AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
849

Skifta nya däck på mina gamla fälgar

Har köpt ett par nya däck från dackonline som jag vill få monterade på mina gamla fälgar. Satt och funderade på vart jag skulle åka för att få dem monterade. Tänkte att euromaster typ bara håller på med däck borde ju kunna sånt här (de levererade och monterade i allafall mina senaste vinterdäck och de har funkat bra).

När jag ringde dem berättade jag att jag hade ett par fälgar och ett par däck i bagaget som jag skulle vilja skifta.

- "Är det NYA däck?"
- "Ja, de är nya."
- "Nä, vi gör inte sånt. Vi har fullt upp med våra egna däck"

(hade han bytt dem åt mig om de var gamla?)

Nu tillhör jag faktiskt den skaran som tycker att företag faktiskt ska få välja själva vilka tjänster man erbjuder, men det känns ju bra lustigt. Om de tycker att de inte tjänar pengar på att skifta däck åt folk som handlar online så fine, gör inte det, men det lär ju inte direkt vara en minskande kundgrupp som handlar online. Det kan ju på sikt inte vara bra business att skicka iväg kunder.

Jag undrar varför hantverkare inte vägrar att jobba hemma hos "gör-det-själva"-folk.

OBS, det är inga klagomål jag framför, blev bara så förvånad att de inte vill hjälpa mig. De ligger ju så bra till på vägen från jobbet. Nu när jag har skrivit av mig lite känns det bra igen, ha det fint ni som läser!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Montering/balansering brukar ju ingå som en tjänst om man handlar däcken där. Ser inget konstigt med att man tar betalt för den tjänsten om kunden själv har köpt däck. På så sätt styr de ju själva över prisskillnaden på att handla lokalt eller online. Men att inte ta jobbet gynnar dom nog inte förrän alla däckfirmor bildat kartell och blåvägrar allihop ;)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dom stackars däckfirmorna framstår som ganska desperata när dom avvisar kunder som köpt däck på nätet.
Hade väl varit smartare att ta ut lite högre avgift för montering/balansering istället, så är det upp till kunden att betala eller gå vidare. Väljer kunden att betala så får dom in bra pengar på tjänsten istället för däcken, alla nöjda!

Själv går jag alltid till mindre däckverkstäder, dom uppskattar oftast att det kommer kunder :)

118d -08
Tycker det är konstigt att firman tackar nej till typ 600:- för 45 minuters jobb! Måste vara en mycket eftertraktad firma? Konstigt eftersom internethandeln med däck är stor.

Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hur som helst måste det fortfarande vara en rätt stelbent marknad då priserna kan skilja så extremt mellan nätet och den lokale däckhandlaren.
3M
718
3MW
E36 Ti
Jag driver själv en däck och fälg firma i kista sthlm. och ber mina kunder ibland att köpa däck från nätet då de tjänar på det. Då slipper jag huvudvärk och tjänar mina pengar som du skrev ca 600-1000:- på 30min arbete.. men men, slår vad om att de är griniga för att du inte köpte däcken från de. =))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.