|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att ha åkt Mercedestaxi i Italien 20 mil tur och retur, infann sig intresset för MB och då E-klassen. Faktum slog mig att MB inte behöver vara synonymt med gubbe om bilen ter sig i rätt form... Har fått ögonen för några MB E500 med AMG-paket (02-) - Hur är kvaliteten, körkänslan etc? Har inte haft möjlighet att provköra ngn ännu men hoppas att den tiden kommer... Berätta gärna vad ni tror och gärna om några personliga referenser ang. e-klassen! Hur är den i förhållande till E90 325/330? Ha det gott! Mvh Anton | |
|
Herr Anton, Guten abend! En liten fråga, i och med att Ni bor i biogasområden samt att jag äro osäker på om ni syftar på biogas(NGT) som det står i rubriken? MB annars fick ordnung på sina kvalitätsproblem runt 05 06 enligt de förfrågningar jag gjort hos dels verkstäder, dels proffs såsom droskägare. En mycket trefvlig bil helt klart. Skulle jag köpa en? Nope. Mvh Asken |
|
|
Tack, Asken, för att Ni delgav mig era ytterst värdefulla värderingar! Angående biogas, låter jag det vänta då undertecknad enbart har budgeterat med en bil - och då en bensindrickandes sådan... Problem med die Qualität fram till 05/06? Låter oroväckande... Kan Herr Ask precisera? Mvh Anton |
|
|
E-serien AMG original äro en kul bil. Dock inget jag skulle lägga de pengarna på oavsett om de fanns till förfogande. Varken ny eller begagnad. Die Qualitätsproblematik sind ganz allgemeine die letzte 20 Jahren im unsere teile des Welts. Alle glaube die junge alle Schauspielern und sollchem arschen sein. Kein produktivität da nein... Runt 1993/94 meddelade MB AG att de hade för många kvalitetsing. Min tolkning blir: en för bra produkt som ingen var beredd att betala för. Långsamt steg för steg gick det sedan utför.... MB AG har utav lång tradition nyttjat den främsta stålplåten på hela karosseriet som går att uppbringa på stjärnhimlen, nämligen den baserad på kirunamalm. Ingen annan stålplåt kan nämligen hantera den mängd värme en stor motor genererar utan att ge vika var kvalitetsing. på Mercedes långvariga erfarenhet. När kvalitetsing. på ett företag garanterar produkten så säljer den ju sigsjälvt. Perfektion auch genannt. Runt 1995 började de första kvartalsekonomerna få majoritet i beslutsunderlagen i Sindelfingen.(MB AG högkvarter) För övrigt ligger Sindelfingen i den tyska Schwaben. Eine Schwäbe liebt 2 sachen, geld und export ganz kurtz genannt:) Stålplåten till exempelvis Eklasse(96-02) kom helt plötsligt ifrån Asien. Jag tror hasso kan intyga hur MB:s korrosionsproblematik sett ut bl.a... Den mängd förlorade vinstmedel MB AG fått spendera på att lackera om bilar samt byta ut plåt kring 99-04 det vågar jag inte ens gissa på... Har ett ungt växande land såsom till exempelvis ett asiatiskt som får prima teknologi över natten någon aning om månghundraårigt utvecklad metallurgi? Här började det ju i Bergslagen för 300 år sedan eller så... Lite mer kunskap för att förstå kvalitetsproblematik för S-klasse 99-02? Läs lite om ett begagnattest för en S-klass från den tiden. Kvalitet äro och kommer alltid att vara en DIN/SIS-norms referens. Vissa japanska prestiegemärken kan bygga bilar, ja. Har dom pedantiska chefer som sitter och kör bilarna för att godkänna dom innan de släpps som i Tyskland samt testar såsom testmetoder samt tillika adekvat teknologi som äro utvecklade i Europa i 50 år? ISO? Inte Så Overkligt....:) Hur får man reda på det här? Inte så svårt. Fråga några billackerare, läs lite samt fråga fackmän. Outsourcing samt flytta produktionen ifrån där sammansättningen sker är inget annat än att lura sigsjälv. Kvalitet, det är ett begrepp som varje etnicitet bygger upp tillsammans i sitt land. En koenigsegg t e x den andas svensk kvalitet. Lexus andas japansk kvalitet. Köroptimerad bilfärd? Upp till var och en med lite hjärna:) När jag besökt Asien då är jag en gäst där och ånjuter gästfrihet samt trevlig omgivning. När jag besökt USA tillika där. Nu har jag slutat flaxa runt världen för hemmavid är det som trevligast. För att ingen skola missförstå något. Hemmavid haver jag förmånen att ha en mångfacetterad etnicitet och vi har verkligen jättetrevligt. Skojar om hur de haver mer "Svennefasoner" än vad jag själv har. Gå i skogen och sånt där. Tillika haver jag många bekanta som uppskattar att någon tar sig tiden att visa fåniga "Svennefasoner" såsom en kokt med bröd och en Pucko(görs i danmark nuförtiden, passande:)). Det lite smått tragiska äro att jag haver mina funderingar hur andra sydtyska biltillverkare har det ställt med liknande ämnen. Ursäkta min långa förklaring, jag försöker visa heltäckande på vad många kan finna själva för information, däremot kanhända få har reflekterat kring den. Varje lands folksjäl och hur det påverkar produkter såsom produceras där. Det står i tidningarna varje dag. Nu senast det stora byggprojektet i Kalmar som havererade? Mvh Asken |
|
|
Förtydligande angående stålplåt i motorhuven. Det började med att västtysk stålplåt inte kunde ordna värmeutvecklingsproblematiken som fanns. Mig veterligt haver de nyttjat kirunamalm hela tiden till sina motorhuvar samt till karosserna ifrån både Svea Rike, Tyskland, Europa samt även Asien. Det fina med att vi i Europa har haft det så bra är att vi har kunnat dela med oss utav den senaste teknologin samt att kunnat bygga välfärd runtom jordklotet, alltsedan andra världskrigets slut. Svea Rikes industri var den som stod för mycket utav exporten och inkomsterna i början. Tio år senare var det full fart på västtyskland och vips så blev det 2008. Däremot kanhända vi kan överlägga vad som sker i framtiden.... Mvh Asken |
|
|
Alltså är det 2005- som gäller? Asken: Är Cl 500 och CL 600 2000-2005 undantag? Eller har även dessa monster drabbats av problem? P.S. Det är så svårt att hitta relevanta och sakliga reflektioner om begagnade CL av förra generationen på nätet, så Dina tankar uppskattas enormt! |
|
|
Herr Ask, jag tackar ödmjukast för Ert inlägg - mycket intressant läsning! Jag skall, å det närmaste, befatta mig med Era kunskaper och eventuellt bilda mig en ny värdering utifrån nyss sagda. Tack! Mvh Anton |
|
|
Kanske dags att nån som har erfarenhet från själva modellen och som har ägt en E-klass skriver och yttrar sig =). Johan här på Autopower har åtminstonde ägt (äger?) en E500. Visserligen så hade jag en E320 CDI en 2004 med Automat och all utr men jag skriver ändå. Mercedes hade vissa problem men de flesta åtgärdades på garantin och är de åtgärdade så är det en underbar bil. Det som du bör se upp med är rost på vissa delar, det finns garanti men ändå tråkigt. Dock så är rostskyddet avsevärt bättre jämfört med W210, den tidigare e-klassen. Motorn är skottsäker och likaså lådan. Dock så fanns det ett fel på kylaren (Valeo) och den kunde läcka vatten in i automatlådan så den började slira och rycka vid mediokert gaspådrag, vilket efter en kort tid ledde till ras. Kylarna byttes efter 2003 ( och på garantiåtgärder) till Behr och är det en Behr monterad så finns det inget att oroa sig för. Är det stora klimatanläggningen så kan vissa spjäll låsa sig ( samma fenomen finns på S och CL) och det kan komma varmluft istället för AC på sommaren. Tror inte det är så dyrt att åtgärda. Airmatic är ett annat problem. Ett underbart system som jag absolut inte hade viljat vara utan på min mercedes, men som alla luftbälgar så kan de gå sönder och de kostar ca 10 000:- per styck. De brukar inte rasa samtidigt och det räcker med att byta den som är dålig. Bilen i sig är helt underbar och ett riktigt lok. Gällande panoramataket så läste jag på ett tyskt forum att vissa herrar irriterade sig över ett lätt vindbrus som tycktes uppstå i över 220km/h. Men mitt råd till dig är köp. De flesta delar såsom skärmar etc är gjort i aluminium så rostproblemen är ur världen. Köp helst en som är producerad efter 09 2003. Då gjordes en hel del uppdateringar och undvik de första 2002. Det fanns en hel del barnsjukdomar på dessa. Jag tycker att denna modell har fått ett oförtjänt dåligt rykte, min bil gick som ett spjut och jag var otroligt nöjd. En obsidiansvart E500 AMG med Träratt, klimatronic, Airmatic och komfortstolar har jag själv varit sugen på länge men p.g.a tjänstebil så har ett sådant köp inte varit aktuellt. Gällande CL så är det samma elektronik som i S-klassen ända skillnaden är att CL rostar inte alls. Hela bilen är i aluminium. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Tack, Herr Gaspedal, för ditt informationsrika och mkt läsvärda svar! Ja, jag vet inte riktigt varför jag sneglar på denna modell men jag tycker bilen utstrålar "lyx" och tom lite sport iom. amg-paketet... Frågan är, hur förhåller den sig till BMW 325/33 E90? Jag vet, konkurrenten är väl snarare E60 men då jag själv funderar på att införskaffa en E90 alt. E500 Amg, vore det intressant att veta höra lite skillnader - som jag kan anta är rätt många... |
|
|
Herr Wollick: Modell CL äro något helt annat än den simpla S-klassen. Den bygges med en annan kvalitetsnorm verkar det såsom. Dels en tysk bekant åker CL 500-02. Den har till dags dato rullat 310.000km utan några större bekymmer förutom byte utav batteri och ABS-givare utöver normalt slitage för km och ålder. Likaså en skolkamrat ifrån IHM-tiden åker CL 500 03 och är nöjd. Han har dock en E46 Touring såsom bruksbil:) Herr Tvesolva: Jag förstår vad du söker, begreppet kvalitet i komfortablare form? Tittar du lite på tjocklek i gummilister, dörrhandtags utformning mm på en "modern" bil i jämförelse med din egen så upptäcker du hur stinna aktieägare får sina munna tillfredställda utav pressade kval. ing.:) Mvh Asken |
|
|
tveslova: Utan att vara någon expert på MB men åkt i flera skulle jag säga att E90 är en helt annan bil. Andra motor med helt annan karaktär Helt annan design Annant chasi och väghållning Inredning och komfort reserv delar och service Andra försäkrings premi och skatt etc |
|
|
En litet udda jämförelse är det, ja. Jag menar, V8:an gör att du snarare borde jämföra med en 545:a - men OK. Personligen anser jag att man - i Mercan - får mera bil för pengarna jämfört med en 3-serie. Speciellt om du har råd med en -05:a som ju har 388 hk = mumma. Var själv väldigt nära att köpa en E500 Sport -03 för ett år sedan, men varningsklockorna sa att den var FÖR billig :) (Skulle fått den för 223k inkl allt lull-lull...köpte en CLK320 istället). Just Sport-paketet gör otroligt mycket för utseendet, med de dubbla utblåsen osv - enl mig är detta snyggare än AMG-kitet, som ju ändå känns "fel" på en icke-AMG-bil? Efter -02b är rostskyddet fullvärdigt på dessa bilar enl vad jag studerat, så de e bare o köp - en grym bil! (Men hitta en ärlig, som sagt) Lycka till |
|
|
Asken har rätt i att CL verkar hålla en annan kvalitet, jag har hört samma sak, men jag kan inte minnas var eller hur jag har hört dessa. En Sport Edition är inget annat än en Classic med andra fälgar, lite sänkt och dubbla utblås bak. Front, instrumentering etc är precis som på en Classic. Om man inte valt avantgarde, då får man avantgarde instrumenteringen. Så jag hade satsat på en med AMG Paket. Tvesolva, jag vet själv hur det är att vara sugen på två olika bilar. Sitter själv och jämför M3 E46 med Porsche 996 Turbo. =) Det är ju väldigt svårt att jämföra en lyxbil med V8 mot en 3-serie med 6 cyl. 3-serien är ju mkt ettrigare och säkert roligare att köra men du kommer aldrig upp i den underbara känslan med V8:an och MBs solida interiör och känsla av ombonad. Jag tycker du ska provköra en W211 och köra den själv, men kör för guds skull en med minst 3.2 liters volym och airmatic om du ska jämföra. Och ja, hitta en ärlig!! Du kan aldrig se hur långt en W211 gått genom att bara titta på den. Jag kan skicka bilder på min som hade gått 25000mil, den hade varken slitage på ratt eller stol. Inga glapp i styrning eller något som skvallrade om att bilen gått mer än 6000mil. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Avantgarde är givet på en Merca :) Menade detta, i kombination med Sport Edition... | |
|
Lite ot, men vad jag läst på bla mbsca.com så verkar inte cl-modellen vara nått under av kvalitetsbil. Bl a problem med fjädring och andra inte alls billiga saker... tvesolva: Om du inte har kollat där redan så kolla på Länk Står säkert en massa intressant där! //IS200-01, RX300-03 |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Visst har jag ägt en E 500 T -05, avantgarde med AMG-fälgar. Mycket fin bil, jag gillade verkligen den, men inte är det en BMW. Airmatic är ett måste, liksom Harman Kardon och den 7-växlade automatlådan 7G-tronic. Det som förstör körkänslan är den veviga styrningen, den ger en total brist på sportkänsla men en härlig riktningsstabilitet. Förvånansvärt låg förbrukning, runt 1,15 trots 306 hk. Faktiskt finns det få nackdelar, förutom att den var RUGGIGT svårsåld. Sedan tycker jag motorljudet var larvigt, en V8:a måste låta vassare än E 500-maskinen. Mvh Johan |
Conan999 |
Mercedes E-500 är pizzaracer av högsta rang må jag säga. Nja inget som jag skulle vilja ha. Allt annat än sportig Conan999 |
|
Tack så hjärtligt för era givande svar. MB-forumet var även det givande gällande modellen ifråga, blir till att utforska det än mer... Conan; Tack för din åsikt. |
|
| Herrar! Håll gärna denna tråd levande! | |
| Den kommer med all sannolikhet att hållas levande då jag sneglar på en e500 som alternativ till z3m:en - dock får det bli till våren... | |
Conan999 |
tvesovla: Du är ju trots allt bara 23, med en sån Merca blir du gubbe ögonaböj. Köp nåt roligt istället Conan999 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.