|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har nyligen köpt mig en fin e36a, men besiktigade bilen igår(01-10-2008) och fick nedslad på ljusinställning(bara att skruva lite så inget märkvärdigt) men också på lambdavärdet: det var lite för högt, och CO var på gränsen sa besiktningsmannen. Han sa också: "det kan bero på att du har för stort avgassystem mot effekten i motorn, det blir cirkulation, vi har testat att föra in mätstickan så långt in det går och det hjälpte lite men fortfarande för högt värde." Så är tomgången på bilen lite orolig ibland när man frikopplar/stannar vid rödljus och dylikt, den sjunker till 900 varv ca för att sakta ta sig till runt 600 där den brukar ligga. Och tomgången hoppar alltid till lite när man öppnar/stänger dörrarna(de går ju ner ett par cm vid öppning, sen tvärtom när man stänger), vrider på fläkten på max, allting som rör elektronik verkar påverka tomgången(det kan jag ju leva med, men vill berätta allt som kanske kan röra problemet). Funderar på om det kan vara lambdasonden, som det står om i Begagnatguiden, men ge gärna er input. En liten off-note som jag inte vet ifall det rör just detta men: vid senaste service för ett par dagar sedan så var det olja på stift 2, 4 och 5, dvs inte alla stift utan bara hälften på måfå typ. Bilen har öppet sportluftfilter, chip(tyvärr okänt) och extraktorgrenrör samt sportavgas(som jag tror är på 2,5 tum) hela vägen. Ytterst tacksam för svar =) | |
| Skulle tro att det är lambdasonden, den brukar ge fenomenet med orolig tomgång. Är den inte bytt på länge så skadar det inte att byta den ändå. Har du möjlighet så åk in till en verkstad och läs av felkoderna så kan du se om det är nåt elektroniskt som inte står rätt till. | |
|
Jag tackar så mycket för svaret! Ska ta bilen till en gammal BMW-mekaniker som får kolla upp felkoder, hoppas det endast är lambdasond som felar. Ingen som har någon fundering angående inoljade stiften i random ordning? Mycket tacksam för svar! "När innovation möter passion" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.