|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Köpte en BMW e39 touring för ett tag sedan. Bilen går jätte fint, men mellan 100-110 km verkar det som något i bakvagnen vibrerar. Vibrationerna blir mindre om man gasar över 110km Är det några bussningar eller stag tro, som börjar bli kassa i bakvagnen? Vilka bussningar är vanligast att man byter? Bilen har gått 23000 mil. Är bussningarna svåra att byta? Bilen rullar på nya 18 tumsdäck. Mvh Daniel | |
|
Tja tja! Jag skulle nog vilja säga att det kan vara bakvagnsbussningarna som börjar bli slut |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
1 Är hjulen absolut nollbalanserade ? dvs det får inte finns 5 g kvar efter balanseringen. Det räcker att det fastnar en sten i däcket för att det ska vibrera. 2.Är däcken runda fälgarna likaså ? E39 är betydligt känsligare än normalbilen för orundheter, ju lägre kvalitet på däck man väljer så är chansen för orundsproblem större Kan även bero på slitna bussningar. Det finns massor med trådar om detta prova sökfunktionen. läs även detta Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Daniel Har samma problem med min e39-00 i precis samma hastighetsintervall, sitter nästan nya Nokian Z på 16-tummare så tror inte att det är dom som orsakar problemen. Har haft inne bilen för balansering av däck + hjulinställning utan bättre resultat. Funderar på om det möjligtvis kan vara hjullager eller något slitet i drivlinan? Riktigt irriterande problem iaf. Borde vara någon mer person som har haft samma problem och har en lösning på detta hoppas jag. Mvh Jonas |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jonas: Nokia är inget bra däcksval till E39 de brukar inte ha speciellt bra rundhet (vilket inte går att balansare bort), flertalet har fått bytt till annat märke för att bli av med problemen om man har otur.Det räcker ju att ett däck är aningen orunt. Bästa är ju att låna en uppsättning hjul från en bil som man vet går perfekt och se om problemet försvinner. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso Ok, däcken satt på när jag köpte bilen. Har hört mig för och bara fått svar om att det är kanondäck. Men ska försöka hittta en uppsättning y-rondell o kränga på Nankang, har alltid funkar kanon för mig iaf på torrt underlag, annars så får det väl bli Goodyear. Ska testa att montera vinterdäcken och kolla om det försvinner, isf så kommer Nokian-däcken att åka i "bingen" =). Tack för hjälpen //Jonas |
|
| Hade vibrationer i bakvagnen tills idag när jag bytte hjullager bak. Vibrationerna var mellan 90-110kmh men är nu helt borta. | |
|
"Borde vara någon mer person som har haft samma problem och har en lösning på detta hoppas jag." Sök absolut inte på google på "shimmy E39" för då har du läsning ett år nonstop. Och börja absolut inte byta grejor för om du inte har sanslös tur så har du efter att ha spenderat mer än vad bilen är värd fortfarande kvar vibbarna. Fråga inte hur jag vet :( Har tre tips: Byt bil direkt, lär dig uppskatta vibbarna eller det som jag tillämpar kör inte mellan 100-130! Slogan "BMW E39 the ultimate vibrating machine" |
|
|
Verkar vara stora problem med vibrationer på e39. Har hört om en bil som bara har gått 6000 mil och man blir inte av med vibrationerna efter att ha bytt ett antal delar. men jag ska höra med verkstan som fixar med den om de har hittat något nu. /Stefan OO=00=OO |
|
Jonas. Du skall absolut inte slänga bort däcken om dom inte är problemet. Jag råkade ut för ett nytt Uniroyal 225/55/15 till 528an som inte var runt, men det var ändå synbart så lite så det hade funkat på vilken annan bil som helst. Flyttade runt hjulen på bilen för att se när vibbarna flyttade på sig för att ringa in just det hjulet. Hade även tillgång till egen balanseringsmaskin, gick att nollbalensera men slog på ca 1,5 mm i höjdled. Jag hade en mycket förstående gummihandlare som bytte ut däcket. Har kört med 2 omgångar Continental SPC 2 samt nu Unriroyal Rainssport 243/45/17 utan några problem alls. Asiatiska däck har alltid varit ett vågspel när det gäller rundhet men de har nog blivit bättre med åren. Det enda som orsakat och vibrerat på 540 är bakre kardanknuten som fettet blev stenhårt i och låste sig ibland. Bilen har dock rullat 19.000 mil. Framför allat så gäller det att ha en förstående väldigt noga gummihandlare som balenserar samt att man är noga med monteringen på bilen, drar jämnt och hårt innan man sänker ned bilen på backen. Det är de små detaljerna som gör det.:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Som jag skrivit i en tidigare trád, efter inköptet av Alpinan och medveten om alla tidigare foruminlägg, sá vibrerar ju hela bilen, och dubbelt upp när man bromsade. Sá ok, bussningarna bak, ja det är kännt, och skivorna slár sig...hmm ja det blir till att byta allt. Nu han jag dock inte det innan jag fick punktering, sá jag köpte 4 nya "hyffstat" billiga för att vara nödläge, Wredstein tror jag, däck. Och ALLT försvann! Inga vibrationer mer. Sá kolla däcken. Det är mitt tips, kanske du har en uppsättning vinterdäck (dvs 4 andra däck än de du har pá bilen) att prova med till en början? /Christian Länk |
|
|
Ok, får hoppas att det är däcken det är fel på isf. Tack för hjälpen Christian. //Jonas |
|
|
och tack Hasso du med! //Jonas |
|
Proctologist |
En fråga ang detta =) Monterade på nya sommardäck i går på min 523 touring 00:a gummigubben påpekade att ena fälgen var skrev (plåtfälg) och att han varit tvungen att ha betydligt mer vikter på den fälgen för att få den bra enligt vad han sa då jag hämtade bilen Dock tycker jag bilen har vibrationer ändå i 100-120 försviner verkar det som ju fortare man kör Är det läge att prova byta fälgen det första man gör, innan man börjar leta efter orsaken till felet rejält? Kan en skev fälg påverka att bilen blir konstig? Resten av fälgarna såg bra ut tyckte han. Tips? |
Absolut en skev fälg påverkar lika som ett "skevt" orundt däck. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Köpte nya 15" Gislaved däck till min E39, fick vibbar i 100-120. Försvann när jag bytte däck igen. Så det är känsliga bilar! ______ |
|
|
Hej Proctologist har du inte samma fälgar som reserv fälg skulle tro det prova med den så kan du ju konstatera iallafall det Håller även med weeeman har haft en del E39 de är jäkligt känsliga hoppas att inte E61 skall vara lika jäklig |
|
Proctologist |
Har en uppsättning plåtfälgar till som jag har vinterdäcken på med samma fälgstorlek, men drygt att montera av en fälg sedan monterna tillbaka vinterdäcket på den fälgen i vinter, fixar hellre än ny plåtfälg =) Men det är väl kanske fälgen som är boven i dramat, föregående ägaren på min bil har jagat vibrationer på samma fälgar som sitter på nu, fast med andra däck dom som jag tog av nu, kollar på kvitton då han haft den inlämnad både på bmw och någon däck verkstad, där det står att dom tittat över alla stag osv osv och ej hittat någe glapp men eventuellt tyckte bmw enligt kvittot att ett däck som satt på bilen då var lite ojämt så eventuellt kunde det va det som gjorde att det var ltie vibrationer. Däckgubben min som sa att ena fälgen var skev kanske har frätt, kanske är det som gjort att det vibrera lite,, Ska byta och se i alla fall =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.