AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.511

Vattenpump, ska man byta?

ma
9
matti328
328i Touring -96
Hej alla!

Ny på forumet.

Jag undrar om ni tycker jag ska byta vattenpump på 328 -96, 19000 mil och svensksåld. Ingen servicebok finnes.
Den läcker ibland en del vatten efter hård körning. Dock är vattennivån och tempen konstant bra, skumt. Kan det ha att göra med klima?

Mvh / Mattias

Tacksam
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Kliman avger väl kondensvatten när den används... Om du inte förlorar vatten ur kylsystemet eller har problem med tempen så strunt i det. Har du verkligen inte något annat att lägga pengarna på så kan du passa på att byta till nyare pump med metallhjul (om 96an redan inte hade det?) för att vara på den säkra sidan.

// MVH Jocke
ma
9
matti328
328i Touring -96
Ok.
Tack för svar.

Mattias

Tacksam
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Din egen situation påverkar ju också beslutet!

Värderar du högt att bilen tar dig dit du vill eller tar du det med en axelryckning om du blir stående på vägen?

Kör du ofta bara småsvängar så att du har nära till mekargaraget eller åker du långa sträckor, kanske på kvällar och nätter, där en havererad vattenpump kan ställa till onödigt mycket problem?

Bor man i kalla Norrland eller som du i Stockholm?

Själv byter jag alltid vattenpump oavsett hur den mår om den den gått 10-15.000 mil eller mer om jag ändå är där i närheten och grejar av något skäl. Och så passar jag på att samtidigt kolla fläktkopplingen och plockar isär, blåser rent och kollar igenom generatorn.

Men så har jag med min 3.0S bara en gång på 58.000 mil inte kommit dit jag ville (undantaget när jag glömt släcka lyset och motorn inte startar). Den gången gick kardanaxeln av pga fel på en svets från fabriken.

Per L

ma
9
matti328
328i Touring -96
Ok.
Tack för svar.

Tecken på vattenpumpshaveri är hög temp, något mer?

Mvh Mattias

Tacksam
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hehe ja vattenläckage och missljud och hög temp. Kan vara täcken på vattenpumpshaveri. BEhöver inte läcka dock, missljud behöver inte alltid komma, men hög temp får du alltid =)

// MVH Jocke
ma
9
matti328
328i Touring -96
ok tackar

Tacksam
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Matti 328
om jag vore i din sits skulle jag byta pumpen omgående då det ställer till med mindre besvär än att det går sönder!
Har själv en Z3 som vid 5000 obs! endast 5000 mil började föra oväsen visste inte vad det var , vanos eller pump kunde det vara, hos BMW konstaterades att pumpen var på väg med lagerljud, hade tidigare frågat när en pump brukar ge upp och svaret var svävande men omkring 15000 är vanligt, jag bytte pump och plockade sönder den gamla och det visade sig att en packning mot ett av lagren hade nog varit defekt hela tiden så glykolvatten hade skadat lagret, alltså byt pump när du fått så klara varningssignaler, mycket enklare än att köra så allt rinner ut på minst lämpliga tillfälle, du har ju iallafall fått ut 19000 mil
mvh Uffe/bildock
ma
9
matti328
328i Touring -96
Ok, tack. Har redan bytt.

Mvh / Mattias
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
bmw har väll sagt själva att pumpen på just e36 91-97 ska hålla 22000mil? har för mig vattenpumpen står med först där i servisboken??

men det är väll få som håller så länge...

Bmw OWNZ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.