AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.570

Bromsvarningslampa slocknar ej trots bromsklossbyte e46

Bromsvarningslampan tändes och jag trodde det var dags för nya bromsar fram som sjöng på sista versen. Dock var slitagevarnaren inte avslipad än men byte klossar/skivor gjordes liksom kabeln för slitagevarnaren.

Men bromsvarningslampan lyser gul ändå...

Har mätt bromsvarningskablagen genom beläggen och det är kontakt både bak och fram..

Bilen är en 320 -02
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
När jag bytte belägg tog det en stund innan varningslampan slocknade. Vänta en dag eller två och se om den slocknar...
Ja, det stämmer. Men den tiden har passerats med en månad...
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
jag har samma problem. det fungerar inte för mig att släcka indikatorn på vanligt sätt.

/Hampus
Länk
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Ha tändningen i första "hacket" i ca 15 sekunder så ska lampan slockna.

Mvh
//Peter

Tack för tips. Ska prova 15 sek.

Men frågan är varför lampan tändes när slitaget på klossarna fram inte var anledningen till att den tändes?
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
vet inte hur bmw har ställt det, men lyser inte lampan om det är fel någonstans i bromskretsen??? kan ju vara många orsaker isåf..?
t ex bromsljuskontakt m.m har sett det på vw iaf.
Jag provade att ha tändningen i andra hacket, där alla lanpor på instrumentbrädan lyse, i 15 sek och se den slockande!

Tack för tipset Peter!

Men frågan återstår, varför den tändes? Någon mer som vet något om lampan även indikerar andra fel?
J.B
Kanske har blivit avbrott i kabeln ?? ..är det inte så att det skall vara en sluten kretts ,,och när den slits sönder nere vid bromsklosen så bryts kretsen upp och ger en varnings signal (Lampan tänds) ,,,,,,
Då kan det ju bli samma fenomen om det blir kabel brott ,,,men som inte syns !? ..

En liten tanke bara ..

J.B
Jag ohmmätte kablarna från kontaktdonen påbilsidan genom bromsarna och det är kontakt. Lampan tändes utan att behov av klossbyte var nödvändigt så frågan återstår varför den tändes?

Fel i modulen? Varför slocknade den när jag hade tändningen på enligt tips ovan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.