-3000mil). Ett haveri på pumpen gör ofta att den spånar ut i högtrycksdelen. Spridarna brukar vara snudd på omöjliga att demontera utan att förstöra dem och är inge skojiga att rensa från spån. En polarens 530d fick haveri på högtryckspumpen, det var rost och vatten i den. Renoveringen inkl 6st nya spridare gick på närmare 50k, det får man närmare 100st dieselfilter för. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.