|
|
|
|---|---|
|
Här sitter man och filosoferar över finanskrisen och inser att BMW släpper sin 7-serie i varje lågkonjunkur! E23 släpps precis innan den andra oljekrisen på 70-talet och under höginflationssamhället där alla blir fattigare när pengarnas värde gröps ur i rasande takt. E32 släpps hösten 1987. Någon som minns den svarta måndagen med börskrasch världen över? 1994 kom E38 när det är som allra brunast med fastighetskris i Sverige och säkert resten av Europa. E65 kommer hösten 2001 strax efter 9/11 och mitt under brinnande dotcom-krasch. Och nu passar BMW på att släppa nya F1 under kraschen av den största kreditbubbla som någonsin byggts upp! Då kan man ju fråga sig varför.. Kan det vara för att ingen ska ha råd att köpa nya 7-serien i början för att göra den ännu mer exklusiv än den annars skulle varit? Någon som har några filosofiska tankar i ämnet? | |
|
Kanske för att den presumtive 7-serie köparen är hyfsat oberörd av lågkonjunkturer. Ska man släppa nån serie i dåliga tider, och med en sprid release cykel är det omöjligt att undvika -så är 7-serien nog rätt bil. Tänk tex. om BMW skulle att släppa en volym-bil liknande 3-serien mitt i en börs och finanskrasch! |
|
|
E32 kom hösten 1986, det registrerades över 500 bilar 1988 varav ungefär hälften var 750, så då gick det bra, E38 sålde också hyffsatt dom första åren. Det kommer säkert säljas en hel del F01/F02 trots allt, pengar finns alltid hos många människor (det är alltid någon som tjänar i en lågkonjuktur) Men ja ja, jag förstår din tanke:) Mvh Stephan |
|
|
Beställt ny 730d, får vänta tills mars pga önskemål men också svårt att få fram bilar. Sedan utifrån den senaste ekonomiska utvecklingen skulle jag kanske ha väntat ;(. Söker också efter mkt fin och välutrustad E38 00-01, dokumenterad ska den va´. Svensk el. tysk (é inte alla tyskar?) spelar ingen roll. JHbimmer |
|
|
När det gäller nybilar, är 7-serie köparen inte priskänslig. Konjunkturen påverkar inte försäljningen. Annat är det med de billigaste BMW modellerna, där kommer konjunkturen att slå hårt mot försäljningen. __ Min bil: Länk |
|
|
Konjunkturer tenderar till att ha ungefär sjuårscykler varav BMW lanserat e38, e65 och ny F01 i början av lågkonjunkturer. E32 lanserades som 540mannen Stephan skriver mitt i en högkonjunktur. |
|
|
Det ska kanske påpekas att det var litet tid att utveckla en bil också :) Dvs det kan mycket väl vara tvärtom - man började utveckla dessa sjuor under optimistiska förhållanden / högkonjuktur, men de blev ej färdiga förrän det såg mörkare ut? |
|
|
Visst påverkas försäljningen av 7 serien av konjunkturläget, försök inte påstå något annat. Alla 7 serie köpare är definitivt inte multimiljonärer utan en hel säljs som tjänstebilar till mindre firmor osv och deras ekonomi påverkas definitivt av konjunkturen. Om sedan 7serien är känsligare än andra modellserier är en annan fråga men visst påverkas försäljningen av lyxbilar i allra högsta grad av det allmänna konjunkturläget. //Lövet |
|
|
Att förutspå den makroekonomiska utvecklingen är inte lätt och personligen tror jag helt enkelt att lanseringsdatumen sätts primärt utifrån en modellplan där ett primärt syfte är att hålla intresset för märket vid liv och inte tappa marknadsandelar. Att lägga till en dimension och försöka anpassa en sådan plan efter konjunkturläget känns intuitivt som ett svårt upplägg, man får för många parametrar. Har väl ett utvecklingsprojekt satts i sjön försöker man nog få det att löpa enligt plan och enligt modellanseringsplan. Ett annat perspektiv är också att om försäljningen viker p.g.a lågkonjunktur är det ännu viktigare att försvara sina markandsandelar och lansera något nytt. |
|
|
Håller med ovantstående. Att BMW lyckats pricka lågkonjunkturer med just 7an är nog mest en tillfällighet. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.