|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Houke, ja visst är det så :) Och jag betvivlar inte en sekund att Daniel är en mkt rutinerad förare. Men när jag t.ex. jämnför, så ska det ju vara samma chaufför som kör såklart. Säg t.ex. att R.G. fick köra båda bilarna, så hade det ju varit mest rättvist :) Okej nog om detta, men vi fick precis ett litet bevis att det faktiskt går köra snabbare, om än inte så mtk :) MVH |
|
|
Snick snack, en CSL är en CSL. Sen om den har AC eller inte spelar ingen roll. Alla har både Xenon och regnsensor vad jag vet. Släng ut baksätet på en CSL som har AC så har man nog kompenserat viktskillnaden. Ett annat alternativ är lättare stolar som nämnts tidigare. Tror Recaro har en variant som bara väger 2,5Kg. Mvh Markuz |
|
|
Houke Det var min pappa du träffade skulle jag tro. Han var på ringen i augusti, men vi har setts på någon bmw träff. Jag och far min delar på m3:an som banbil nu. Kan tilllägga som jag glömde i mitt inlägg att Rickard G har även kört Gautes csl och han körde 4-tiondelar snabbare än Gaute i den bilen, så jag tolkar det som att jag och gaute är extremt jämnsnabba. Både jag och gaute kör med MPSC-däck, båda har 265 på 9,5" fälg runtom och vi kör med 3,8grader camber fram. Så en mycket rättvisare jämförelse kan man nog knappast komma. Skulle vi köra en snabbare bana skulle jag troligen vara snabbare då jag har mer kraft i bilen men på gelleråsen gör inte effekten så stor betydelse. Men eftersom det gällde svänga nu Vi har förövrigt V2 kit från ess och den är bromsad till 482hk på bakhjulen samt powerflex bussningar. |
|
|
Alltså självklart kan man köra snabbare än en csl men det är inte lätt och långt ifrån billigt. Hade gaute kört mer i år så hade kanske han kapat sin tid någon tiondel också. Det finns garanterat volvo 240 som kör i från csl och för en bråkdel av pengarna. Men det är som alltid svårt att jämföra trimmade bilar mot orginal. Min slutsats har genom åren blivit att csl är en sjukt kompetent bil fast jag i början tyckte det var rent vansinne att betala så mycket mer när man "lätt"skulle kunna ordna en snabbare bil av en m3. Men det var inte så lätt som jag trodde och har knappt blivt billigare heller |
|
|
Ryk330xi, det va en mkt bra jämnförelse, tack för den! Och som du säger, gelleråsen är ju en knixig bana där din "extra" effekt inte kommer så jätte mkt till nytta, hade ni åkt ut på A-torp eller Mantorp så hade väl antagligen skillnaden blivit större! Nää, att trimma/uppgradera bilar är verkligen inte billigt, och blir alltid dyrare än man tänkt.. Och som jag sa, i slutänden så kommer oxå CSL:en säkert hålla sig bättre i värde! Men CSL är verkligen en imponerande standard vagn som sagt! Lite OT, va tycker du om PF bussningarna? Många i USA verkar tycka de är kassa, och att man ska hålla sig borta från dem? Men oftast så hörs ju bara de negativa om de.. MVH |
|
|
IstvanC Angående bussningarna har jag inte mycket att jämföra med och jag vet inte rikigt om jag känner någon större skillnad mellan org, men det kan vara jag som känner dåligt också. Här är en rolig jämförelse från mantorp med flera olika bilar. Där ingångshastighet och utgångshastighet är redovisade för varje kurva. Thed B körde min bil 0,5sek snabbare på mantorp som syns. Kolla en bit ner på sidan så ser man banan med olika bilars tider Länk |
|
|
Ryk, din bil är ju inte direkt lättad heller väl? Min gissning vad gäller csl'en och tyngdpunkten som känns så gör nog taket väldigt mycket, förutom att chassit är riktigt bra från start. Min bil vägde 1670kg med halv tank, plus 150kg människa i bilen (Jag 100 pannor och tjejen 50 pannor), fullutrustad bil med allt i. Den vikten känns helt klart på banan, både i kurvor och bromsningar, syns väldigt väl på bromsbelägg och skivor också för den delen. Lätta kommer vara min modell för att få fart på bilen.. |
|
|
Hhär händer det saker :) På spring brake i våras såg jag RYK 330xi komma i kapp mig på rakan, jag hade passagerare och var på väg att öppna dörren o skicka ut honom :) Som jag har försökt skriva så är det inga problem att bygga en bil som blir snabbare än en standard CSL, men den kommer att bli dyrare. Tänk då om man la samma slanatar på "trim" och utgick ifrån en CSL i stället :) Alla som ska till Gälleråsen i morgon, ha riktigt kul!!!! |
|
|
Var väl det loaded gjorde? :) Är ju som sagt inte fel med en csl från start heller, mycket jobb man slipper, byta tak är ju inte gjort i en handvändning. Kom på en sak till som säkert gör en hel del för känslan, det är väl annan styrväxel på csl'n? Börjar bli dags att röra sig mot gelleråsen, sen blir det fler småmoddar under vintern, så man kan få lite draghjälp runt ringen av de proffsen ;) |
|
|
Skulle tippa på att en "vanlig" M3:a med Comp. Package är en mycket bra plattform för ett litet ban-projekt. Där har du redan styrväxeln/bromsarna (dom lär ju iofs behöva uppgradering i vilket fall som helst)/alcantara ratten(gör inte särskilt mycket för prestandan men du får ett bättre grepp med handskar)/lättare fälgar (finns ju givetvis lättare). Men en bra grund är det. Fast en bil med CP är ju lite dyrare än 250.000:-... M.V.H Dennis |
|
|
om man jämför cslen o vanliga m3an vart ligger styrkan och svagheterna? exempel: acceleration kurvtagning osv? |
|
|
"om man jämför cslen o vanliga m3an vart ligger styrkan och svagheterna? exempel: acceleration kurvtagning osv? " Om man jämför orginalbilar, csl:n har styrkan "vanliga M3:an"har svagheterna ;o) Skämt och sido! Det är fantastiska bilar båda två och som sagts tidigare har du råd och kan hitta ett prisvärt ex köp en csl! Man kan väl sammanfatta tråden med att csl:n har ett stort mervärde väl värt dess högre pris. Sen vad man med slantarna i handen väljer att göra.... kan man ju göra som många andra först köpa en vanlig och sen en csl, för visst är det så många gjort ;o) |
|
|
Intressant att CSL'en är såpass mkt snabbare runt en bana jmfrt. med en 'standard' M3:a - kanske kan prisskillnaden vara motiverad.. Har haft en E46 M3 med SMG II, fantastisk bil om än ngt för bekväm.. Funderar på en Porsche 996 turbo framöver. Är det ngn som har efarenhet eller uppfattning om hur Porschen står sig jmfrt. med CSL'en på bana och till vardags? Prisskillnaden på en beggad CSL och 996 TT skiljer ju inte så jättemycket.. |
|
|
oFFkeFF Helt rätt. Den är långt ifrån lättad utan snarare tyngd ;-) Sunn Haha det hade varit en syn att se en passagerare flyga ut genom dörren ;-) |
|
|
Jag ska väl säga först att jag aldrig provat vare sig en E46 M3a eller CSLen. Men tror och tycker att CSL är att föredra kolla värdeminskning över ett par år så ser ni vad jag menar. Men det är ju inget snack om att en (Vanlig) M3a går att få snabbare än en CSL för 250k . Tror ju dock att det man behöver göra då är lite fel då det defenitivt inte är lagligt med kompressor osv . Vad jag menar är att bara att det är en CSL är ju värt en hel del i sig och den bilens uppgradering gentemot orginal dessutom är helt rätt till att börja med sen går det ju att göra den bättre med osv och den kommer defenitivt att stå bättre i pris som entusiastbil likt BMW M3 GT osv så det är min uppfattning om dessa bilar . Ska man bara åka fortast runt en bana så är väl ingen av dessa bilar det bästa alternativet eller ?? alltså kostnaden kontra varvtider menar jag då . Henke M som i Motor |
|
|
Lasse Kong Kostnad kontra varvtid skulle jag påstå är väldigt bra. Är inte många standarbilar som åker snabbare, i alla fall inte i den prisnivån. Självklart finns det en uppsjö bilar som är snabbare men som tex är en 997 GT3RS fyra gånger dyrare en en CSL men så är också snabbare runt en bana med rätt förare, samma gäller tex ferrrari f430 även om den inte alls är så mycket snabbare än csl som 997gtr rs. Så jag vill påstå att mycket snabbare bil för pengarna får man leta efter. Jämför man sedan med tex en bmw-cup bil för en bråkdel av pengarana så är det såklart inte prisvärt/krona Men det finns säkert någon med annan uppfattning |
|
|
Nu va det inte direkt det jag menade med kostnad kontra varvtid . 200 000:- kan man köpa sig en grymmt potent banracing bil för som åker från csl ganska rejält men det är ingen orginalbil och jag vet ju inte om det va det som va frågan heller . Man åker fortare med en M3 E46 trimmad för 250 000:- men hur står sig den i pris om ett par år i förhållande till en CSL ?? Jag menar väl med detta att jag skulle välja en CSL direkt för att det är ekonomiskt bättre enligt mig iaf om det nu bara var mellan dom enda modellerna av BMW frågan gäller. Varvtider för en billig peng så kolla rallycross bilar halva priset för bättre än CSL Henke M som i Motor |
|
|
Någon som vet hur mycket G Power m3 csl:en kostar? Länk: Länk |
|
|
Lasse Kong Tycker att det ungefär det jag säger. Man kan skaffa en tex bmw-cup bil för i princip inga pengar som kör ifrån en csl. Men ser man till orginalbilar är det inte många som slår den på fingrarna för det priset. Förstår inte riktigt vad du motsätter dig mina argument då jag själv tycker vi säger precis samma sak. Men jag vet å andra sidan att jag är dålig på att uttrycka mig i text |
|
|
precis som jag menar men jag tror att vi båda måste kolla upp vad frågan va från början om det va orginal eller vad som gällde jag tyckte mig förstå att det va vilken bil av dom som är bäst ur prestanda synpunkt sen drog det iväg och blev nånting annat så . Helt rakt ut som svar på det jag tror han ville från början så är det bättre med en E46a med trimm för 200+ K om man jagar varvtider men bättre med CSL om man ska ha varvtider billigt med andrahandsvärde i åtanke . Men precis som vi båda sagt tidigare så bra mycke billigare går att komma undan med bilar som åker skjortan av en CSL orginal Henke M som i Motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.