AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.608

Tidur Dieselvärmare 530d -99

An
1
Andreas_h
530D Touring -99
Har en 530d -99, som har en hjälpvärmare (dieselvärmare), Då jag tänkte sätta ett tidur till den så jag kan använda dieselvärmaren istället för motorvärmare.

Där kommer problemen!, på de äldre e39 (97-99) så när motorn är avstängd o man slår på dieselvärmaren så öppnar inte ventilerna som styr flödet av kylvätska till värmepaketet (så man får värme i kupen), vilket resulterar i att motorn kokar om man kör dieselvärmaren för länge vilket inte alls är särskilt bra.

Har kollat med några verkstäder som sysslar med bmw o de säger att de inte vet om eller hur det går att fixa till, de nyare e39 har inte de problemen, på de är det bara montera tidur eller programmera färddatorn så fungerar allt som det ska

Så då undrar jag om det är någon som haft liknande problem eller som vet hur jag ska göra för att få det att fungera i min bmw.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Vem har sagt att det bara är att programmera färddatorn eller montera tidur på nyare?

Jag har en 530d -01 och enligt bmw så är det en webasto utan cirkulationspump som jag har och därför måste den först bytas till en med sådan och sedan montera tidur/programmera färddator.

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Kan bara bekräfta att det är som gti_charlie skriver. Själva värmaren skiljer en del om det är en tillsatsvärmare (som du antagligen har) eller en parkeringsvärmare (som jag själv har).

I det trettonde inlägget i den här tråden Länk finns en länk till en verkstadshanbok för Webastovärmare, där kan man läsa mer om vad som skiljer värmarna åt.

Förutom cirkulationspumpen måste det väl till nån form av styrning av fläkt och ev. luftspjäll för att få det hela att fungera.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.