|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha haft ute en 130 på annons utan någon respons sedan 16/9 fick jag lyckligtvis ett mycket bra bytesalternativ som jag tror gjorde alla inblandade mycket nöjda. Hur som helst upplever jag efter en tids bevakning att bilar blir liggande länge på Blocket nu, och prissänkningar är allt vanligare. Jag gissar att det ackumulerats en mängd bilar de senaste månaderna, som förr eller senare måste säljas -och då till ett väsentligen lägre pris än vad säljaren hoppats. Vinnarna på marknaden lär ju vara bilspekulanter med kontanter på fickan utan egen bil de behöver sälja. Räddningen är väl annars som för mig privat byte på grund av ändrade behov. De stora förlorarna lär ju vara folk som behöver göra sig av med dyrare bilar för att frigöra kapital/lösa lån. Vad tror panelen? Mycket av detta är väl självklarheter, men trender är alltid intressanta att diskutera! | |
|
Vad var specen på din 130? Bytte du jämnt mot en 525XI Touring? Mvh Jakob |
|
|
130:n var sv-såld, mycket välskött, hade m-paket, komfortpaket, belysningpaket, 4550 mil, en fri service kvar. Ointresset var i det nämaste totalt. Fick erbj om byte mot Z3m coupe och Honda S2000, men det var ju inte aktuellt då jag behövde familjebil. Jag fick lägga några tusen emellan till 525:an, men det känns det värt. Kände lite att jag (iaf tillfälligt!) gasat färdigt och att en komfortabel chassisättning är viktigare än en sportig. Nypriset på 525:an är enl listan drygt 500´, och man får onekligen mycket bil för pengarna när man köper begagnat!! Är du i bytartagen? Det finns några 130 med m-paket som varit ute LÄNGE för 210-214 kkr. Det är också jäkligt mycket bil för pengarna! |
|
|
Var det den mörkröda med beige skinn du bytte till dig? //Lövet |
|
| Andreas: Yes. | |
|
Egentligen är det konstigt att inte byteshandeln med dyrare/nyare bilar ökar mer på privatmarknaden. Det är ju ett sätt för bilägaren att "bojkotta" prisrasen och handlarnas skambud. Båda parterna i en byteshandel sitter ju i "samma båt" så att säga. Ofta går man ju till handlaren och får en "kallduschvärdering" av sin bil då man ställs inför förändringar i livet som kräver ett bilbyte. /L |
|
|
Linni229>> Jag har idag en 130iM -06 men har pga hundköp börjat fundera på 325/330i Touring. Automat, skinn och hifi är övriga önskemål också, om jag nu ska glida runt istället för att gasa... så jag håller utkik efter lämpliga bytesobjekt. Men 130 måste helt klart vara bland det mesta prisvärda i prestandaväg som man kan köpa just nu. Ett alternativ till den som funderar på E46 M3, men vill ha en mer praktisk bil av senare årsmodell. |
|
|
Linni229: Okay, den såg riktigt trevlig ut. Han skickade över ett bytesförslag till mig också men jag backade ur eftersom mellanskillnaden skulle bli större än vad jag var sugen på. Fin bil var det i alla fall. //Lövet |
|
|
jakobt: Jag hade turen att hitta en kille som ville sälja pga skilsmässa, och därmed behov av mindre bil. Att han sen fick 47 hästar på köpet var väl en bonus ;). Jag vet inte om jag kommer sakna starkare motor, men 525:an flyttar faktiskt riktigt bra på sig också. Och komfortupplevelsen är en helt annan! Jag har manuell i min, och trots fyrhjuldrift snittade den 0,77 mellan Strängnäs och Eksjö (lugn landsvägskörning), vilket ju är riktigt bra för en 218-hästars sexa!! Tror inte att automaten hade gått lika billigt. |
|
|
Jag tror också att en byteshandel är bättre idag. I allafall om det handlar om nyare bilar. |
|
| Skulle ju kunna vara idé att ha en bytesfunktion på Blocket och Powerbörsen för att underlätta sökningen. | |
| Det finns/fanns utpräglade bytessidor, men jag tror att de föll på att folk hade orealistiska bytesvärden. Blev också erbjuden din 525a i byte mot en Peugeot. | |
| Jag tror att det ledde fram till att jag i slutändan fick 525:an till ett riktigt bra pris, så jag får tacka för hjälpen! :) | |
|
Linni229: Du kan väl fota bilen lite nån dag? ;) Mörkröd med beige inredning låter mums! Skulle jag få be om bilder på insidan också? ;) Mvh |
|
|
rob: Absolut! Det går väl att lägga upp bilder här gissar jag. Kommer dock vara bilder på en lite smutsig bil då jag är tillfälligt enarmad och inte kan tvätta den de närmaste veckorna :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.