AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.391

Navigation/DVD M5 E39 -01

Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Har en M5 -99 med -01 facelift vilket innebär den "stora" navin. ( Vilket många säkert redan vet ) Tänkte kolla lite om någon vet om det finns olika "steg" i dom. Har sett bilder på andra som ser helt olik ut den jag har. Och går det kolla på DVD på någon sett i den? Tacksam för svar !

MVH

BMW M5, Er dröm, MIN verklighet!
Hej
Vet inte riktigt vad du menar med olika steg men det finns 4 olika versioner av navin. MK 1-4 där MK4 är den senaste och den enda som är DVD baserad. Förmodar att det är den du har då du frågar om DVD film. Vad jag vet så går det inte att spela dvd filmer på den.

Hur menar du att de ser olika ut? Menar du start-up bilden? För den vet jag man kan ändra, men fråga mig inte hur.

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Vad jag vet kan man bara använda sig utan mk4(dvd) till att läsa kartor på dvd. Inte till film.
Hade en 530 med mk4 innan och provade detta men det funkade inte med film eller ljudcd...

Däremot kan man fixa så att mna kan få 3-d kartor med mk4. Det verkar ganska nice tycker jag...

"It's furious to be fast!"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I samband med facelift -01 så kom den nya större skärmen och MK3-versionen av navin som precis som tidigare versioner använder CD-skivor för kartor. Från modellår -03 kom MK4 som kan använda både CD- och DVD-skivor för kartmaterial. MK4-programvaran har sedan utvecklas med tiden så att t ex funktioner som 3D-view och möjligheter att använda DL-skivor tillkommit.

Ingen av versionerna kan spela upp ljud- eller filmskivor.

Vill du se på DVD i din skärm så behöver du installera en separat DVD-spelare.

___
//Ulf
Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Som sagt, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men utseendet är annorlunda. Om (jag) jämnför med den bilden som jag såg, så ser ju min faktiskt lite B ut. Om man nu ska utrycka sig så. Den andra såg mer stilren ut. Modernare.
Tack för svaren=)

na
630
navi
BMW325xi -06
Det finns den äldre 4:3 och den nyare 16:9 dvs en fyrkantigare modell som äldre TV-apparater alltså och så den nya med Widescreen om det är det du menar. Den äldre modellen har kasettbandare bredvid skärmen, medan den nya har band eller CD bakom skärmen, där öppnas hela skärmen för att komma åt bandaren eller CD.
na
630
navi
BMW325xi -06
Här finns en skiss där du kan se skillnaden Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Orgy: nu tror jag att jag förstår vad du menar med utseendet. Du pratar om grafiken??? När 16:9 kom så var grafiken till en början densamma som den äldre 4:3 navin. Uppgraderar man operativsystemet så kan få ett modernare utseende med split screen, dvs du kan se olika info samtidigt. För att uppgradera från den äldre grafiken till den nyare så behöver man även en key-CD.

Finns mycket att läsa här Länk
Man kan även ladda ner nya versioner för uppgradering.

___
//Ulf
Og
73
Ogry
Ingen BMW för tillfället
Det är Mk-systemet jag menar. Antar att jag har MK 1. Men skulle ju varit roligt om man kunde få MK IIII. Får bli ett senare problem. nu ska jag byta koppling. SKOJ SKOJ !!

Tack för alla svaren..

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Visst går det att byta från MK1 -> MK4.
Sök i forumet och i mektipsen så får du handledning.

/Andy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mk1 är väl tveksamt att det sitter i en 99:a, snarare en Mk2.

Orgy: i mitt förra inlägg så fanns det en länk där man mycket enkelt kan se vilket system man har. Du går till "Set" i menyn och i övre högra hörnet så har du infon. Om du lägger ut vilket system och verson du har så slipper både du och vi anta det ena och andra och svaren du får blir betydligt bättre.

___
//Ulf
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
ogry!

har du en bmw m5 99a så har du mk2 navigations system och då skaffar du bara en 16:9 skärm från en bmw x5 e53 från 2001-2006 el bmw e39 5serien från 2001-2003 el bmw e38 7serien men då bara 2001! samt en mk3 el mk4 navigations dator och då är det bara plug and play!! det ända du måste göra är att flytta gps antenn kabeln från gps modulen till bak på den nya navigationsdatorn!

bus enkelt...

sen om du vill ha tv funktionen kvar fast den inte funkar så bör du få tag på en tv/video modul från 2001 och framåt som stödjer 16:9 formatet...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.