|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
oFFkeFF>> Min ska säljas iförmån för en om jag får råda 997 GT3RSoch en 535D+me e36 racebil om regeringen får råda :) Tack Daniel för de orden. Jag skulle våga påstå att Daniel åker lika fort som en av kompressor bilarna runt en bana (speciellt ringen) Henrik |
|
|
Asså, det finns ju svart på vitt att CSL är snabbare. Nu pratar jag naturligtvis orginalbilar. Mycket handlar ju om man vill ha en speciell bil eller inte. M3 E46 är ju massproducerad jämfört med CSL. Personligen skulle jag välja en CSL alla gånger om ekonomin tillät. När Jeremy Clarkson testade bilen i Top Gear räknade han med att den var bra, den visade sig vara bättre än vad han trodde. Han har ju kört en och annan prestanda bil liksom. Mvh Markuz |
|
|
Houke, du är ju inne på rätt spår ändå ;) Sen ska man inte missförstå mig heller, tycker CSL'n är asball. Extremt sugen på att dra på kolfiber-tak och bagage-luckan på min bil när jag drar igång mitt lättningsrace. Chassit blir KW clubsport och r-däck och ett lite lättare avgassystem kommer trilla på också, stolarna åker ut också, är väl den största viktbesparingen man kan göra enkelt. Men som sagt, är en csl verkligen värd dubbla priset om man räknar till varvtider, knappast. Däremot är nog värdet högt för att den är så speciell och ovanlig, och dessutom jävligt bra redan helt standard. Kommer det någon CSL till KGA imorgon? ;) |
|
| Frågan om den är värd dubbla priset eller ej är lite klurig tycker jag. Hur mkt får du för en CSL-replika? Får du tillbaka mer än en bråkdel av de pengar du plöjt ned? Jag skulle tro att CSL:en trots allt inte blir dyrare den dag du säljer. | |
|
Klart som fan CSL är snabbare original, det har väl ingen påstått något annat? Bara ren fysik säger ju att den är snabbare, värre chassie, större bromsar, -110kg, +17hk, och sist men verkligen inte minst R-däck som vanliga M3an saknar från fabrik, ni anar inte hur mkt de gör på varvtider runt en bana.. Houke, så du tror inte en sån kompressorbil med 550hk och allt jag rabbla upp skulle åka snabbare med Daniel som chaufför än med hans egna bil? Givetvis med lite övning före med den andra bilen.. Ringen är ju en väldigt speciell bana, man måste verkligen känna bilen utantill för att våga pressa max på den banan, och som alla vet, så är det ju lättare att åka "max" med en bil med mindre effekt, och framförallt sin egna bil.. Men skulle man då ta t.ex. RG eller nån raceförare som kör bilarna, så tror jag verkligen att en sån moddad M3 skulle ta en original CSL. Jaja, skit samma, nog om det :) I vilket fall, jag hade gärna velat äga en CSL med om ekonomin tillät. För som sagt, det är en übergrym original bil! MVH |
|
|
Istvan > Nej jag tror Daniel ändå är snabbare . Det som mest imponerar med CSL:en är hur lågt vikten ligger placerad jämfört med en vanlig... Tänker inte fortsätta förklara mer, prova får ni se skillnaden. Hade varit kul om grabbarna som byggt de feta kompressorbilarna hade provat CSL o gett ett utlåtande. Anders Fransson är oxå ett hett tips att fråga då han har erfarenheten Henrik |
|
|
Min ekonomiska plan i det hela är väl kanske inte riktigt optimal, jag räknar kallt med att min bil en dag kommer vara värd extremt lite när den är totalad i ett dike eller räcke på en bana.. ;) Men sen kommer jag från racingvärlden också.. |
|
|
oFFkeFF: Jag respekterar det tänket till fullo. =) Tänker nog ungefär likadant själv därför blev första banbilen en risig Porsche 944 för 15 lax. Blir relativt billiga läropengar. |
|
|
oFFkeFF: Så resonerade jag med, men om man skrotar bilen på väg eller bana och skulle få ut pengar för den så blir tappet mindre på en CSL än på en replika (läs moddad M3). Försäkringsbolagen kikar på marknadsvärdet... Skulle man däremot inte få någon ersättning får man åtminstone hoppas att man överlevde smällen, helst oskadd såa tt man kan dra ohp pengar till en ny :) |
|
|
Vill bara göra en påminnelse...drygt 75% av alla CSL som såldes är såna som har elhissar, AC, och massa annat lull lull som gör att den faktiskt väger bara 60 kg mindre än en vanlig M3 E46. 25% är rena CSL bilar, alltså strippade från allt sånt och som väger ca 100 kg mindre och dom är ovanliga. Lite dumt från journalister som går ut med att en CSL minsann väger 110 kg mindre...det gör dom inte. |
|
| Istvan: Kan nog säga att jag och killen i M3 an ligger på samma nivå i kunskap om hur man rattar SIN bil runt ringen. Vi körde 2 varv, på det första låg jag först och på det andra var han först. Så visst går det att modda en M3 till att bli snabbare än en CSL. Det är väldigt personligt vilken väg man vill gå :) | |
|
M_86: Jag vägde min M3 E46 med bur och skalstolar, efter bytet till CSL monterade jag över grejorna i CSLen och vägde den = -150 kg. Jag har elhissar och AC. Detta var till M3ans fördel då orginalstolarna i M3 väger bly. M3 E46 väger olika beroende på utrustning, precis som CSLen gör. |
|
|
Sunn/Houke nån av er som rattar på gelleråsen imorgon? Originalstolar med fästen väger runt 50kg styck, så där finns ju en hel del att spara. Men 150kg i skillnad med dem ur? Det låter riktigt bra faktiskt. Min dröm e46 m3 ska ju helst inte väga mer än 1000-1100kg iaf ;) |
|
|
Hmm, jo de flesta valde ju bil med radio och AC men jag tror alla utom kanske prototypen har elhissar. Förövrigt tror jag man kunde välja PDC bak och grön överkant i framrutan. Så de flesta är lika utrustade. Mvh Markuz |
|
|
oFFkeFF >> Nix, inget gelleråsen för mig. Bilen är avställd.. Min bil väger 1418 kg med full tank utan förare, bilen har elhiss,vanlig cd, xenon Henrik |
|
|
Sunn: Ja, självklart skiljer vikten beroende på utrustning. Enligt papperna ska min M5 E60 väga 1830 kg men jag vägde den med ungefär 2/4 bensin i tanken utan mig i bilen och den visade 1983 kg, den väger ju över 2 ton med full tank. Det jag nämnde kommer från en riktigt aktiv CSL-förare som heter Göte, hans CSL skiljde 60 kg från en vanlig M3 E46. Såhär sa han: "Vad många inte vet är att av alla de ca 1400 tilverkade CSL är bara 25% av dessa riktiga CSLer. Det jag menar med detta är att resterande 85% tillverkade kom ut på marknaden med allt ski..t, lull, lull. Min CSL tillhör dessa 85%, likaså HTRs förra, ja de flesta. Den CSL som testades I Sport Auto aug 2003 var av den rena rasen. BMW Motorsport hade i sin kalky beräknat att ca, 50% skulle smeta ner sina CSLer med all betungande vikt som jag har i mitt ex tex. De felbedömde sina kunder, de var väldigt få som i slutändan ville ha sin CSL lätt och rå. Det skiljer ca 60kg mellan min CSL och en vanlig M3 E46. De få 25% arna(få tal bilar) skilljer ca 100kg vs M3 E46. All media komunicerar ut dessa ca 110kg lättare mot E46 M3 som om det gällde alla 1400bilar vilket är helt FEL.(beror ju oxå givetvis på om man jämför en standard utr M3 E46 eller en typ alla extra prylar som finns) Har länge haft funderingar att köpa mig en 25% are. I min CSL har jag både aut klima, PDC, CD/radio, aut vinrutetork, allt detta väger mycket mer än man kan tro, men hela aut klima paketet mest. 25% arna hade inget av detta" |
|
|
Houke, okej, ja alla får ju tro vad de vill, du säger att jag ska pröva det, men har du då prövat en sån lite värre M3a med kompressor riktigt chassie m.m.? Tro mig, med ett riktigt chassie som är cornerweightat, bra däck, bromsar, lite lättat, och nästan 200hk mer i bilen än en original CSL, så går de nog bättre. För i grund och botten, BMW byggde CSL på en vanlig M3a med, det är vad man utgår från detta fallet också.. Alltså, inte för å låta dryg, men vad är det exakt som gör så att vikten ligger så mkt lägre placerad i en CSL? Sitter motorn placerad längre ner än den vanliga? Vad exakt är det som gör det? Mer än att den faktiskt bara är lägre än en original M3a. Okej visst, lite kolfiberdelar som sitter lite längre upp, och några kilo lättare, men det går att riva ur stolarna och inredningen ur en vanlig M3a och nästan ligga på samma vikt faktiskt.. Sunn, jag tror att ni säkert ligger på samma nivå som förare, men för att kunna pressa en "värre" bil lika mkt som man vågar pressa en annan bil, så måste man ligga på lite högre nivå.. Svårt att förklara, men ni fattar nog. Det är iaf inte rättvist att jämnföra 2 olika förare enligt mig, och inte utan tid heller.. MVH |
|
|
Jag måste nog vara beredd att hålla med Houke att csl är en extremt snabb bil orginal och att det inte är lätt att slå den på fingrarna med en uppgraderad m3. Jag kör själv en m3 smg2 med ess kompressorkit, öhlins chassi och PFC skivor samt belägg med 993 4-kolvs ok. Jag åker 5-tiondelar långsammare på gelleråsen än thed b och 4-tiondelar långsammare än rickard g när dom kör min bil. Sedan kör Gaute en orginal csl och nu är jag 2-tiondelar snabbare än honom på gelleråsen men förut har jag legat ca 2tiondelar efter honom. Jag hade aldrig för mitt liv trott att en org csl kunde gå så bra på bana. Tyvärr har jag aldrig själv kört en csl men som gaute också säger så skiljer det mycket på en standard m3 och en csl. Jag åker till gälleråsen i morgon, hopppas att få se några där härifrån (imolaröd m3) |
|
|
Okej, ja visst, alltså folk missuppfattar mig, klart som attan CSL är snabb, riktigt snabb och grym bil, men allt går att göra bättre.. Nu var du bara 2tiondelar snabbare, men det är ändå snabbare, och mot en riktigt bra chaufför med, för Gaute kör riktigt riktigt bra! Sen har jag några frågor, vilket kompressorkitt kör du? (chansar på 450hk?) Vad kör du med för däck? Samt har du bytt lite bussningar och sånt på bilen? (för tyvärr är ju många bussningar alldeles för mjuka på dessa bilar original om man vill köra bana) MVH |
|
|
Istvan > Jag tror vad jag vill o du vad du vill så är alla överrens.... Kan säga att Daniel är MYCKET rutinerad förare runt ringen...... RYK330XI>> Måste va vi som hejade på varran på Shell macken i hamburg på väg till ringen i Aug ? Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.