|
|
|
|---|---|
|
Nya sommardäck har väl ett däcksmönster på ca 7-8 mm. Jag undrar hur många mil det krävs i genomsnitt för att slita bort 1 mm av mönstret? Mina egna erfarenheter antyder att vi talar om en livslängd på 3500-5000 mil för bakdäcken och kanske det dubbla för framdäcken? Det skulle bli ca 500-800 mil per millimeter för bakdäcken och kanske det dubbla för framdäcken? Det beror såklart starkt på körförhållanden, däckens typ och ålder men jag är alltså ute efter att få några grova medelvärden baserat på flera iakttagelser. molle | |
|
Tror generellt att snittet ligger lite lägre än dina erfarenheter. Jag har kört en uppsättning Michelin Pilot HX 225/55-R16 ca 7000 mil ner till ca 2,5-3mm. Då har jag skiftat mellan fram och bak ett par gånger för att slita ut samtliga samtidigt. På min motorsvagare bil är skillnaden fram/bak inte så stor att framdäcken slits hälften så lite. Skulle tro att fram ligger på runt 80% av bak. Styrning och bromsning nöter fram. |
|
|
Svårt att säga - varierar kraftigt beroende på körsätt och däck! Vissa kan slita ut en uppsättning däck på 500 mil.... Förr var vissa öststatsdäck (t ex Barum) kända för att hålla nästan hela bilens livslängd - 8000 mil var inte ovanligt, nackdelen var att de var hala som bakelit... Tänk också på att däcken alltid slits mer när de är nya! Dels då gummit fortfarande är mjukt (vulkaniseringsprocessen fortsätter hela tiden och det gör gummit hårdare vartefter) och dels är mönstret djupare, vilket skapar mer rörelse och därmed mer värme i gummit = mer slitage. Jag har ett slitna Dunlop Sport SP-2000 på Mercan och de senaste 2000 milen har jag inte kunnat märka något slitage alls - de ligger kvar på ca 3,5 mm.... Mvh Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mina intervall var baserade på min och några kompisars Alpinor med Michelin Pilot Sport. I just mitt fall gick bakdäcken ca 4000 mil under 2 år nästan bara autobahnkörning med snitt 120-140 innan de var olagliga. Andra uppsättningen bak gick ca 4500 mil under 4 år innan de var olagliga. Framdäcken hängde med ca 9000 mil och 6 år innan de "lagom hårda" byttes vid ca 3 mm. Inga skiften fram/bak med 255 bak och 225 fram. Nyfiken på era erfarenheter. molle |
|
|
Det märks att det ger utslag med lite mer motor. Mängden bortslitet gummi är ju också lite större på 255 mot 225. Med 225:or bak (rent hypotetiskt) skulle det kanske gå 2,5-3 uppsättningar bakdäck på en uppsättning fram. På min "familjekombi är alltså förhållandet kanske 1,2-1,4 uppsättningar bak mot fram. Lite kul att min gissning vad du hade för däck stämde. |
|
| På min 320i var bakdäcken (245) i princip slut efter 3500mil. På framdäcken såg man då inget slitage alls. Detta var under normal lugn körning. | |
|
pilot sport 2 på min bil, normal förbrukning efter diverse ändringar i chassit är ca 2500-3000 mil på bakdäcken (byter vid 2-3mm) fram ser ut att klara sig en uppsättning bakdäck till innan det är dags för byte. Samma bil med samma förare avverakde en uppsättning bakdäck på ca 1500mil innan ändringar i chassit. Ändringarna består i justerad hjulinställning ( inte en siffra enligt bmws rekommendationer numera) samt mer camber fram. // Mvh Andreas |
|
|
Så räknar jag på dessa snitt så hamnar det grovt sett inom 550-800 mil per millimeter bak och det dubbla eller mer fram. Man kan ju sedan vända på bråken och då blir det i genomsnitt 1-2 tusendels mm däckslitage per mil på bakdäcken :) Nåväl, att jag undrade är att däckmönstrets tjocklek kan vara en (av flera saker) att bedöma när man tittar på en nyimporterad bil. Däckens tillverkningsvecka stämplas på däcken och som färskvara monteras de ofta samma säsong som de tillverkas på prestandabilar i Tyskland. Så tex en bil som gått 500 mil på 2 år enligt ljusmodul/servicebok och som har 2 år gamla bakdäck med bara 2 mm kvar kan ju kräva en förklaring av säljaren. molle |
|
| Jag tvivlar på att jag får ut mer än 200 mil per millimeter. Och det gäller både fram och bak. | |
|
Är väl starkt beroende på realiserad drivhjulseffekt, hastighet, asfalt och däck. molle |
|
| nockenwelle, det råkar inte vara så att jag kan se din blå e90 från min beiga balkong i västerort? :) | |
| Min E90 är svart och håller mestadels till i Uppsala, så det är nog en annan E90 du kan beskåda från din balkong. | |
|
Det hänger mycket på däckfabrikat också. Jag körde Saab 9-5 med Pirelli Pzero Rosso 225/45 R17 tidigare. Däcken fullkommligt käkades upp. Två däck per år fick jag byta trotts att jag roterade fram/bak. Varje däck rullade då ca 4-5000 mil. Sökte lite på nätet och det däcket var uppenbarligen känt för att slitas ut snabbt. |
|
|
Jag har kört 3500 mil sen i påskas på 215/55 -16" Goodride SA-05 från dackonline.se, men nu är de slut. De sitter bak på min 518 touring som är rätt tung men det blir inte mycket hjulspinn kan jag lova:-) Men jag har stått på rätt bra i kurvorna i och med att den är sänkt och att det är underhållande köregenskaper. Dessutom har det blivet en del körning med släp. I våras så kostade de under 500:-/st och de har funkat helt ok. Till nästa år blir det nog fyra nya Goodride, fast med 225/55-16" /Stefan OO=00=OO |
|
|
En däcktem kille som jag pratade med sa att man kan liksom inte säga xx mil pa xx mm. Detta pga att tester visar att när du tar en kurva sliter det ca. 3000% mer på däcket jämfört med att köra rakt fram. Körstilen avgör hur långt däcket kan rulla. Jag bytte mina orginal Bridgestone Primacy på 320´n förra sommaren. Då hade bilen rullat ca. 9500 mil. Vinterdäcken är snart slut och nu har bilen rullat ca 12.000 mil. så med min körstil så blir det ca 4700-5000 mil på sommardäcken och ca. 6000 mil på vinterdäck (jag byter V-däck ner de är slitna till 4mm). //amullo |
|
| Mina Nokian NRZ 205/55-16 har gått en bit över 8000 mil, och det är forfarande 3,5-4 mm mönster kvar! Nu kör jag till allra största delen långsträckor på motorväg och rak 90/100-väg, och min körstil är nog ganska snäll mot däcken, så det är nog extremt att få ut så mycket ur en omgång däck. Har skiftat fram- och bakdäck ett per gånger för att få jämnt slitage. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.