AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.422

Avtagbar dragkrok vs besiktning

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Sist jag besiktigade bilen så var det nära att jag inte fick godkänt p.g.a. av min avtagbara dragkrok. Den glappade lite när den satt på plats och killen var skeptisk och ryckte i den i flera minuter för att bestämma sig för ifall den skulle godkännas eller ej. Till slut godkände han den med stor tvekan.

Snart är det dags igen för besiktning och nu undrar jag vad man kan göra för att få den att glappa mindre? Vad beror det på att den inte sitter som en handske?

Kan man regbesiktiga bilen som utan dragkrok utan att modifera den något eller måste man plombera "uttaget" på något sätt? Jag har inget behov av kroken och skulle gärna slippa besväret med en krånglande löstagbar krok.
Kör du mycket med släp eller så? Jag har också avtagbar dragkrok men mitt problem vid besiktning är tvärtom. Jag måste putsa infästningen så att dragkroken går i utan att jag måste trycka på låsningen varje gång jag besiktigar. Det får inte vara så tight att inte låsningen går i av sig själv.
Mitt tips är att om det glappar mycket så är det nog dags att göra något åt det verkligen. (byta krok? jag vet inte) men att köra släp med glappande krok är nog en risk tror jag och jag fattar besiktningskillarna oro för detta.
Om du inte behöver kroken varför inte demontera den?

Om du skall besiktiga utan krok måste du göra en begränsad registreringsbesiktning så bilen blir utan dragkrok i pappren också. Annars går det inte

Tror även du då måste demontera den del som sitter på bilen men jag är inte säker. Ring bilprovningen och fråga
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är inte så enkelt att det är brist på smörjning som gör att den inte snäpper dit ordentligt?

Eller att det är skit i "spåret" (eller hur det nu ser ut) som snäppen skall gå in i och låsa fast?

Per L
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
bilen måste reg besiktigas men drag ramen kan sitta kvar på bilen bara att ta av kroken mvh
Man måste "sabba fästet"/skära bort så att krok delen inte går att få dit igen, en del accepterar att eldosan är kvar medan andra kräver att den med skall bort ( lite luddig praxis där)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
The Stig: Din dragkrok kanhända behöver lite omvårdnad för att glappa mindre? Det brukar kunna bli lite korrossion i delarna ibland. Du kan spraya lite 5-56 in i fästesanordningen för att lösa upp en del skit och korrosion och sedan borsta av infästningen på den löstagbara delen med en stålborste för att nå "ren yta". Därefter montera av och på den och varje gång torka av delarna som når ytan inne i dragkroken med lite hushållspapper.
Efter denna övning är lite smörjfett eller motsvarande lämpligt att applicera.
Denna metod fungerade för mig på min gamla E30 325i T-89 med avtagbar krok på den tiden då EU var EG och Svea Rike hade en diskret Asken:))
Mvh
A
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag tackar för alla förslag, jag får kika på det när jag får tillbaka bilen från verkstaden efter inbrottet. Besiktningen är iallafall avbokad för tillfället så jag får tid att fixa med kroken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.